לרגע אחד מקסים זה קרה: מפגש אלכסונים קוסמי ומקבץ כוכבים מדויק אפשר לצופים חובבי הריאליטי-דייטינג ליהנות מ"חתונה ממבט ראשון" בארץ ומ-Love is Blind בנטפליקס. בפינה אחת ישראלים - או יותר נכון ישראליות - שמגיעות לתוכנית שידוכים למרות שהן לא רוצות זוגיות אלא רק לאמלל את בני הזוג שלהן שאל-אותי-כיצד, וטראש אמריקני מוסרני, פוטוגני ורווי אלכוהול בפינה הנגדית. כמובן שאף אחת מהן לא המציאה את הגלגל, הגלגל הזה מתגלגל כבר כמעט עשרים שנה, והוא התגלגל לפינות הזויות מחד, ולכאלו שנחרטו בזיכרון מאידך - זמן מושלם לטיול לאורך שדרת הריאליטי-דייטינג.
11 צפייה בגלריה
דנית ואמיר
דנית ואמיר
אמרתם רגעים מביכים, אמרתם "חתונה ממבט ראשון"
(צילום: לירון סער)

קחי אותי שרון (או: כשגדי ניסה לקחת את קרין מגריזו, במקום)

עוד לפני ש"קחי אותי שרון" פרצה את טבלאות הרייטינג ב-2003 והפכה לתוכנית הריאליטי הישראלית הראשונה שהצליחה, היא נהגתה כשעשועון שידוכים שאמור היה להתבסס על אלמנט אחד: מצלמה נסתרת. הבחורים שהתחרו על ליבה של שרון היו אמורים לעבור דרך התנסויות בוחנות כדי ששרון תוכל להתרשם מהאופי האמיתי שלהם. מהרעיון הזה נשארו כמה שרידים שנכנסו לפרקים, אחד מהם הוא הניסוי בהשתתפות קארין מגריזו, אז כתבת של גיא פינס.
מגריזו "סיקרה" את צילומי הים של שרון עם המתמודדים ואחר כך, שלא מול מצלמות גלויות, פלירטטה איתם והזמינה אותם לקפה אצלה בבית. המתמודד יואב שוורד, שגם זכה בשרון בסוף התוכנית, עמד בפיתוי. היריב העיקרי שלו גדי אינפלד, לעומת זאת, שגם הגיע איתו לגמר, לא היסס וקפץ על העגלה הנוסעת. למרבה המבוכה או השמחה, תלוי את מי שואלים, שרון צפתה בצילומים הנסתרים כשלצידה יושב המתמודד. שוורד כמובן ניפח את החזה בגאווה אבל אינפלד ניסה לקבור את המטר תשעים ומשהו שלו בספה עד שפשוט התנצל. למזלו, שרון הייתה נדיבה ואצילית מספיק כדי לקחת אותו עד לגמר הגדול.

דאבל דייט (או: הרגע הקשה לצפייה בו הומצא הביטוי האיקוני - "לוק מיי אייז")

