היא הקימה אימפריית תקשורת שכוללת חברת הפקה, עיתון ותוכנית רדיו, והפכה מילדה שסבלה מעוני מרוד שסבתא שלה איחלה לה שתמצא משפחה טובה כדי לעבוד אצלה כמשרתת, למשפיענית העוצמתית ביותר בעולם. היא ביססה את ההצלחה שלה על האישיות שלה, הנחתה במשך 25 שנה את התוכנית היומית המצליחה ביותר בעולם וגם היום, בגיל 70, היא עדיין אחת הנשים המוערכות והמוערצות בארה"ב. מה הפך את אופרה ווינפרי למי שהיא היום - ולא פחות חשוב, מה היא נתנה לעולם שיישאר פה הרבה אחריה?
5 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
(צילום: Mark Metcalfe/Getty Images)
"מה שלמדתי מכל השיחות שקיימתי במשך כל השנים הוא שכולם חושבים שהם צודקים, ושהתפקיד שלי הוא לא לאושש את צדקתם או להעמיד אותם על טעותם, אלא לתת להם הזדמנות להשמיע את הדעות שלהם, כדי שנוכל לקיים שיחה קונסטרוקטיבית", סיפרה אופרה ל"וול סטריט ג'ורנל", ואולי תמצתה את סוד ההצלחה שלה. לרגל סוף העשור השביעי בחייה, הנה כמה דברים שווינפרי העניקה לעולם.

היא פנתה לצופים בתוכנית היומית שלה מתוך הנחה שיש להם מוח

אחרי ההתנקשות במרטין לותר קינג, מורה בבית ספר אמריקני בשם ג'יין אליוט השתמשה בתרגיל כדי ללמד את התלמידים שלה על גזענות: היא חילקה אותם לקבוצות לפני צבע העיניים שלהם. אופרה לקחה את הרעיון ובעזרת אותה מורה, ביצעה את הניסוי על הקהל באולפן שלה. כשהצופים הגיעו לאולפן הם הופרדו לקבוצת ה"כחולים"' ו"החומים", לפי צבע העיניים שלהם.
בעלי העיניים הכחולות התבקשו לעטות צווארון ירוק ונשלחו לחדר ההמתנה לשעתיים בלי שום מזון שיארח להם לחברה. בעלי העיניים החומות קיבלו סופגניות ויכלו לבחור את הכסאות שלהם באולפן לפני ה'כחולים'. במהלך התוכנית הסבירה אליוט את פרטי ה"מחקר" שלה, שמוכיח שאנשים כחולי עיניים אינטליגנטים פחות מאנשים עם עיניים חומות. הקהל של אופרה (בעיקר ה"חומים" הזחוחים) הלכו והשתכנעו באמיתות המחקר והמטרה הושגה – תוך שעה אחת שוכנעו 300 אנשים שניתן לאפיין אישיות וכישורים של אדם על סמך מאפיינים שרירותיים ומראה חיצוני.
נכון, תוכנית האירוח של אופרה, שעלתה לראשונה ב-1986 וירדה ב-2011, אחרי שהפכה את ווינפרי לאשה עשירה ופופולרית מאוד, השיגה את מירב נקודות הרייטינג והבאזז שלה הודות לראיונות עם סלבס או לחילופין מתן הטבות לצופים, אבל אופרה לא זנחה את הרעיון שלצופים שלה יש גם אונות, והם לא רק קהל שוטה, תאב ריגושים זולים ומתכונים לפאי בקר. אפשר להגיד שהיא הייתה הראשונה שהתעקשה לאתגר את הקהל שלה עם סוגיות מוסריות, בעיקר כאלו שנגעו לגזענות.
חצי שנה לאחר שהתוכנית שלה, "המופע של אופרה ווינפרי", עלתה לאוויר ב-CBS, היא שידרה את אחד הפרקים מג'ורג'יה הדרומית והלבנה והתעמתה בשידור עם קהל לבן על השקפותיהם הגזעניות. היא ביקרה בארבעה אתרים מקומיים והקשיבה בפנים חתומות למקומיים מספרים לה שהם מאמינים שלשחורים יש מוסר נמוך, ושהם רוצים לשמור על קהילה לבנה. ב-2011 היא חזרה לשם כדי לראות אם משהו השתנה, וגילתה שכרגע מונה הקהילה יותר מ-7,000 אפרו-אמריקאים שהתגוררו בשכונה, כלומר היא ידעה למצוא גם את נקודת האור האופטימית באפלה הגזענית שהוגשה לנו בחסות המין האנושי.

