אירוויזיון בצל המבצע "מגן וחץ": המשלחת הישראלית לתחרות השירה האירופית התעוררה הבוקר (ג') לקראת חצי הגמר הראשון בהשתתפותה של נועה קירל כשהעדכונים על המבצע שפתח צה"ל בעזה זורמים. "אלה החיים שלנו. מקווה להביא גאווה במיוחד בזמנים כאלה", אמרה קירל ל-ynet.
"התעדכנתי במצב רק עכשיו, אנחנו כאן בטירוף", שיתפה קירל. "זה החיים שלנו, זה האירוויזיון, לפעמים זה קורה לצד סיטואציות מורכבות בארץ. נקווה להביא גאווה, במיוחד בזמנים כמו עכשיו". כשנשאלה אם היא חוששת שהמצב ישפיע על סיכוייה בתחרות, השיבה: "אין לדעת. יכול להיות שכן, יכול להיות שלא. אני מתמקדת בלהביא את ההופעה הכי טובה".
עוד הוסיפה כי "הביטחון הוא הדבר הכי חשוב כרגע ואני מקווה שהתחרות תעודד את אזרחי מדינת ישראל. ליבי איתכם ואעשה הכול כדי שעם ישראל יהיה גאה בי".
מלבד הדאגה הטבעית בצל המבצע, במשלחת משתדלים לשמור על אופטימיות. "זו לא הפעם הראשונה שישראל משתתפת באירוויזיון ובמקביל יש אירועים ביטחוניים", אמר ל-ynet דורון מדלי, מיוצרי השיר והמנהל האמנותי של המשלחת, "בעיניי אין לזה השפעה על הקהל, אבל יש קצת השפעה על השופטים".
2 צפייה בגלריה
נועה קירל ואמה, אילנה קירל
נועה קירל ואמה, אילנה קירל
נועה קירל ואמה, אילנה קירל
(צילום: רן בוקר)
אם התרחיש של מדלי אכן יתממש וההשפעה על הקהל לא קיימת, קירל לא צריכה לדאוג מאי-העפלה לגמר, משום שבחצי הגמר שיתקיים הערב - אך ורק הצבעות הקהל הן אלה שייקבעו. בגמר שייערך ביום שבת, עם זאת, לשופטים תהיה השפעה על הבחירה.
"אם יכתבו בעולם שישראל פתחה במלחמה, זה עלול להשפיע בעיקר על הגמר ופחות על החצי גמר", הסכימו גורמים נוספים במשלחת הישראלית והוסיפו כי היתרון מבחינת ישראל השנה טמון בכך שקהל האירוויזיון לדבריהם פחות מוטה בהקשרים הפוליטיים.
2 צפייה בגלריה
נועה קירל בחזרה ראשונה לאירוויזיון
נועה קירל בחזרה ראשונה לאירוויזיון
נועה קירל בחזרה ראשונה לאירוויזיון
(צילום: Corinne Cumming / EBU)
גורם אחר במשלחת אמר כי ההשפעה של המבצע בעזה על נועה קירל ותוצאותיה באירוויזיון תלויה בעיקר בכותרות ברחבי העולם. אולם יש גם את האלמנט האישי של קירל עצמה. "אם יהיו טילים על ישראל זה ישפיע על נועה כמובן ברמה האנושית והאישית. בסוף זו תחרות שמחה ואנחנו עלולים להיות בסיטואציה לא פשוטה".
אל קירל והמשלחת הישראלית צמודים כל העת שלושה מאבטחים שערים למצב ובודקים את המתרחש, כשאמש שמעו במשלחת כי מתוכננת הפגנת BDS סביב המשלחת כחול-לבן - וכעת יש חשש שההפגנה תגדל. ״אם הפלסטינים יתעוררו מהר - אנחנו עלולים לראות פה הפגנות. אנחנו רק ביום שלישי ואם נועה תעלה לגמר - כל הפלסטינים מלונדון יכולים להתארגן ולהגיע ברכבות אם יישמעו שהיא פה ושיש משלחת ישראלית".
בשלב זה, קירל אחרי שתי חזרות מוצלחות מאוד שנערכו אתמול, כשהחזרה הגנרלית שהתקיימה בשעות הערב הייתה לראשונה עם קהל מלא באולם, והזמרת זכתה לתשואות רבות כששאלה אם אירופה מוכנה לראות אותה רוקדת.
הערב היא תעלה על הבמה בליברפול כשהיא ממוקמת תשיעית בסדר הביצועים, וצפויה לעלות בסביבות השעה 22:45. בתאגיד כאן, שישדרו את התחרות, עדכנו כי הם ערוכים ובמקרה שיתקיימו אירועים חדשותיים - האירוויזיון יעבור לשידור בחינוכית, אפיק 80. "50 שנה ישראל מפזרת אהבה לעולם דרך האירוויזיון", הוסיף מדלי. "בכל חושך חייב להיות אור. נועה קירל ויוניקורן ידליקו אור גדול הערב על במת האירוויזיון ואת כל האנרגיה המרגשת הזאת נשלח מליברפול למזרח התיכון, ובוא נראה מי ינצח".
מטעם המשלחת הישראלית, נמסרה תגובה רשמית: "המשלחת הישראלית לאירוויזיון עוקבת אחר המצב הביטחוני בארץ. נועה וכל אנשי המשלחת ממשיכים לעשות הכול כדי לייצג את המדינה בכבוד בחצי הגמר הערב".
כאמור, הבוקר (ג') צה"ל פתח במבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה וחיסל שלושה בכירים בג'יהאד האיסלאמי, שבוע אחרי סבב הלחימה הקצר שבמסגרתו נורו יותר מ-100 רקטות לישראל. בעקבות המבצע, שר הביטחון יואב גלנט הודיע על "מצב מיוחד בעורף", ואישר גיוס מילואים "לתפקידים נדרשים, בהתאם לצרכים".