"דאבל דייט" היתה אחת מחלוצות הז'אנר ותאמינו או לא, מתברר שהיא עדיין נותנת עבודה. דנה מודן ורועי לוי שידכו זוגות על בסיס התאמה כלשהי, ישבו מהצד, צפו בדייט והריצו דחקות - שזה בערך מה שאתם עושים אצלכם בבית רק אולי בפחות מצחיק. הימים ימי טרום הריאליטי, בערוץ ביפ לא שמעו אז על PC, איש לא קיבל הבטחה שחייו ישתנו - אם כבר להיפך, שיעלבו בו בלי חשבון - ואף אחד לא הגיע לצילומים עם הבנה של החשיפה, לא כל שכן מודעות עצמית.
הרבה זוגות חלפו בשלוש העונות של "דאבל דייט", בהם טרנסג'נדרים, שלישיות, גיל הזהב ותימנים, ובכולם לוי ומודן חבטו ללא משוא פנים. אבל בחור אחד הצליח בכל זאת להיכנס לפנתיאון, כמי שהצליח לשבור שיאים של חוסן נפשי וביטחון עצמי. גם כשהבחורה ששודכה לו ניסתה לנפנף אותו על סף דלתה והבהירה לו מהר מאוד שאין סיכוי שהיא תיפגש איתו שוב או תאשר לו חברות בפייסבוק כשזה יומצא, הוא חייך אליה בשרמנטיות, אחז בכף ידה ואמר את המשפט שישתחל אפילו לז'רגון המקומי: "לוק מיי אייז, וואט יו סיי?". לסיום הוא עוד ניסה להדביק לה צרפתית - מה שהפך את הסיטואציה רשמית להכי מביכה שיש.
כשמודן ולוי התארחו אצל אדיר מילר זמן קצר אחרי זה, מילר הפתיע אותם עם הבחור עצמו, שערך לשניים חידון באנגלית על מילים בנות עשרים אותיות ומעלה. קארמה איז א ביץ'.

דייט בחשיכה (או: ככה הייתה נראית Love is Blind ב-2012)

"דייט בחשיכה" היא במובן מסוים הסבתא-רבתא של Love is Blind, ומטרתה הנאצלת הייתה לאפשר לאנשים להכיר מבלי לבלבל אותם עם מסיחי דעת כמו מראה חיצוני. לכן הדייטים נערכו בחדר חשוך, כשרק הצופים בבית יכולים לראות מה מתרחש בהם וללרלר בהתאם. הממתק של נטפליקס הפך את זה לשיחות מעבר לקיר והוסיף גם את היום שאחרי המפגש המיוחל, כדי להעלות את מפלס הקרינג'יות.
אלא שהעולם של "דייט בחשיכה" עמד ביחס הפוך לקונספט האבירי והיא הציגה לעולם קטלוג עליז של טיפוסים שנעו בין טראשי להזוי, מיששו האחד את השני בחושך וניסו לדלות מהשיחה כמה שיותר פרטים על הבן אדם שמולם (ייזכר לטובה הפרק החמוד עם הגייז, שישבו כולם יחד בחדר אחד ודיברו על זוגיות). לזכותה של "דייט בחשיכה" ייאמר שהיא הצליחה לעשות מה שאף תוכנית - אפילו לא "הרווק" עם גיא גיאור ודפנה דה גרוט - הצליחה לעשות וזה להוציא תחת ידיה זוג נשוי על אמת: אסף וקרן, ששניהם התהדרו בקרחת בפגישה החשוכה הראשונה שלהם, התחתנו שנתיים מאוחר יותר, למרות שאף מדען לא הימר שזה יקרה.
11 צפייה בגלריה
מתוך "דייט בחשיכה", רשת
מתוך "דייט בחשיכה", רשת
לא כל כך נעים להכיר. מתוך "דייט בחשיכה"
(צילום מסך, באדיבות רשת)

הרווק - עונה 1 (או: הבחירה שהפתיעה את כולם)

בארצות הברית מדובר במפלצת מרובת ראשים אבל ישראל הסתפקה בשתי עונות של "הרווק", כשאחת מהן בכלל התנהלה על תקן דחקה. גיא גיאור היה אז פליט "הישרדות" שאומנם לא הגיע לגמר אבל השאיר חותם רטוב על ליבן של בנות ישראל, עם שילוב של ג'נטלמניות, מקצוע מחמיא ורגיש (הומיאופת) ומראה של גולש גלים אוסטרלי. הדרך מכאן ל"הרווק" היתה קצרה.
העונה עצמה לא הייתה נחרטת בזיכרון הלאומי אלמלא מה שקרה אחר כך, והותיר את הסקפטים בהלם: בטקס הגמר גיאור בחר בדפנה דה גרוט, המשפטנית הקרירה, על פני נטלי, אשת החינוך הרגשנית, והוא כנראה ידע למה. גם לאחר שאור הזרקורים כבה והצמד סיים את ההתחייבויות החוזיות שלו לתוכנית, דה גרוט וגיאור נשארו יחד. למעשה הם תיחזקו מערכת יחסים הדוקה של יותר משלוש שנים, כולל דיבורים על חתונה אמיתית (!), עד שנפרדו לצער כולם. את השיא הזה שברה רק לאחרונה אנה ארונוב כשנישאה לבן הזוג שלה, אייל אלגבי, שפגשה בריאליטי שידוכים שנתפר למידתה, "לאהוב את אנה".
11 צפייה בגלריה
כמעט הגיעו עד החתונה. כלומר גיא ודפנה (משמאל), נטלי פחות
כמעט הגיעו עד החתונה. כלומר גיא ודפנה (משמאל), נטלי פחות
כמעט הגיעו עד החתונה. כלומר גיא ודפנה (משמאל), נטלי פחות
(צילום: עדי אורני)