היא הקימה את מועדון הקריאה המצליח בעולם

"הודות לספרים, ידעתי שהאפשרות לחיים אחרים משלי באמת קיימת", אמרה פעם ווינפרי, והתכוונה לעובדה שלמרות שגדלה בעוני מרוד להורים מתבגרים, וסבלה מהזנחה הורית והתעללות מינית, העובדה שסבתא שלה לימדה אותה לקרוא פתחה לה חלון דרכו יכלה לעבור בין עולמות ושאותו שהיא הייתה מעוניינת לפתוח עבור אנשים אחרים. ב- 1996 היא הקימה את מועדון הקריאה שהפך לסנסציה. מתוקף היותה לייף סטייל גורו משודרגת כל ספר שבחרה בו הפך לרב מכר במה שכונה לימים "אפקט אופרה", כלומר הבטחה להכנסה כספית שמתעלה אפילו על זכייה בפרס נובל.
ווינפרי התמקדה בעיקר בספרים עכשוויים, היא לא נטתה לספרי מתח או תעלומה. היא נותנת עדיפות לסיפורי חיים ערכיים אבל גם לא בוחלת בקלאסיקות. ברור שמדובר במעצמה כלכלית אבל ווינפרי יכולה גם לזקוף לזכותה את העובדה שלא מעט מהצופים (בעיקר צופות, בואו) שלה קראו ספר שלם לראשונה בעקבות הקמת המועדון. כשהיא הציעה לעוקביה להפסיק להעמיד פנים שהם עברו את "אנה קרנינה" של ליאו טולסטוי ולמעשה להתעמק בו, נאלצה חברת ההוצאה להדפיס 800,000 עותקים נוספים.
5 צפייה בגלריה
אופרה וחברה מדברות על ספרים
אופרה וחברה מדברות על ספרים
אופרה ומישל אובמה מדברות על ספרים
(צילום: Charles Dharapak-Pool/Getty Images)
ובלי שערוריה קטנה אי אפשר - בשנת 2006 יצא המועדון להפסקה בת שנה בעקבות המלצה של אופרה על הספר "מיליון רסיסים קטנים" האוטוביוגרפי של הסופר ג'יימס פרי. הספר, כך נטען, התבסס על זיכרונותיו לאחר שבגיל 23 התאשפז במוסד גמילה מאלכוהול ומסמים וגם העביר קצת זמן איכות בכלא, אבל תחקיר של אתר אינטרנט חשף שפרי הסתפק בישיבה של כמה שעות בתא מעצר לאחר שנתפס נוהג בשכרות, ושחלק לא קטן מהספר למעשה הומצא על ידו. ווינפרי סיימה את הסאגה בכך שזימנה את פרי לאולפן שלה לראיון סלאש נזיפה, והמשיכה את פעילות המועדון עם ספר זיכרונות אחר שיפצה את חברי המועדון שלה, The Measure of a Man של השחקן האפרו-אמריקאי סידני פואטיה.

