בסוף אוקטובר האחרון הודיעה עיריית רמלה כי תקרא לכיכר בעיר על שמו של הזמר זוהר ארגוב, שהלך לעולמו לפני 33 שנה. בעקבות ההודעה קם לחץ ציבורי למנוע את הצעד, אולם לאחר דיונים ארוכים בנושא החליט ראש העיר, מיכאל וידאל, להמשיך עם היוזמה. "מדובר בהחלטה לא פשוטה, אין ספק. חשבתי עליה המון", הוא הסביר היום (ב') בריאיון לאולפן ynet, "אבל ההחלטה הגיעה מהתושבים בשטח".
לדברי וידאל, ישנה שכונה שלמה ברמלה שכל רחובותיה נושאים שמות של אמנים ישראלים, ביניהם שושנה דמארי, עוזי חיטמן, אריק לביא ואפילו פארק אריק אינשטיין. ליהודה בארקן, אגב, כבר שמורה כיכר בכניסה לשכונה. "חשבנו לקרוא לכיכר על שם זוהר ארגוב לפני כשנה", אומר וידאל, "עשינו סקר מקומי בדף 'סימן שאתה רמלאי' ורוב הציבור תמך".
4 צפייה בגלריה
זוהר ארגוב
זוהר ארגוב
זוהר ארגוב
(צילום: שאול גולן)
אבל גם הרבה מאוד תושבים פעלו נגד הקריאה הזו. ארגוב אולי אחד מנכסי צאן ברזל בארץ, אבל הוא גם אנס מורשע. "זו הזדמנות לתיקון ולמידה. אני לא אומר שההחלטה קלה, אבל גם עשינו סקר על איך ננציח את הכיכר עצמה ומה המונומנט שיהיה שם. כמעט אלף איש השתתפו, והיד עוד נטויה, ורובם ככולם תומכים בעד".
לפי וידאל, עיריית רמלה החליטה להתמקד באמנות של ארגוב. "אני רוצה שהדור הצעיר ייחשף למעשיו הפסולים כי אני חולק עליהם ואני נגדם באופן טוטלי, אבל אנחנו רוצים שתרומתו המוזיקלית האדירה תילמד אצל הנוער, ושהם גם ידעו שלא להתקרב למעשים שעשה".
4 צפייה בגלריה
מיכאל וידאל
מיכאל וידאל
מיכאל וידאל, ראש עיריית רמלה
אל האולפן הצטרף גילי, בנו של ארגוב, שהתרגש מהמחווה. "בשבילי זה תמיד כבוד שמנציחים ומוקירים את המורשת של אבא שלי, גם בתקופות הטובות שלו וגם בפחות טובות", הוא אמר והוסיף כי מדובר במהלך שנעשה מצידה של העירייה, ולא דרך פנייה של המשפחה. "הקריאה לכך הייתה מהשטח", מחדד וידאל, "מאנשים שמעריצים את זוהר ארגוב". עם זאת, ארגוב הבן הלין על כך שהעירייה לא פנתה אליו מלכתחילה. "יכול היה להיות נחמד אם היית פונה אליי ומכבד אותי בתור הבן היחיד שלו ויורשו", אמר ארגוב לווידאל. "אני מברך על המהלך ואני מעריך את זה, אבל כן קצת נפגעתי שלא פנית אליי בהתחלה".
4 צפייה בגלריה
גילי ארגוב
גילי ארגוב
גילי ארגוב בשיחה עם אולפן ynet
( צילום מסך)
כשארגוב נשאל האם הוא או מישהו ממשפחתו נפגעו באופן אישי מהביקורת נגד קריאת הכיכר על שמו של אביו, הוא ענה כי הוא רגיל לכך. "הוא תרם כל כך הרבה לתרבות הישראלית, המזרחית והים תיכונית, ולא צריך לחפש בעברו של כל אדם, כי אצל כל אחד נמצא כתם כזה או אחר. בכלל לא יודעים מה בדיוק קרה שם ומה היה שם. כולם ניזונים משמועות ולחשושים".
יש הרשעה, זו לא כל כך שמועה. "מגיע לו שקצת יסלחו לו ומגיעה לו כיכר. מגיע לו אפילו יותר - שיקראו לרחוב שלם על שמו".
4 צפייה בגלריה
מיכל גרא מרגליות
מיכל גרא מרגליות
מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים
אל השיחה הצטרפה גם מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, שביקשה להגיב לדבריו של ראש העיר וידאל. "אין ספק שארגוב הוא אחד הזמרים הגדולים, אבל הבן אדם הורשע באונס וישב בכלא בגלל אונס, אז לבוא ולהנציח אותו במשהו זה לא מתקבל על הדעת", היא אמרה, "הרי ראש העיר לא ישים שלט 'זוהר ארגוב, זמר ואנס'. לשיטתי לא צריך למחוק את היצירה המוזיקלית, ויש עיריות שהנציחו את שמות השירים, כמו לדוגמה 'הפרח בגני' בהרצליה, אבל בוודאי שלא להנציח אותו בישראל של 2020, אחרי מהפכה ציבורית משמעותית שהביאה תנועת METOO# לחיינו. לא שאי פעם זה היה בסדר לאנוס, אבל דברים השתנו והלך הרוח הציבורי השתנה".