הרווק - עונה 2 (או: עלייתה של ציפורה אהרון)

העונה השנייה של "הרווק" הבינה שמעל זה היא לא תוכל להתעלות, והסתפקה ביומרות קצת פחות גדולות - בידור נטו. לזמר הפופולרי דודו אהרון צוות להק של בחורות חינניות שנלחמו על ליבו. אף אחת לא לקחה בחשבון מרכיב הגדול מסכום חלקיו של אהרון, והוא אמא של אהרון, ציפורה. אם אנחנו צריכים להודות לעונה השנייה של "הרווק" על משהו - זה על שהכניסה לחיינו את ציפורה.
אהרון האם לא הסתפקה בלהפוך לכוכבת האמיתית של העונה, כשהיא בררה את הבחורות כמו שבוררים אפוני זהב, אלא המשיכה במעלליה גם אחרי שהעונה הסתיימה ופסלה את בנות הזוג הבאות של אהרון מתוך האינרציה. אחרי שהיחסים ביניהם הפכו מעניינים הרבה יותר מאשר הריאליטי, וכללו אקססוריז כמו כישופים והדלפת פרטים לתקשורת, כנראה שנחה דעתה של אהרון עם בת הזוג הנוכחית של הבן האהוב, נטלי. בהצלחה לכל הצדדים.
11 צפייה בגלריה
הכוכבת האמיתית של "הרווק": ציפורה אהרון
הכוכבת האמיתית של "הרווק": ציפורה אהרון
הכוכבת האמיתית של "הרווק": ציפורה אהרון
(צילום: ורד אדיר)

הרווק בגן עדן (או: הסדרה שתנועת MeToo פיספסה בכמה חודשים)

ההפקה של העונה הרביעית של "הרווק בגן עדן", בשנת 2017, הופסקה כשהתברר ששניים מהרווקים, קורין ודימאריו, קיימו יחסי מין בבריכה בערב הראשון של הצילומים כשהיא הייתה שיכורה מכדי להעניק את הסכמתה למעשה. אחרי שבועיים של חקירה, הצילומים נמשכו מפני שלא נמצאו כל סימנים לאי הסכמה (עם MeToo זה לא היה קורה) ואילו קורין הודיעה שהדברים יצאו מפרופורציה ושלמרות שהיא הייתה שיכורה לגמרי ולא בהכרה במהלך המשגל שלה עם דימאריו, היא לא הרגישה שהוא עשה משהו לא בסדר. בעקבות האירוע הזה נכנס לספר החוקים של "הרווק" חוק חדש: שני משקאות לכל מתמודד בערב מקסימום.
11 צפייה בגלריה
מתוך "הרווק בגן עדן"
מתוך "הרווק בגן עדן"
טענה שדברים יצאו מפרופורציה. קורין ודימאריו מתוך "הרווק בגן עדן"
(צילום מסך)

מי רוצה להינשא למולטי מיליונר? (או: מי רוצה להינשא לשקרן אלים ששקוע בחובות?)