היא פילנתרופית אמיתית

איש לא יחשוד בווינפרי שהיא סובלת ממצוקה כספית. מדובר באישה שכבר שנים ממוקמת ברשימות האנשים העשירים ביותר בארצות הברית, לא משנה צבע עור, עדה או מגדר. אבל עם שתי עובדות אי אפשר להתווכח, לא משנה כמה ציניות תביאו אל השולחן: הראשונה - אופרה בנתה את האימפריה שלה בכוחות עצמה הודות לתושייה עסקית יוצאת דופן, בטח בהתחשב בנקודת המוצא הנחותה שלה, והשנייה – היא אחד המיליארדרים הנדיבים ביותר שמתהלכים היום על הכדור, פילנתרופית אמיתית שיודעת לרתום לנדיבות שלה גם גופים כלכליים גדולים, שמשתוקקים לשתף איתה פעולה.
הכינו את הממחטות – או את גלגלי העיניים שלכם, תלוי לאיזו קבוצה אתם משתייכים – כי הרשימה לא קצרה. בין היתר היא כוללת קרן צדקה של עשרות מיליוני דולרים שתורמת לחינוך של נערות באפריקה, והקמת "האקדמיה למנהיגות של אופרה ווינפרי" שבה לומדות נערות ממשפחות בעלות הכנסה מעטה; בנוסף, ווינפרי תרמה וסייעה לנפגעי אסונות טבע בארצות הברית, בעיקר באזורים בהם גדלה.
5 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
פילנתרופית אמיתית. ווינפרי עם בנות האקדמיה למנהיגות שייסדה
(צילום: Michelly Rall/Getty Images)
ווינפרי גם הקימה ומימנה במלואה את "רשת המלאכים", ארגון צדקה שהתמקד ביצירת מעורבות חברתית, תוכנית המיועדת לממן השכלה אקדמית לילדים שיש להם הורה אחד לפחות בכלא כדי לשבור את מעגל הכליאה, ובאופן כללי כל מה שנוגע בנושאים חינוך, נשים ואפרו-אמריקאים. ואם אתם תומכים בדמוקרטים תשמחו לשמוע שלדעתם של מומחים אופרה תרמה לנשיא לשעבר, ברק אובמה, כמה מיליוני קולות כשתמכה במועמדות שלו לנשיאות. בנוסף, היא הצטרפה לכמה מההופעות שלו בדרום ארצות הברית במהלך הקמפיין שניהל.
אופרה לא שללה את מתת התרומות גם מאנשים שמחזיקים בחשבון בנק פחות מזהיר משלה – באחת העונות היא והפקת התוכנית שלה יצרו את קופת החזיר הגדולה בעולם, והיא עודדה את הצופים שלה לשלוח אליהם את הכסף הקטן שלהם. הסכום שהצטבר בחזיר בסוף העונה – 3.5 מיליון דולר – נותב למימון מילגה ל-50 סטודנטים מעוטי-יכולת בקולג', מדהים מה שחזירות יכולה לעשות אם מסלילים אותה נכון.
אלא שלא משנה כמה כספים תחלק ווינפרי, הנדיבות הזכורה ביותר שלה היא כנראה זו שנרשמה בתוכנית שפתחה את העונה ה- 19 של "המופע". אופרה בנתה את השואו בתוכנית ההיא כמו תסריטאית מיומנת. היא בישרה ל- 11 אנשים שישבו בקהל שלה שהם הבעלים המאושרים של מכונית פונטיאק חדשה, הודיעה לשאר הקהל שמתחת לכל אחד מהכיסאות שלהם מונחת קופסה ושבאחת מהם יש מפתחות למכונית נוספת. הצופים המשולהבים פתחו את הקופסאות, ונדהמו לגלות שבכל אחת ואחת מהן ישב צרור מפתחות.
ווינפרי חילקה 276 רכבי פונטיאק חדשים באותו הבוקר, בשווי של 7 מיליון דולר, בשיתוף פעולה עם חברת ג'נרל מוטורס שתרמה את הרכבים - כי בכל זאת, לא כל יום אתה זוכה לפרסום כל כך מאסיבי אצל הכוהנת הגדולה. לפונטיאק, אגב, זה פחות עזר – החברה נסגרה חמש שנים מאוחר יותר בעקבות פשיטת הרגל של חברת האם, ג'נרל מוטורס. אבל הקריאה "לך יש מכונית! לך יש מכונית!" נחרטה לעד בספר דברי הימים של הטלוויזיה האמריקאית.
אגב, אחד הדברים הראשונים שעשתה ווינפרי אחרי שהתוכנית שלה ירדה, מעדכן ה"וול סטריט ג'ורנל", הוא לעזוב את שיקגו שהייתה ביתה במשך כמעט 30 שנה, ולהתיישב במגוריה החדשים - כ-260 דונם בחוף המערבי. הנכס, שזכה לכינוי "הארץ המובטחת", משקיף על האוקיינוס השקט והוא כולל גינת ורדים שופעת, מטעי אבוקדו ובית תה שבו קוראת ווינפרי כשלושה ספרים בשבוע.

היא העניקה לנו את טום קרוז מזנק על ספות

בואו נודה באמת: רגעים מטורללים של סלבריטאים מפורסמים הם אסקפיזם בריא ולא מזיק לכולנו. ווינפרי ללא ספק מילאה את מכסת הראיונות המרתקים והחשובים שלה עם סלבס, כשהמובילים שבהם הם ברק אובמה, היציאה מהארון של אלן דג'נרס והראיון השנוי במחלוקת עם מייקל ג'קסון. אבל הרגעים בהם טום קרוז זינק על הספה של אופרה משום שהוא לא מסוגל להכיל את אהבתו לקייטי הולמס, היו מבדרים ובלתי צפויים כאחד. הם נכנסו, לחיוב או לשלילה, תלוי את מי שואלים, להיסטוריה של תרבות הפופ. הרומנטיקה של הולמס וקרוז שרדה קצת פחות.
ווינפרי סיפרה בדיעבר שהיא משתדלת לא לנהל עם המרואיינים שלה אף שיחה בהפסקת הפרסומות כדי לשמור את הכל לתוכנית עצמה, אבל שקרוז היה כל כך נרגש ועצבני שהוא לא הפסיק ללהג איתה ועם הקהל על כמה שהוא מאוהב. בתשובה לשאלה אם הוא הציע לפחות לנקות את הספה ענתה אופרה שלא, אבל שהיא העדיפה את זה ככה כי זה אפשר לה למכור אותה במכירה פומבית בסכום נאה עבור רשת הצדקה שלה.

