אחרי שנתיים קשות לקולנוע העולמי, ולזה הישראלי בעיקר, אפשר לחוש בהתעוררות מחודשת בסבב הפסטיבלים הבינלאומיים ובראשם פתיחתו של פסטיבל קאן בחודש הבא, ואשר יכלול נוכחות מרשימה של סרטים מתוצרת כחול-לבן. את המסדר יוביל נדב לפיד שסרטו הארוך החדש "הברך" נבחר לתחרות הרשמית על דקל הזהב. יתרה על כך, סרטו הקצר "הכוכב" יוצג בהקרנה מיוחדת מחוץ לתחרות. לצד ההישג האישי הנדיר של לפיד, שב-2019 זכה בפסטיבל ברלין עם "מלים נרדפות", הקולנוע הישראלי כולו יכול להתגאות בנבחרת שלו בריביירה הצרפתית שתכלול גם את הבמאי ערן קולירין עם סרטו החדש "ויהי בוקר" אשר יוקרן במסגרת מבט מסוים (un-certain regard), וגם את הבמאי שלומי אלקבץ, שסרטו החדש "מחברות שחורות" יוקרן מחוץ לתחרות.
4 צפייה בגלריה
נדב לפיד פסטיבל ברלין
נדב לפיד פסטיבל ברלין
נדב לפיד פסטיבל ברלין
(.)
לפיד חוזר לקאן בה ביקר לראשונה עם סרטו השני "הגננת" אשר ב-2014 נכלל במסגרת הצידית של הפסטיבל שבוע הביקורת. שנתיים לאחר מכן, שובץ כשופט במסגרת זו, שבה הוקרן גם סרטו הקצר "מיומנו של צלם חתונות". עתה הבמאי הישראלי בן ה-46 מתייצב על הבמה הראשית של אירוע הפסגה של הקולנוע הבינלאומי כמתחרה על דקל הזהב. מדובר בביטוי של הערכה לקולנוען הישראלי שזכה לשבחים רבים והכרה עולמית על יצירתו המקורית והנועזת "מלים נרדפות", שהביא לו את פרס דוב הזהב בברלין לפני שנתיים. הרעיון לתסריט של "הברך" ויישומו עלה בצל ההתמודדות של לפיד עם מחלת הסרטן של אמו ועורכת סרטיו ערה לפיד, אשר הלכה לעולמה בעיצומה של העבודה המשותפת על "מלים נרדפות".
"להציג שני סרטים בפסטיבל קאן זה כמו לחפור, למצוא את האוצר ואז למצוא עוד אחד", אומר לפיד. "אני מאושר כמובן עד השמיים על ההתקבלות של 'הברך' לתחרות הרשמית, סרט שאני מרגיש שחצבתי, כמו את סרטי הקודמים ואולי אפילו יותר, ממעמקי הנשמה והראש והגוף שלי ונדמה לי כשאני מביט בו, שאלה שנות חיי מפוזרות על המסך. אני מאושר לא פחות על 'הכוכב', סרט שנעשה בשיא אימת המגפה בתחושה של אושר ותאוות חיים, כאילו יותר משצילמנו אותו, רקדנו אותו. בשני הסרטים האלה יש לי שותפים רבים וההישג הזה שייך להם ממש כמו לי. אחרי שנת מחלה וקפאון, קאן יהיה כמו לידה מחודשת לקולנוע. כולנו שוב ניווכח שהקולנוע הוא אחת ההמצאות הגדולות של המין האנושי וששום דבר לא יפה יותר מסרט יפה".
4 צפייה בגלריה
הברך נדב לפיד
הברך נדב לפיד
מתוך "הברך" של נדב לפיד
(צילום: שי גולדמן)
"הברך" בכיכובו של אבשלום פולק, מספר את סיפורו של י', במאי קולנוע באמצע שנות הארבעים לחייו, אשר מגיע לישוב נידח בקצה המדבר להקרנת אחד מסרטיו. הוא פוגש שם ביהלום, פקידה במשרד התרבות, ומוצא עצמו מנהל שני קרבות אבודים: האחד נגד מות החופש האומנותי בארצו, השני נגד המוות של אמא שלו. הסרט יוקרן כאמור בפסטיבל קאן בהקרנת בכורה בינלאומית ובהמשך ייצא לבתי הקולנוע בישראל. כרגיל ביצירתו של לפיד, הוא משרטט על המסך אילוסטרציה חופשית של קורות חייו האישיים. במקרה זה באים לידי ביטוי הן ההצלחה היצירתית והן הטרגדיה האישית שחווה. לצד הסיפור הפרטי, הבמאי כורך יחדיו את החוויה הישראלית האישית לצד זו הביקורתית הנוקבת, הלעתים מלגלגת, על האתוס הלאומי של המדינה.