"מי רוצה להינשא למולטי מיליונר?" של ABC הסתמנה כלהיט: 50 נשים התחרו על הזכות להגיד "כן" למולטי מיליונר ריק רוקוול שהן מעולם לא פגשו, ואולי להסדיר לפחות את הצד הפיננסי של שארית חייהן. אחרי שכולן הסתובבו בביקיני קטנטן על הבמה ורוקוול סינן אותן עם החברים שלו, הוא בחר בדברה קונגר, שקיבלה גם טבעת יהלומים בשווי 50 אלף דולר ורכב. אלא שכמה ימים לאחר מכן התברר הערך הכספי האמיתי של רוקוול, שהיה רחוק ממולטי וגם סתם ממיליונר, יותר נכון שקוע בחובות אבל בהחלט הביא איתו נדוניה של אישומים על אלימות. קונגר, אחות במקצועה, מיהרה לבטל את הנישואים. ABC מעולם לא העלתה עונה שנייה.
11 צפייה בגלריה
מתוך "Who Wants to Marry a Multi-Millionaire?"
מתוך "Who Wants to Marry a Multi-Millionaire?"
נישואים שנגמרו מאוד מהר. "מי רוצה להינשא למולטי מיליונר?"
(צילום מסך)

הרווק - עונה 22, ארצות הברית (או: זה שביטל אירוסים כדי להציע נישואים למתמודדת אחרת)

כוכב העונה ה-22 של "הרווק", ארי ליינדיק, התקשה לקבל החלטה סופית. הוא אומנם הציע נישואים בסוף העונה לפיינליסטית, בקה קופרין, אבל כמה חודשים לאחר מכן הוא התחרט ונפרד ממנה בשיחה שצולמה ושולבה בפרק הגמר. ליינדיק, שכבר היה עדיף שהיה נפרד מארוסתו בהודעת וואטסאפ, הציע באותו הפרק נישואים ללורן, מתמודדת אחרת שאיתה ניהל רומן לאחר סיום הצילומים. מאז, אגב, השניים נשואים וחובקים בת - אז לפחות זה היה שווה את זה.
11 צפייה בגלריה
מתוך "הרווק"
מתוך "הרווק"
התחרט רגע אחרי ההצעה. "הרווק"
(צילום מסך)

חתונה ממבט ראשון (או: התוכנית שתגרום לכם להעדיף רווקות על פני דייטינג)

בדיעבד, העונה השנייה של "חתונה ממבט ראשון" הייתה אמורה כבר להכין אותנו לשלישית. שירי ולירן היו הזוג שמשך הכי הרבה תשומת לב וגם היחיד ששרד, כנגד כל הסיכויים. שלא תבינו לא נכון, שירי ולירן השלימו זה את זו כמו יין ויאנג - הוא בחור סבלני, רגיש, מכיל ונדיב והיא בחורה שהגיעה לתוכנית הלא נכונה כדי לשכנע את עצמה שהיא רוצה זוגיות, כשבעצם מה שהיא צריכה זה באטלר. כך או כך, הזוגיות שלהם עשויה מהחומר שממנו מייצרים ריאליטי קונטרוברסיאלי, וריגש סלאש עיצבן מדינה שלמה. בהפקה ראו כי טוב ולכן העונה הנוכחית מורכבת סו פאר מנשים שמאוד רוצות זוגיות אבל עוד לא פגשו את הבחור הנכון כי המדען והפסיכולוגית שידכו להן את הבחור הלא נכון, או כאלו שדווקא פגשו את הבחור הנכון אבל הן לא הבחורות הנכונות עבורו. בשתי מילים: סאדו מאזו.
נפלאות הן דרכי החיים ושירי ולירן, אגב, עדיין יחד. הם הספיקו להיפרד, לחזור לגור יחד ולבטל חופשה רומנטית במזרח. לירן עדיין מתפעל מהעובדה ששירי לא מעירה אותו בבוקר עם דוקרן קרח ברקה ושירי עדיין לא מתפעלת מהעובדה שלירן מתפעל ממנה. אנחנו רק רוצים להזכיר להפקה של "חתונה ממבט ראשון" שעם כל הכבוד ליחסים מסובכים, הצופים שלכם רוצים לשמר את האמון שנותר להם באהבה ובמערכות יחסים ולא רק לשבת מול המסך ולשפוט את המתמודדים. כלומר גם, אבל לא רק. לתשומת לבכם.
11 צפייה בגלריה
הגר וניר
הגר וניר
גומרים לנו את האמון באהבה. "חתונה ממבט ראשון"
(צילום: שחר מייזנר)

