אחרי הפגנת המחאה שהתקיימה אמש (ב') נגד תוכנית המערכונים "היהודים באים", הגיבו היום היוצרים אסף בייזר ונטלי מרכוס לטענות המתנגדים, שלפיהן התוכנית, שמשודרת ב"כאן", פוגעת בערכי היהדות. "אנחנו מאמינים שהתנ"ך הוא של כולנו: דתיים, חילונים, אשכנזים, ספרדים, אורתודוקסים, רפורמים, חכמים וטיפשים. לכולנו הזכות לקרוא בו, להגות בו, לאהוב אותו ולכעוס עליו. יותר מזה – התנ"ך הוא מתנת העם היהודי לאנושות כולה. הרשות לקרוא בו ולקיים איתו דיאלוג נתונה לכל אדם", כתבו בפייסבוק.
2 צפייה בגלריה
מתוך "היהודים באים"
מתוך "היהודים באים"
"יש יותר מדרך אחת להיות יהודי". מתוך "היהודים באים"
(צילום מסך, כאן 11)
"אנחנו מאמינים שביקורת חילונית על התנ"ך היא לא ביקורת 'חיצונית' על מורשתו של האחר, אלא חלק מדיאלוג פנימי", הוסיפו היוצרים. "את סיפורי המקרא שמענו מהורינו עוד לפני שידענו לדבר, את התנ"ך למדנו עשר שנים בבית הספר, את חגי ישראל חגגנו עוד לפני יום הולדתנו הראשון (וכל זאת מבלי להזכיר את 'דמי החבר' ששילמנו בגיל שמונה ימים). גיבורי המקרא הם חלק בסיסי בזהות שלנו, בעצם הגדרתנו, והדיאלוג שאנו מקיימים איתם כיום הוא דיאלוג שלנו עם אבותינו ועם זהותנו. הם לא פרות קדושות של מישהו אחר. הם בשר מבשרנו ואנחנו בשר מבשרם".
בייזר ומרכוס הוסיפו כי הם מאמינים שמותר לצחוק על התנ"ך. "הצחוק פורק מתחים, מאפשר התמודדות עם פחדים ויוצר מכנה משותף ותחושת שייכות. הצחוק עדיף על עלבון, על התנשאות, על תוכחה וכמובן – על אלימות. גם בתנ"ך עצמו ניתן למצוא הומור (אם כי לא מספיק, לטעמנו)".
2 צפייה בגלריה
"היהודים באים"
"היהודים באים"
"מטרתנו היא להצחיק, לבדר, ומדי פעם גם לעורר מחשבה". כוכבי "היהודים באים"
(צילום: מיכל אפרתי)
בהמשך כתבו כי יש הרבה יותר מדרך אחת להיות יהודי. "אין דבר כזה 'יותר יהודי' או 'פחות יהודי'. אנחנו יהודים חילונים, מקיימים אורח חיים יהודי חילוני. אנחנו לא פחות יהודים וגם לא יותר יהודים מהרב הראשי. הספרדי או האשכנזי".
היוצרים הוסיפו כי הם מצרים על מי שנפגע מהתוכנית, אולם "זו דרכה של סאטירה – לעתים היא מערבלת את הבטן, דוקרת את העין ומרעידה את הלב. מטרתנו אינה לפגוע. מטרתנו היא להצחיק, לבדר, ומדי פעם גם לעורר מחשבה".