הזמרת שינייד אוקונור, שנודעה בזכות להיט הענק Nothing Compares 2 U, הלכה לעולמה בגיל 56. סיבת מותה טרם ידועה. "בצער רב אנו מודיעים על פטירתה של שינייד אהובתנו", מסרו קרוביה בהצהרה ל-BBC, "משפחתה וחבריה שבורי לב, ומבקשים פרטיות בתקופה קשה זו".
3 צפייה בגלריה
שינייד אוקונור
שינייד אוקונור
שינייד אוקונור
(AP)
המוזיקאית האירית המוערכת הוציאה לאורך הקריירה שלה עשרה אלבומי אולפן, כשבאלבומה השני, I Do Not Want What I Haven't Got, נכלל הלהיט הכי גדול שלה - גרסת כיסוי לשיר של פרינס Nothing Compares 2 U. תוך זמן קצר השיר שיצא בשנת 1990 הפך ללהיט ענק ברחבי העולם, והאלבום אף זכה בגראמי והיה מועמד לשלושה פרסים נוספים.
ליאו ורדקר, ראש ממשלת אירלנד, ספד לזמרת: "מאוד הצטערתי לשמוע על מותה של שינייד אוקונור. המוזיקה שלה הייתה אהובה בכל רחבי העולם, והיה בלתי אפשרי להתחרות עם הכישרון שלה, או להשתוות לו. תנחומיי למשפחתה, לחבריה ולכל מי שאהב את השירים שלה". מייקל מרטין, המכהן כשר הביטחון וכשר החוץ של אירלנד, תיאר אותה כ"אחד מהסמלים המוזיקליים הגדולים ביותר של אירלנד, ומישהי שהייתה אהובה מאוד על ידי אנשי אירלנד, ומעבר לה".
בילי קורגן סולן הסמאשינג פאמפקינס, כתב באינסטגרם, "היא הייתה כנה ומתוקה ומצחיקה, היא הייתה מוכשרת באופנים שאני אפילו לא בטוח שהיא הבינה לגמרי. שינייד עמדה לבדה כנציגה מהדור שלנו, והיא תמיד הייתה נאמנה לקולה הנוקב גם פנימה וגם החוצה - ועל כך תמיד אעריץ ואכבד אותה. אסור לשכוח שהחרימו אותה בגלל פעולה פשוטה של התנגדות, כשהפשע שלה היה לקרוע תמונה".
אוקונור הותירה אחריה שלושה ילדים. בנה הרביעי שיין הלך לעולמו בינואר 2022 בגיל 17, לאחר שנעדר במשך יומיים עד אשר נמצאה גופתו, זאת על אף שהיה אמור להיות תחת השגחה בבית חולים. ימים ספורים לאחר מותו של בנה, הזמרת אושפזה בבית החולים. באותם ימים הרבתה לשתף בטוויטר מחשבות כואבות, ובאחד מהפוסטים כתבה: "אני עם שוטרים בדרך לבית החולים. מצטערת שהעצבתי את כולם. אני אבודה בלי הבן שלי ואני שונאת את עצמי. בית החולים יעזור מעט. אך אני אמצא את שיין. זהו רק עיכוב".
הציוץ האחרון של אוקונור בטוויטר היה לפני כתשעה ימים, כשסיפרה על הקשר המיוחד עם בנה. "אני חיה כמו זומבי מאז ההתאבדות של הבן שלי. הוא היה האהבה של חיי, האור בנשמה שלי", כתבה, "היינו שני חלקים של נשמה אחת. הוא היה האדם היחיד שאי פעם אהב אותי ללא תנאי. אני אבודה בחלל בלעדיו".
3 צפייה בגלריה
שינייד אוקונור
שינייד אוקונור
שינייד אוקונור
(צילום: AP)
לאורך חייה דיברה אוקונור על התמודדותה עם מחלות נפש ואובדנות, וב-2007 היא אף סיפרה כי אובחנה עם הפרעה דו-קוטבית - למרות שבהמשך עדכנה כי חוות דעת נוספות טענו אחרת. בתחילת החודש היא כתבה בעמוד הפייסבוק שלה שחזרה ללונדון אחרי 23 שנים, ושהיא מתכננת לסיים אלבום שייצא בתחילת שנה הבאה. כמו כן, היא הוסיפה כי היא מקווה לצאת לסיבוב הופעות ב-2024-2025.
אוקונור נולדה בדבלין ב-1966, והוריה נפרדו כשהייתה בת שמונה. בבגרותה טענה שאמה, שאיתה חיה לאחר הפרידה, התעללה בה פיזית בילדותה. בגיל 15, לאחר שנעדרה מבית ספר וגנבה מחנויות, היא עברה לבית המחסה מגדלנה - שם החלה להתאהב בכתיבה ובמוזיקה.
ב-1984 עשתה אוקונור את הצעד הראשון שלה בתעשיית המוזיקה כשהקימה את הלהקה Ton Ton Macoute. זמן קצר לאחר מכן החלה לעבוד עם דה אדג', גיטריסט U2, וב-1987 הוציאה את אלבום הבכורה שלה, The Lion and the Cobra.
3 צפייה בגלריה
שינייד אוקונור
שינייד אוקונור
שינייד אוקונור
(צילום: Kristian Dowling/Getty Images)
אוקונור גם הייתה ידועה בשל אופייה הבוטה והסערות שחוללה לאורך שנות הקריירה שלה. בשנת 1992 קרעה את תמונת האפיפיור לחתיכות בזמן ששרה גרסת א-קפלה ל-War של בוב מארלי, במהלך משדר של "סאטרדיי נייט לייב" - זאת כמחאה נגד התעללות מינית בתוך הכנסייה.
בשנת 2013, אוקונור כתבה מכתב למיילי סיירוס בנוגע למוחצנות המינית של המוזיקאית, לאחר שזו הוציאה את השיר Wrecking Ball. "הופכים אותך לזונה", כתבה לה, "לתעשיית המוזיקה לא אכפת ממך בשיט, או מכל אחת אחרת - הם יגרמו לך להזנות את עצמך ולחשוב שזה מה שרצית. בזמן שאת תהיי בגמילה, כתוצאה מכך שהזנו אותך, הם ישתזפו על היאכטות שלהם באנטיגואה, אלה שהם קנו בכסף שהרוויחו מזה שמכרו את גופך, ואת תישארי לבדך".
במאי 2016, היא הוכרזה כנעדרת לאחר שיצאה לרכיבה על אופניה בשיקגו ועקבותיה נעלמו. יממה לאחר מכן היא נמצאה בזכות חיפוש מאסיבי, בשל החשש כי שמה קץ לחייה.
בשנת 2018 חשפה כי היא המירה את דתה מנצרות לאסלאם, וכי שינתה את שמה לשוהאדה דאוויט, זאת לאחר ששנה לפני כן שינתה את שמה למגדה דאוויט. המוזיקאית סיפרה אז כי החליטה לעזוב את הכנסייה הקתולית, על אף שבסוף שנות ה-90 הוסמכה לכמורה.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר .
פורסם לראשונה: 20:44, 26.07.23