פסטיבל ירושלים הכריז היום (ד') על הסרטים הישראליים שיתחרו במסגרות השונות. הפסטיבל יתקיים השנה במתכונת מקוונת, בשאיפה כי עד לפתיחתו (10 בדצמבר) תהיה אפשרות לקיים הקרנות מול קהל, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. למרות שמדובר במהדורה מצומצמת יחסית, היבול הישראלי השנה נראה מבטיח והתחרות צמודה.
בתחרות חג'ג לקולנוע עלילתי ישתתפו כמה מן הסרטים הישראליים שכבר עשו כותרות השנה, ובהם "אסיה" של רותי פרי-בר, זוכה פרס אופיר הטרי. הסרט עוסק באם חד הורית (אלונה איב) ובתה (שירה האס) החולה במחלת ניוון שרירים. "אסיה" השתתף גם בפסטיבל טרייבקה וזכה בשלושה פרסים.
שני סרטים שהתקבלו לפסטיבל קאן, "הנה אנחנו" של ניר ברגמן ו"מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם" של דני רוזנברג, משתתפים גם הם בתחרות. שני הסרטים עוסקים ביחסי אב ובן, עם כי בדרך מאוד שונה. ב"הנה אנחנו", אב (שי אביבי) לוקח את בנו האוטיסט (נועם אימבר) למסע ברחבי הארץ, רגע לפני שהוא מעביר אותו לבית מוגן. "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם" עוקב אחרי ניסיונותיהם של בן ואב (רוני קובן ומארק רוזנבאום בהתאמה) לעצור את הזמן באמצעות הקולנוע, בעוד שהאב מתמודד עם סרטן סופני.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם"
מתוך "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם"
מתוך "מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם"
(קרדיט צילום: דוד סטוזמייסטר)
אל שלושת הסרטים האלה יצטרפו שני סרטים נוספים, "שאיפה לחיים" של מתן גוגנהיים ואסף אבירי על קשיש שמתחיל לסחור בגראס רפואי; ו"הלילה הזה" של נדב שירמן על הפיגוע במשגב עם ב-1980, שבמהלכו חוליית מחבלים חדרה ליישוב בערב פסח והחזיקה בילדים ובאחד מחברי הקיבוץ כבני ערובה.
גם התחרות התיעודית מציעה מבחר מסקרן עם שמונה סרטים. דרור מורה מציג את "הגורם האנושי", שוודאי יעורר כותרות, ושעוסק במאמצי המשא ומתן בין הישראלים לפלסטינים, תוך התמקדות במתווכחים האמריקנים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "הגורם האנושי"
מתוך "הגורם האנושי"
מתוך "הגורם האנושי"
(צילום: הספרייה הנשיאותית של וויליאם ג'. קלינטון)
בסרט "המניע", טלי שמש ואסף סודרי חוזרים לסיפור רצח מזעזע שהתרחש בעין כרם ב-1986. במהלך הסרט הם מנסים לברר מה עבר בראשו של נער בן 14 שרצח את אביו, אימו ואת אחיותיו.
יוצר הדוקו המוערן רן טל ("גן עדן") מנסה לענות על השאלה מה היה קורה אם אהוד ברק לא היה מפסיד בבחירות בסרט "מה היה קורה אילו? אהוד ברק על מלחמה ושלום". ברק היימן עוקב אחר דמותו ויצירותיו של האמן דני קרוון, בסרט שנושא את שמו. סרט נוסף שעוסק בדמות ישראלית הוא "אהובה עוזרי: צלצולי פעמונים " של עופר פנחסוב, שמתמקד בקאמבק של הזמרת בשנת 1999, אחרי 23 שנות שתיקה.
3 צפייה בגלריה
מה היה קורה אילו? אהוד ברק על מלחמה ושלום
מה היה קורה אילו? אהוד ברק על מלחמה ושלום
"מה היה קורה אילו? אהוד ברק על מלחמה ושלום"
(צילום: תולי חן)
שלושת הסרטים הנוספים שחותמים את התחרות התיעודית הם "מרפסת" של אלעד דוידוביץ'-שיקוביץ', העוקב אחר בחור שיושב במרפסת ומתצפת על החברה הישראלית אבל גם נובר בתוך הנפש שלו; "מורנוב" של חן שלח, על השכונה בוורשה שהוקמה על שרידי השואה; "ילדים" של עדה אושפיז, על ילדים פלסטינים שחיים תחת הכיבוש.