חוק אל ג'זירה של שר התקשורת שלמה קרעי עבר סופית היום (ב') במליאה ונכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. בהודעה מטעם השר קרעי נמסר כי "לא יהיה חופש ביטוי לשופרות החמאס בישראל. אל ג'זירה תיסגר בימים הקרובים".
החוק שקידמו ראש הממשלה ושר התקשורת לסגירת ערוצים זרים (אל ג'זירה, אל מיאדין ועוד) עבר כעת במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. החוק קובע כי אם השתכנע ראש הממשלה שערוץ זר פוגע במדינה, יוכל שר התקשורת לפעול נגד ערוץ זר שפועל נגד המדינה, לאחר קבלת חוות דעת ביטחונית אחת לפחות ובאישור הממשלה או הקבינט.
הפעולות יאושרו בצווים שעליהם יחתום שר התקשורת, ויכללו בין היתר סגירת משרדי הערוץ בארץ, החרמת ציוד שידור, מניעת שידורי כתבי הערוץ, הסרת הערוץ מחברות הכבלים והלוויין, חסימת אתרי האינטרנט שלו ועוד.
"הבאנו כלי יעיל ומהיר לפעולה כנגד אלו המשתמשים בחופש העיתונות כדי לפגוע בביטחון ישראל ובלוחמי צה"ל ולהסית לטרור בשעת מלחמה", נמסר בהודעה מטעם שר התקשורת לאחר אישור החוק במליאה. "אני מודה ליו"ר הוועדה, חבר הכנסת צביקה פוגל, ולחברי הוועדה על אישור החוק, כמו גם לייעוץ המשפטי של הוועדה ושל הכנסת על הליווי הצמוד, כך שהחוק יהיה קביל משפטית אך בעיקר יעיל וישים".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
שלמה קרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה נתניהו התייחס גם הוא לאישור החוק ברשתות החברתיות, וכתב: "אל ג׳זירה פגעו בביטחון ישראל, השתתפו באופן פעיל בטבח 7 באוקטובר, והסיתו נגד חיילי צה״ל. הגיע הזמן לסלק את השופר של החמאס מהמדינה שלנו. ערוץ הטרור אל ג׳זירה לא ישדר יותר מישראל. בכוונתי לפעול מיידית בהתאם לחוק החדש כדי לעצור את פעילות הערוץ. אני מברך על החוק שקידם שר התקשורת שלמה קרעי, בתמיכת חברי הקואליציה בראשות יו״ר הקואליציה אופיר כץ".
על אף ברכתו של ראש הממשלה, בליכוד נשמעה ביקורת על הנוסח של הצעת החוק שאושרה, כאשר חברי הכנסת עמית הלוי אריאל קלנר פעלו מאחורי הקלעים כדי לשנותו. "הצעת החוק כפי שהוגשה על ידי שר התקשורת ועוצבה על ידי היועצת המשפטית היא גם חסרת תועלת וגם תמיט נזק נוסף", אמר ל-ynet חבר הכנסת הלוי. "הזוי שהקואליציה שלנו תצביע בעד הצעת חוק כזו. משקף בעיקר חוסר שיקול דעת קיצוני, במטרה להשיג כותרת להמונים".
על פי הלוי, החוק בגרסתו הנוכחית - שעיקרו שייאלץ את ספקי התכנים להפסיק לתת שירות - אינו אפקטיבי. "רוב מכריע של צרכני אל ג'זירה במגזר הערבי בישראל צופים בו דרך צלחות או באינטרנט, ולא דרך HOT או yes. גם המיעוט הקטן שצופה דרך הספקים יכול ויצפה בו בדרכים אחרות. לגבי האינטרנט והמשרדים - את השרתים בדקה וחצי ממקמים ברמאללה. גם את המשרדים שייסגרו יפתחו ברמאללה. מבחינת התועלת - חוץ מכותרת זה שום דבר של ממש".
הלוי המשיך והתייחס למעורבות הייעוץ המשפטי בניסוח החוק ואמר: "קואליציית הימין, שעד אתמול נופפה ברפורמה משפטית, מקבלת על עצמה בחקיקה שממשלה לא יכולה לקבוע מדיניות ביטחון בלי אישור של האריסטוקרטיה המשפטית".
חבר הכנסת גלעד קריב אמר לאחר אישור החוק: "מדובר בחוק פופוליסטי שנועד להסתיר את שיתוף הפעולה הדרמטי של נתניהו עם הקטארים. ייתכן בהחלט שנתניהו יסגור את משרדי הערוץ בישראל למספר שבועות, אבל סביר להניח שהדבר יעשה בהסכמה בשתיקה ובקריצת עין של קטאר. בסופו של יום אין גורם באזור שמעונין יותר מהם בהמשך שלטונו של נתניהו".
דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, ביקרה את החוק ואמרה כי אם הדיווחים נכונים, "זהו צעד מדאיג. אנחנו מאמינים בחופש העיתונות וארצות הברית תומכת בעבודת עיתונאים ברחבי העולם כולל אלו שעובדים בעזה". דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית הצטרף לביקורת, ואמר: "אנחנו תומכים בעיתונות עצמאית בכל מקום בעולם. הרבה ממה שאנו יודעים שקורה בעזה מגיע מהדיוחים של התקשורת הזרה והרבה מאל ג'זירה בעצמה. אנחנו לא מסכימים איתם על הכול אבל זה ארגון שאנחנו מתנהלים מולו ומתראיינים אליו, ואנחנו ממשיכים לתמוך בעבודה של תקשורת חופשית".