היא חשפה את המאבק שלה במשקל

ב-1988 ווינפרי נכנסה לאולפן הצילומים של התוכנית שלה לבושה בג'ינס של קלווין קליין שהיא שמרה בארון שלה מאז הימים בהם עבדה כמגישת חדשות בבולטימור, וגררה אחריה עגלה ועליה בערך 30 קילו של שומן חיות. לקהל המופתע היא סיפרה שזו כמות השומן שהיא איבדה במהלך ארבעת החודשים האחרונים, הודות לדיאטת Optifast, ששילבה צומות ושתיית משקאות חלבון. השואו הזה היה חלק בלתי נפרד מההתערטלות המתמשכת של ווינפרי מול הקהל שלה והמעקב הצמוד שניהלו היא והתקשורת אחרי התנודות במשקל הגוף שלה והמאבק שלה בעודפים.
אמנם בדיעבד התחרטה ווינפרי (גם כן בפומבי) על מופע העגלה – היא סיפרה שהיא נגעלת בו כשהיא צופה בו היום, שהדיאטה ההיא החריבה את חילוף החומרים שלה, ששבועיים אחרי שחזרה לאוכל רגיל היא העלתה 10 קילוגרמים, ושהיא הצטערה על שלא קיבלה את גופה והקפידה על דיאטה בריאה. אבל לרומן של אופרה עם משקל הגוף שלה והעובדה שהיא לא חוששת לחשוף אותו בציבור יש פן חיובי. אופרה היא גדולה מהחיים, בטח בעיני האמריקאים. היא ממוקמת בראש האולימפוס הסלבריטאי והעובדה שהיא נאבקת כמו אחד העם בדימוי הגוף שלה ולא חוששת להחצין אותו מאפשרת גם לאנשים רגילים (בעיקר נשים) לחוש פחות בושה ויותר לגיטימציה.
5 צפייה בגלריה
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
אופרה ווינפרי
(צילום: AP)
בשנת 2011 הודתה ווינפרי שחלק מהמוטיבציה שלה לרדת במשקל הייתה הרצון שלה להרגיש "מתאימה" לבן הזוג הוותיק שלה, סטדמן גרהאם. "הוא בחור מאוד יפה, גבוה ורזה", סיפרה, "וידעתי שכשאנשים יראו אותנו יחד הדבר הראשון שהם יחשבו הוא 'מה הוא עושה עם הבחורה השמנה הזאת?". ווינפרי וסטדמן, שחיו יחד מאז 1986, מעולם לא נישאו ולא הביאו ילדים משותפים, אבל נותרו מחוייבים זה לזו במשך עשורים ארוכים, כשווינפרי מציינת שלמעשה אם הם היו מתחתנים סביר להניח שכבר היו נפרדים. "ואם היו לי ילדים, הם היו שונאים אותי, הם היו מגיעים בסוף לתוכנית שלי לספר כמה אני איומה", היא ציינה בראיון ל"הוליווד ריפורטר".
אופרה הייתה נציגה בולטת במהלך השנים של מתנגדי תרופות ההרזיה למיניהם ופתרונות הפלא. היא שיתפה את התפריט שלה באתר האינטרנט בבעלותה והמליצה שוב ושוב על אורח חיים בריא ומתון. אבל דווקא ממש לא מזמן, בטקס גלובוס הזהב לשנת 2024, היא הגיעה בשמלת לואי ויטון סגולה שהבהירה כי ווינפרי נמצאת על הקצה הרזה של סקאלת המשקל שלה. בריאיון שנערך שבועיים קודם לכן היא אישרה ל-People שהיא משתמשת בתרופה להרזייה, יותר נכון תרופה לטיפול בסוכרת המאושרת על ידי ה-FDA, ושירידה במשקל היא אחת מתופעות הלוואי שלה. העיקר הבריאות!