האהבה עיוורת - Love is Blind (או: ככה עושים ריאליטי-דייטינג כיפי ב-2020)

Love is Blind, אחת מסנוניות הריאליטי של נטפליקס, היא למעשה הכלאה בין כמה סוגי ריאליטי שידוכים והרבה קוקטיילים, ובהתאמה הכניסה כל כך הרבה יופי לחיינו. מהעונה הזאת, שעדיין טרייה בזיכרון והסתיימה ממש לא מזמן בפרק איחוד מופתי, ניקח בעיקר את המשולש הייצרי של ג'סיקה-בארנט-אמבר. בארנט היה פרפר ששתה צוף ותשומת לב מכל הפרחים עד שהסכים להתיישב על פרח אחד, פרח האמבר, לא לפני שהותיר לפחות פרח אחד שבור לב בעקבות הבטחה של בארנט להתחייב אליו, להלן פרח ג'סיקה.
כל זה היה יכול להיגמר בהתפרצות פסיכוטית קטנה של ג'סיקה מול אמבר, אחרי שהבינה שבארנט דוגם גם פרחים אחרים, אם Love is Blind הייתה מסתיימת בשלב הבחירה כמו רוב תוכניות השידוכים. אבל אנחנו זכינו להתוודע גם אל החיים שאחרי ה"בעושר ובאושר", ובחיים האלה, מתברר, ג'סיקה היא לא פראיירית.
במהלך ירח הדבש של הזוגות היא לא ויתרה וניסתה פה ושם לעגוב על בארנט תוך שהיא מפנה כתף קרה לארוס הטרי שלה, מארק. הקתרזיס הגיע בפרק האיחוד, זה שכולם אמורים להגיע אליו מפוייסים, שמנמנים ועם פרופורציות לגבי החוויה שעברו. אמבר הגיעה לפרק הזה טעונה במיוחד, אחרי שצפתה בעונה והבינה מה התרחש מאחורי הגב שלה. היא פתחה פה ג'ורה על ג'סיקה, קראה לה פייק וחתמה בתקווה שהיא תתבגר כי נשים כמוה "זה לא מה שהעולם צריך!". בארנט, אם תהיתם, בהה ברצפה וקיווה שהיא תבלע אותו. ואני אומרת - קודם כל תודה לג'סיקה על עונה נפלאה, ושנית, תארו לכם לאן היינו מגיעים בפרק הזה אם גם אותו היו מציפים באלכוהול!

