הזמרת שולמית לבנת נפטרה הלילה (ד') בהוספיס בהדסה הר הצופים. לבנת הייתה בת 91 במותה. היא הותירה אחריה שני ילדים - השרה לשעבר לימור לבנת ונעם לבנת, ושבעה נכדים. הלוויתה תיערך היום בשעה 16:45, בבית העלמין ירקונים בשער הגאולה.
2 צפייה בגלריה
שולמית לבנת
שולמית לבנת
שולמית לבנת
(מתוך: אלבום משפחתי)
"היו כמה שבועות שהיא הרגישה לא טוב, וכשפינינו אותה לבית החולים אובחנה אצלה מחלה מאוד קשה, והבנו שיש לה שבועות ספורים לחיות, לכן העברנו אותה להוספיס", סיפרה בתה, לימור לבנת.
"אמא שלי זמרת נהדרת, זמרת המחתרות", הוסיפרה השרה לשעבר. "היא הסתלקה מאיתנו בשיבה טובה, ברכות, באצילות, היא הייתה יפה במותה כבחייה. צעירה לנצח".
לבנת נולדה בווינה ב-1929 ועלתה לישראל עם משפחתה בגיל שש. בצעירותה התגייסה לפלמ"ח ואת הקריירה המוזיקלית שלה החלה בגיל 20, אחרי שפגשה את עוזי לבנת, מי שהפך לבעלה. "הפלמ"ח העניק לי חופשה מיוחדת כדי לעזור לאמא שלי, שבגיל 42 נכנסה להיריון וילדה את אחותי בכ"ט נובמבר", סיפרה לבנת בריאיון ל"24 שעות" ב-2020. "כשכל עם ישראל יצא לרקוד ברחובות אנחנו חגגנו שמחה אחרת. טיילתי ברחוב עם חברה ומולנו באו שני בחורים גבוהים. כיוון שהכרתי אחד מהם עצרתי לדבר איתו, החבר שלו היה עזריאל וייס, שהתחיל לחזר אחריי. בפעם הראשונה שהזמין אותי לבית קפה עניתי, בתמימותי, שאין לי כסף והוא אמר 'זה בסדר'. אחרי שנה התחתנו במועדון בית החייל על הכרמל, אמא שלי בישלה את כל הכיבוד והתעלפה מרוב תשישות. נקראתי שולמית וייס, עד שאבא של בעלי אמר שכדאי לעברת והציע את השם 'לבנת', שעוד לא היה קיים. בעקבותינו גם הוא עיברת".
בשנות ה-50 התפרסמה בזכות שירים כמו "שיר התופסת", "נערת תפוחי הזהב" וכן "סתיו בחלונות ובלבבי" ו"תל אל קאדי". בסוף שנות ה-80 זכתה לתואר "זמרת המחתרות", בעקבות הקלטת אוסף שירי המחתרות של הלח"י והאצ"ל, בהם שירים כמו "עלי בריקדות", "הם לא ישברו אותנו" ו"חיילים אלמונים".
שולמית הייתה ידועה גם בגין דעותיה הפוליטיות והייתה פעילה במפלגות הימין, ולדבריה מאז שהחלה לשיר את "שתי גדות לירדן", הפסיקו להזמין אותה למופעים של ההסתדרות ומרכז ההסברה של ישראל. עם זאת, מעולם לא חשבה להשתלב בפוליטיקה. "לא שיש לי משהו נגד פוליטיקה, אבל היא לא מתאימה לאופי שלי. ללימור פוליטיקה מתאימה. בגיל שמונה חודשים היא התחילה לדבר, והמילה הראשונה שיצאה מפיה לא הייתה 'אמא' וגם לא 'אבא', אלא 'את זה'. היא תמיד ידעה מה היא רוצה", אמרה באותו ריאיון ל"24 שעות".
2 צפייה בגלריה
שולמית לבנת ולימור לבנת
שולמית לבנת ולימור לבנת
שולמית לבנת ולימור לבנת
(צילום: מתוך האלבום המשפחתי)
ראש הממשלה, נפתלי בנט, הגיב לידיעה על מותה: "שמעתי בצער רב על מותה של 'זמרת המחתרות', שולמית לבנת. לבנת, אשת ארץ ישראל השלמה, הייתה זמרת נפלאה שגם תרמה רבות לבניין הארץ. עם פרוץ מלחמת העצמאות היא התגייסה לפלמ"ח כלוחמת, ובהמשך הצטרפה ללהקת הכרמל, לצ'יזבטרון וללהקת חיל הים.
פעילותה הענפה, יחד עם אנשי דור המחתרות הרבים, תיזכר כנכס צאן ברזל בתרבות הישראלית לעד.
אני שולח תנחומים וחיבוק גדול לבתה, השרה לשעבר לימור לבנת, ולכל בני המשפחה. יהי זכרה ברוך".
גם שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לה: "שולמית לבנת, זמרת המחתרות שהתגייסה לפלמ"ח, הלכה הלילה לעולמה. שיריה וקולה של שולמית ז"ל נכנסו לפסקול התרבות הישראלית ולא יצאו ממנו לעולם. יהי זכרה ברוך".