אמיר קוסטוריצה הוא ללא ספק במאי ויוצר ייחודי ומעוטר. אם אתם אוהבים את הסרטים שלו, אתם תתעניינו בהשקפת העולם שלו גם מחוץ לסט הקולנועי. אז הנה, סדרה חדשה בכיכובו עלתה בשבוע שעבר בערוץ 8 של HOT, והיא עוסקת בנושא הקרוב ללבו – מזרח אירופה של אחרי נפילת הגוש הקומוניסטי.
אני מודה שהעובדה שקוסטוריצה הוא הפרונט-מן של הסדרה שנקראת, בפשטות, "מזרח אירופה עם אמיר קוסטוריצה", היא זאת שגרמה לי לצפות בה. סביר להניח שאני לא היחידה. קוסטוריצה מצליח ללהטט בסרטים שלו בין נקודת מבט שמאתרת את ההזוי והאנושי ומחברת אותם יחד לכדי אמירה נוגעת ללב על החיים. לשלוח אותו לסקור את מזרח אירופה של אחרי נפילת החומות, כשכל האזרחים שנכבלו לשלטון קומוניסטי מתרוצצים באחו הקפיטליסטי ובולסים מכל הבא ליד, נשמע כמו האיש המושלם למשימה.
אין לי מושג אם מישהו אכן שלח את קוסטוריצה, או שהוא נשלח מטעם עצמו. האיש, שנולד בסרביה אבל בנה לעצמו קריירה מרשימה באירופה ובהוליווד עם "שעת הצוענים", "חלום אריזונה" ו"חתול שחור, חתול לבן", חזר להתגורר בסרביה בכפר דרוונגרד, שבנה עבור צילומי הסרט שלו, "החיים הם נס". את המקום הוא מגדיר כ"מקום פתוח עם גיוון תרבותי המכוון נגד הגלובליזציה".
2 צפייה בגלריה
אמיר קוסטוריצה
אמיר קוסטוריצה
אמיר קוסטוריצה, מתוך הסדרה
(צילום: באדיבות HOT8)
2 צפייה בגלריה
מתוך "מזרח אירופה עם אמיר קוסטוריצה"
מתוך "מזרח אירופה עם אמיר קוסטוריצה"
טיפוסים בשפע. מתוך "מזרח אירופה עם אמיר קוסטוריצה"
(צילום: באדיבות HOT8)
הטיפוסים שמופיעים בסדרה מזכירים במשהו את אלה שמאכלסים את הסרטים שלו, אבל אם קוסטוריצה ניסה לומר דבר מה על מושאי הסדרה שלו או על התהליך שעברה ועוברת מזרח אירופה, צר לי, המסר לא עבר. בקרדיטים הוא מוגדר כ"אנקורמן", כלומר האיש שמוביל את הסדרה בחזית המצלמה, אבל אין לי מושג אם הייתה לו יד בבימוי או השפעה אחרת על התוכן. פה ושם הוא מגיש קטעי קישור מעט סהרוריים כשהוא לבוש בבגדים שחורים ועומד במרכז מבנה ארכיאולוגי כלשהו - הגשה גרועה למדי, אין ברירה אלא להודות. את חמשת הפרקים של הסדרה, שהופקה בבריטניה, מקריין קריין בריטי אחר, שכן אף אדם שפוי לא היה משאיר לקוסטוריצה את מלאכת הקריינות, גאון קולנועי או לא.
כל זה כדי לומר שאם אתם, כמוני, הגעתם כדי לקבל את קוסטוריצה האהוב והטוב עם תוכן תיעודי ועקיצה פילוסופית מקורית, הנמיכו את הציפיות שלכם בכניסה. התוכן הוא לא האשם הפעם - הסיפור של מזרח אירופה שאחרי נפילת החומות אכן מרתק, אין ספק. הכסף שנכנס והמרות שהסתלקה אפשרו לאזרחים להתמסר לתענוגות העולם הקפיטליסטי, הלא הם אוכל גורמה, פורנו, מאגיה, אופנה ואגירת הכסף עצמו. אבל את התובנות הלא ברורות של הסדרה מתבקש הצופה ללקט או יותר טוב, לדמיין. הסיפור של מזרח אירופה מרתק. הסדרה של קוסטוריצה, פחות.