סדרת ההופעות הבאה של האנסמבל הקולי הישראלי, הכוללת שירים של הביטלס, היא תוצר נלווה של הקורונה. "הסיפור די פשוט", אומר המנצח יובל בן עוזר, המנהל המוזיקלי של האנסמבל, "זו מדיניות קבועה של האנסמבל - כשיש תכנית ייחודית אני תמיד מזמין למקהלה את המומחים לתחום, בין אם זה מוזיקה מן המאה ה-18 או תכנית של מוזיקה סקנדינבית. אני בעצמי לא יכול לנצח על תוכניות כאלה, אז מחפשים מי כן. כשהחלטנו על קונצרט שכולו מוזיקת פופ, ידענו שאנחנו צריכים מומחה. בהתחלה סגרנו עם מוזיקאי אנגלי נפלא בשם פול סמית', ממייסדי ההרכב Voces8, אבל מכיוון שבריטניה היא מדינת עולם שלישי כרגע, והבחור הוא צעיר בן 45 שלא מחוסן במנה השנייה, הוא לא יכול היה להגיע לפה". בעקבות ההברזה, בן עוזר ואנשי האנסמבל יצאו לחיפושים בישראל, מה שהתברר כמשימה לא פשוטה. לבסוף הם הגיעו למנצחת והמנהלת המוזיקלית נועה גרומן. "קראתי את מה שיש עליה במרשתת", אומר בן עוזר, "וראיתי שהיא יודעת היטב את החומר. קבעתי איתה חזרה עם האנסמבל, ואחרי פעם אחת כבר היה ברור שנועה יודעת מה היא עושה".
2 צפייה בגלריה
נועה גרומן
נועה גרומן
נועה גרומן
(צילום: דון אוסבורן)
החיבור בין גרומן לאנסמבל ולרפרטואר הביטלסי היה מוצלח, אך לא מובן מאליו. היא אמנם הספיקה להופיע עם האופרה הישראלית והתזמורת הפילהרמונית הישראלית, אך ביומיום היא מתעסקת דווקא בז'אנר המטאל המתקדם, ומחברת בינו לבין מוזיקה ווקאלית. "בתור מוזיקאית, אני תמיד חושבת על מספר הכלים שיהיו לי כדי להביע את עצמי בדרך שאני רוצה, ללא מגבלות", היא אומרת בריאיון ל-ynet, "ולכן ההבי מטאל מושך אותי, כיוון שהוא מאפשר לי להגיע לקצוות".
את השכלתה המוזיקלית רכשה באקדמיה של אורוס בדנמרק, שם למדה לנצח על מקהלות שאינן קלאסיות. על פי גרומן, כל מקהלה באשר היא מתבססת על אותם היסודות, לא משנה אם היא קלאסית מובהקת או ריתמית ומודרנית. "מי שלא יודע את ההיסטוריה שלו, מפספס משהו. הכל נובע מאותם המקורות, ומשם כל אחד יכול לקחת את המוזיקה לאן שהוא רוצה. אם מישהו רוצה לשבור את החוקיות הקלאסית - הוא יעשה זאת מתוך ידיעה מושכלת, ולא מתוך בורות".
ואכן, גרומן עושה זאת בעצמה בתור מנצחת ומעבדת של מקהלת Hellscore שהקימה בשנת 2016. "הרעיון מאחורי המקהלה הזו היה ליצור סאונד של רוק כבד, רק ללא כלי נגינה ואפקטים חיצוניים", היא מסבירה. אחת ההשראות למקהלה הגיעה מהאנסמבל הגרמני Van Canto, המורכב משבעה זמרים ומתופף המחקים כלי נגינה באמצעות קולות, דיסטורשן ופדלים של גיטרות. "זה מאוד עניין אותי כי זה התחבר לדברים שאני אוהבת", היא אומרת, "ורציתי לראות מה יקרה אם אעשה הכל באמצעות הקול האנושי במקום להשתמש במתופף, אפקטים חיצוניים והגברה".
