המוזיקאי, איש הרדיו והסופר אברהם זיגמן, איש קול ישראל במשך יותר מ-40 שנה, הלך לעולמו בגיל 72 בירושלים. הלווייתו תתקיים מחר (שלישי) ב-11:00 ותצא מבית ההלוויות שמגר להר הזיתים. הוא הותיר אחריו אישה ותשעה ילדים.
1 צפייה בגלריה
אברהם זיגמן
אברהם זיגמן
אברהם זיגמן
(צילום: נועם זיגמן)
זיגמן היה חבר קיבוץ נחשון במשך שנים רבות והתגורר בשנים האחרונות בירושלים. הוא גדל בשכונת רמות רמז בחיפה כבן להורים ניצולי שואה. כבר בילדותו הפגין כישרונות מוזיקליים. בנעוריו הרבה להשתתף בפעילות תנועת הנוער השומר הצעיר בשכונת מגוריו, ולהשתתף בפעילויות מוזיקליות.
טרם גיוסו לצה"ל הצטרף לגרעין נח"ל אשר פעל בנחשון. שם הכיר לראשונה את הסופרת והמשוררת מירה מאיר. שיתוף הפעולה בין השניים הוליד את השירים: "גשם ראשון", "נחל נערן" אשר הלחין זיגמן למילותיה של מאיר, וכן את השיר "מה עושים דגים בגשם" שהיווה חלק מתקליט ילדים אותו כתבה מאיר וביצעו דליה פרידלנד ואלי גורנשטיין.
בשנת 1968 התגייס לצה"ל, שם שירת בלהקת פיקוד מרכז. בשנת 1970 פגש זיגמן את שייקה אופיר, אשר סיפר לו כי בנו אלעד משרת על גדת הירדן, מה שהיווה השראה לשיר "אלעד ירד אל הירדן" שכתב והלחין, ואשר בוצע על ידי להקת פיקוד דרום וכן על ידי דודו זכאי. עם שחרורו מצה"ל החל בהליך חזרה בתשובה ואף הצטרף לתנועת חב"ד.
בשנת 1971 הצטרף זיגמן למערכת קול ישראל ומאז שימש עורך תוכניות מוזיקה עבור רשת ב' ורשת ג' עד ליציאתו לגמלאות ב-2012. בקול ישראל פגש במשורר והפזמונאי דודו ברק ואף הלחין את שירו "דרך ארץ השקד". בין השנים 2003-2001 ערך והגיש את תוכנית הרדיו השבועית "הלהקות חוזרות", שהציגה לראשונה הקלטות נדירות ובלעדיות מארכיוני קול ישראל של הלהקות הצבאיות וצוותי ההווי מאז קום המדינה ועד תום עידן הלהקות הצבאיות. משנת 2003 החל בעריכת ובהגשת התוכנית "עוד חוזר הניגון", שבמסגרתה הציג לראשונה הקלטות נדירות של שירים עבריים מארכיון קול ישראל ובמקביל אירח אמנים רבים.
בשנת 2009 ראה אור "מדרש נעמי", ספרו הראשון של זיגמן, העוסק בשירי נעמי שמר ומציג את הקשרם למקרא, לתנ"ך ולמקורות היהודיים.‏ הספר מלווה באיורים של הציירת רות צרפתי, ויצא לאור בהוצאת יד יצחק בן צבי ובברכת משפחתה של שמר. בשנת 2010 פורסם ספרו השני "קו לקו". הספר שמלווה באיוריו של מישל קישקה הינו ספר ילדים. לפני כשלוש שנים הוציא את ספרו השלישי, "השיר הזה רוצה לצאת: משירי אברהם זיגמן".
לאחר פרישתו מקול ישראל, אסף זיגמן הקלטות נדירות והקים ארכיון דיגיטלי ביוטיוב עם עשרות שירים ויצירות נדירות. משנת 2019 החל לפרסם בקביעות ב-ynet את הטור "עוד חוזר הניגון" ובו התחקה אחר הסיפורים והמקורות של מיטב אמני ישראל בסגנונו הייחודי והאישי. מנעמי שמר דרך חנן יובל, בני אמדורסקי ועד אביהו מדינה, שייקה אופיר ורבים אחרים.