בניגוד ל"הברך" שהעבודה עליו החלה לפני משבר הקורונה, צילומי "הכוכב" נעשו תוך כדי ובהשראת המשבר, תחת המגבלות הסגר ובהשתתפות צוות מצומצם שכולל את התגלית מ"מלים נרדפות" טום מרסייה, וכן השחקנית נעמה פרייס, בת זוגו של לפיד ובנם נח לפיד פרייס. עלילת הסרט, שהופק כחלק מסדרת הקצרים של הוט בתקופת הקורונה, מתנהלת בעולם מוכה באימת המגפה ובו אישה נחושה לקבל נשיקה, שפתיים אל שפתיים, מהכוכב של חלומותיה המבודד עצמו מסביבתו.
4 צפייה בגלריה
מתוך "ויהי בוקר"
מתוך "ויהי בוקר"
מתוך "ויהי בוקר" של ערן קולירין
(צילום: שי גולדמן)
במסגרת המשנית והאיכותית לא פחות מהתחרות הרשמית (ועל פי רבים אף יותר) הבמאי הישראלי ערן קולירין שהקרין בבכורה ממש באותה מסגרת בקאן את "ביקור התזמורת" ב-2008, ושב אליה ב-2016 עם "מעבר להרים והגבעות". סרטו החדש "ויהי בוקר", עיבוד לרומן של סייד קשוע. העלילה מלווה אזרח ערבי ישראלי שנאלץ להתמודד עם זהותו ושיוכו הלאומי כאשר מבלי סיבה נראית לעין ומוצא עצמו מכותר ומוקף חומה בכפר בו גדל. בסרט בו משתתפים אלכס בכרי, חאליפה נאטור, ג'ונה סולימאן, מרוואן חמדאן וסאמר בישראת מעמיק קולירין אל תוך מצור שהוא חיצוני ובאותה העת פנימי."אני שמח ומאושר לחזור לקאן ובמיוחד למסגרת מבט מסוים", אמר קולירין, "זו הפעם השלישית שאהיה שם, אחרי שביקור התזמורת ומעבר להרים ולגבעות הוקרנו שם ואני שמח במיוחד שזה עם הסרט הזה, שהוא כולו מהמסעות היפים שעשיתי בחיי, לצד האנשים היפים ביותר, בתוך המציאות השבורה והפצועה שלנו כאן ואני מצפה בכליון עיניים דווקא בעת הזו, לפגישה שלו עם הקהל".
שלומי אלקבץ, מצדו, יקרין בקאן את סרטו "מחברות שחורות" מחוץ לתחרות. הסרט, שמבוסס על סדרה בת חמישה פרקים שתוקרן בקרוב בכאן 11, מורכב מיומני וידאו שצולמו בין השנים 1988-2016, במרוקו, בקריות, בתל אביב ובפריז. בנוסף, כולל הסרט חלק מחומרי הגלם שצולמו לטרילוגיית הסרטים "ולקחת לך אישה, "שבעה" ו"גט" שאלקבץ יצר יחד עם אחותו, השחקנית רונית אלקבץ, שהלכה לעולמה ב-2016.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מחברות שחורות"
מתוך "מחברות שחורות"
מתוך "מחברות שחורות"
(שלומי אלקבץ)
בפסטיבל קאן, שיתקיים השנה בקיץ אחרי הפסקה כפויה ב-2020, יקחו חלק כמה מהגדולים שבקולנועני העולם. הוא ייפתח ב-6 ביולי עם סרטו החדש של היוצר הצרפתי לאו קראקס "אנט" בהשתתפות מריון קוטיאר ואדם דרייבר. עוד שמות גדולים שיצטרפו לתוכנית המרשימה לצד נדב לפיד, הם ווס אנדרסון (עם סרטו החדש והמדובר עטור הכוכבים The French Dispatch), אסגר פרהודי האיראני ("גיבור"), פול ורהובן ("בנדטה"), שון פן עם סרטו Flag Day ונני מורטי.
נציגות ישראלית נוספת, צדדית יותר, היא של צמד האחים אסף ואיל גבע שמשחק המציאות המדומה שלהם, "הסוד של רטרופוליס", מועמד בפסטיבל בקטגוריית המציאות המדומה.