הרפרטואר של המקהלה מורכב מיצירות חדשות או שיש גם דברים מוכרים? "אני מתחילה עם יצירות מוכרות. הז'אנר הזה הוא כל כך בהתהוות ולכן חשבתי שהדבר הראשון הוא להתבסס על מוזיקה שהקהל יזהה לפני שאני מטילה עליו פצצה של משהו שהוא לא מכיר. אנחנו בתהליך, ולאט לאט נראה איך זה יתפתח".
ומי הקהל של זה? "זה בעיקר חבר'ה שמאוד אוהבים רוק כבד ומטאל ונמשכים לתחום הווקאלי. ויש גם אנשים שבאים מן הכיוון ההפוך - שאוהבים את התחום הווקאלי והמטאל מסקרן אותם. זה שילוב מאד ספציפי של תחומי עניין, אבל שני סוגי הקהלים האלו מאוד אוהבים את המקהלה".
אני מניח שזה בעיקר קהל צעיר. "יחסית כן, אבל לא רק, כי אנחנו שרים גם קלאסיקות. יש הרבה מתעניינים ויש לנו ערוץ יוטיוב שמתעדכן כל הזמן".
בנוסף למקהלה, גרומן, שמופיעה כסולנית בהופעות החיות של להקת אופרנד לנד, מטפחת גם להקת מטאל מתקדם משלה בשם Scardust, שבימים כתיקונם מופיעה ברחבי אירופה, סין וכמובן גם בישראל.
כשאת משווה את הלהקה שלך ללהקות מטאל אחרות בעולם - איפה אתם נמצאים לדעתך? "זו שאלה מורכבת, כי צריך לזכור שמדובר בקהל נישתי עם אנשים שהם חננות כמוני. מוקדי העניין הם בעיקר באנגליה ובגרמניה. בארצות הברית העניין במוזיקה הזאת רק מתחיל. המוזיקה מסתובבת בפלטפורמות השונות והקהל שנחשף מגיע להופעות. אבל האמת היא שאני לא ממש יודעת להגיד למה קהל במקום מסוים נמשך דווקא אלינו".
2 צפייה בגלריה
האנסמבל הקולי הישראלי
האנסמבל הקולי הישראלי
האנסמבל הקולי הישראלי
(צילום: דור אבן-חן)
בתוכנית האמנותית עליה תנצח במסגרת האנסמבל הקולי הישראלי ("קונצרט מס' 5: החיפושיות בקולות"), גרומן חוזרת דווקא לשורשים. "אבא שלי היה ילד ביטלס וגם אני גדלתי עליהם ואני מכירה את כל הרפרטואר", היא אומרת, "כלומר, זה משהו שאני חיה ונושמת אותו מהילדות, ולכן כשיובל בן עוזר שאל אם אני מוכנה לנצח על התוכנית, אמרתי מיד כן. זה אמנם לנצח על מקהלה שבה כולם מגיעים מרקע קלאסי, אבל אני מנחילה להם את הרוקנרול שאני באה ממנו".
איך היה המפגש בינך לבין יתר המוזיקאים במקהלה? "היה מעולה. לא יכול להיות לא כיף כששרים ביטלס. זו מוזיקה שפונה לכל אחד, גם באנסמבל, שיש בו טווח גילאים מאד רחב. כולם אוהבים את זה, מהזמר הכי צעיר ועד לזמר הכי מבוגר, וזה למרות שהם שרים עיבודים לא פשוטים בכלל. זה הרגיש שהכל זורם ושאנשים שמחים לבוא לחזרות".
ואיפה המטאל מתחבר לכל זה? "מהמטאל אני מביאה קשת רחבה מאוד של טכניקות ווקאליות, ויש כאן הרבה גיוון של צבעים, טכניקות וגרובים שאפשר להביא. אבל הכי חשוב - יש פה שיתוף פעולה במאה אחוז".