עוד סדרות ריאליטי-דייטינג הזויות שאסור לפספס

Chains of Love (רשת UPN, שנת 2001) - באופן לא מטאפורי המתמודד היה אזוק בשלשלאות לארבע מיועדות פוטנציאליות למשך ארבעה ימים רצופים, ובכל פעם הוא ניכה אחת מהן. אחרי שישה פרקים התוכנית ירדה בעקבות הביקורות. יכול להיות שהיא הקדימה את זמנה והיה עדיף לה להשתבץ בעולם שאחרי "חמישים גוונים של אפור".
11 צפייה בגלריה
מתוך "Chains of Love"
מתוך "Chains of Love"
קשר אדוק מאוד. "Chains of Love"
Temptation Island (רשת פוקס, בין 2001-2003; רשת USA משנת 2019-עד היום) - זוגות שאוכסנו בריזורט טרופי ושם עורבבו עם זרים נאים וסינגלים, שניסו לשכנע אותם לבגוד בבני הזוג שלהם - זה נשמע כל כך 2001, אבל רשת USA החזירה את התוכנית בשנה שעברה לשתי עונות נוספות עם כל האינטריגות בילד-אין.
Mr. Personality (רשת פוקס, שנת 2003) - 20 נשים בוחרות מבין חבורת גברים שעוטה מסיכות, שוב כדי לנטרל את המראה המשוקץ. בונוס: המנחה הייתה מוניקה לוינסקי, סתם שתדעו.
Room Raiders (ערוץ MTV, בין 2003-2009) - חשבתם שרחרוח חולצות מסריחות הוא אספקט מעניין בבחירת בן זוג? הנה השידרוג: התוכנית הזאת שידכה בני זוג פוטנציאליים לפי פשפוש בחדר השינה שלהם, שם נחשפו הסודות הכי מביכים שלהם כמו ספרי סוף שנה ישנים, אוכל נגוס למחצה ושיני תינוקות (?!). זה שרד שמונה עונות.
11 צפייה בגלריה
מתוך "Room Raiders"
מתוך "Room Raiders"
הראה לי איך יצאת בספר סוף שנה - ואומר לך אם אתה שווה דייט. "Room Raiders"
(צילום מסך)
The Littlest Groom (רשת פוקס, שנת 2004) - תודה לאל שאנחנו חיים בעידן שבו תוכניות כאלו נופלות על מזבח ה-PC. פוקס לקחה את גלן פוסטר נמוך הקומה, והתאימה לו נשים בגובה שלו וגם בגובה נורמלי. זה החזיק שני פרקים עד שמישהו שם התעשת והתוכנית ירדה.
Date My Mom (ערוץ MTV, בין 2004-2006) - זה בדיוק כמו שזה נשמע. המתחרים התבקשו לצאת עם שלוש אמהות של המיועדות, שניסו לשכנע אותם לבחור בבת או בבן שלהם.
Parental Control (ערוץ MTV, בין 2006-2010) - אפרופו ציפורה אהרון, הורים שלא היו מרוצים מבני הזוג הנוכחיים של הצאצאים שלהם קיבלו הזדמנות לשדך להם בני זוג מתאימים יותר לטעמם. כדי לעשות את זה יותר מוזר, ההורים צולמו כשהם ישובים עם בני הזוג הדחויים ויחד הם צפו בדייט של הצאצא עם בן הזוג החדש.
"I Wanna Marry "Harry (רשת פוקס, שנת 2014) - ארבעה פרקים לקח לתוכנית הזאת לרדת מהאוויר: 12 נשים אמריקניות שהאמינו בלב שלם שהן נאבקות על ליבו של הנסיך האמיתי, בשעה שכמובן המיועד שלהם היה כפיל. מייגן מרקל, מאחורייך.
11 צפייה בגלריה
"I Wanna Marry "Harry
"I Wanna Marry "Harry
כמעט התבלבלנו. "I Wanna Marry "Harry
(צילום: באדיבות FOX)
Dating Naked (ערוץ VH1, בין 2014-2016) - תוכנית שכולה פיקסלים הפגישה בני זוג פוטנציאליים בעירום מלא באי טרופי, שסביר להניח שלא סבל ממחסור באלכוהול. שאר התקציב הלך לטשטוש האיברים המוצנעים שלהם. הדבר המוזר הוא שבסופו של יום הדייט העירום נראה נורמלי לגמרי, והתוכנית שרדה שלוש עונות.
Game of Clones (ערוץ MTV, שנת 2019) - התוכנית ששידכה לאנשים דייט עם כמה כפילים או כפילות של הכוכב האהוב עליהם - כמו מייגן פוקס, ג'יג'י חדיד והראפר קוואבו, כדי לראות איך הם יבחרו כשהמראה ירד מהפרק. היא עדיין מתרחשת אז אין לדעת מתי ואיך זה יגמר.