היא לקחה חלק באחד מהפרקים המוצלחים של רוק 30 בתפקיד עצמה

טינה פיי, היוצרת של "רוק 30", חולקת קרבה מוכרת וארוכת שנים עם ווינפרי. השתיים שיתפו פעולה פעמים רבות ופיי הרבתה להתראיין אצל אופרה בשלל הזדמנויות. באופן טבעי, פיי הורישה את החיבה שלה לליז למון, הדמות שהיא מגלמת ב"רוק 30" המצויינת, ואצל למון, כמו אצל למון, כבר מדובר באובססיה. באחד הפרקים הכיפיים במיוחד של "רוק 30", Believe in the Stars, למון עולה על טיסה משיקגו לניו יורק אחרי שלקחה כדור הרגעה, ובמחלקת עסקים מתיישבת לידה אופרה. בשיחת נפש שקדם לה שלשול מילולי בלתי נשלט של למון בהשפעת הכדור שלקחה, אופרה מייעצת לה איך לשפר את חייה, משלבת פכים מהתוכנית היומית שלה ואפילו מבטיחה שתגיע לאולפנים של TGS כדי ליישב את המחלוקת בין ג'נה וטרייסי באופן סופי.
בבוקר למחרת ליז מגיעה למשרד בציפיה לבואה של האופרה, כשהיא לבושה בשכמייה ומלווה במוזיקת קליפסו, וג'נה מגיעה בשמלה עם הדפס פייזלי – בדיוק הדברים שאופרה המליצה עליהם ללמון כ"דברים האהובים עליה" הבאים. אלא ש - ספויילר – רק עם הגעתה של אופרה לבניין מתברר שמי שישבה ליד למון היא ילדה בת 12, שכנגד כל הסיכויים מצליחה לפייס את ג'נה וטרייסי ולפתור את המצב. ביוני 2022, אגב, הודיעה NBC שהפרק הזה ושלושה נוספים מהסדרה יישלפו משירות הסטרימינג וההפצה של החברה בעקבות שימוש ב"בלאקפייס" ו"ווייטפייס". המחלוקת בין ג'נה לטרייסי נגעה לשאלה האם קשה יותר להיות אישה באמריקה או אדם שחור, וכל אחד מהם התחפש לשני כדי להוכיח את הטענה שלו. למרבה הצער הפרק המצוין כלל בתוכו אדם שמבין בשניהם ועשוי היה להכריע בסוגיה – אופרה ווינפרי.

היא נתנה לנו את ד"ר פיל

אופרה היא המתנה שלא מפסיקה לתת, גם אם יש מי שיחלוק על אופי המתנות שלה, והפעם אנחנו מתכוונים ל"ד"ר פיל" - תוכנית האירוח של ד"ר פיל מק'גרו, הפסיכולוג הקליני שהמקצועיות שלו מוטלת בספק אבל האיכויות הטלוויזיוניות שלו הפכו אותו לכוכב תוכנית ייעוץ יומית והכניסו לו הרבה כסף לחשבון הבנק. לפי TIME מערכת היחסים של ד"ר פיל ואופרה החלה כשווינפרי שכרה את משרד עורכי הדין של מק'גרו כדי לייצג אותה בתביעה שהגישה נגדה קבוצת יצרני בשר בקר מטקסס ב-1995. הסיבה: בשיא הבהלה של מחלת הפרה המשוגעת בבריטניה, לאחר ש-20 איש מתו מאכילת בקר שנחשב נגוע, הכריזה ווינפרי בשידור כי לא תיגע בהמבורגרים יותר גם במקל.
5 צפייה בגלריה
פיל מק'גרו
פיל מק'גרו
חייב לה הכל. פיל מק'גרו
(AP)
ווינפרי, אגב, ניצחה במשפט, ובמהלך 1988 גם העניקה לד"ר פיל כמה גיחות לתוכנית שלה עם פינת ייעוץ משלו. מק'גרו הרעיף מטובו וייעץ לאורחים בשלל נושאים שאינם קשורים לבשר בקר, והקסם הדרומי שלו הפך אותו לחביב הקהל. בשלב מסוים חברת "הארפו" של וינפרי בנתה עבורו תוכנית משלו, שהושקה בשנת 2002 והפכה לתוכנית שעות היום המצליחה ביותר, אחרי זו של אופרה כמובן.
לימים התברר שד"ר פיל, בעל תואר בפילוסופיה, אמנם הורשה לעסוק בפיכולוגיה במדינה שלו אבל בשנת 2006 התברר שהוא מעולם לא קיבל רישיון רפואה - מה שלא מנע ממנו לנהוג במטופלים שלו במידת הטאף-לאב שהוא האמין בה. ד"ר פיל, מצידו, ידע בדיוק למי הוא חייב את ההצלחה שלו, ובכל שנה הקפיד לעצור הכל ולכתוב לה מכתב תודה על ההשפעה שהייתה לווינפרי עליו ועל משפחתו.