לפני 25 שנים בא לעולם "פוקימון", משחק וידאו יפני שהפך, בין השאר, לסדרת טלוויזיה מצליחה ששודרה בכל העולם. אבל חוץ מזיכרונות ילדות, הסדרה עצמה הביאה איתה לא מעט שערוריות.
5 צפייה בגלריה
אש ופיקאצ'ו מהסדרה "פוקימון"
אש ופיקאצ'ו מהסדרה "פוקימון"
רק נראים תמימים. אש ופיקאצ'ו, מתוך "פוקימון"
(צילום: GettyImages)
נתחיל אולי מהשערורייה הכי גדולה בתולדות הסדרה - "החייל החשמלי פוריגון", הפרק ששלח מאות ילדים ביפן לאשפוז בבית חולים. הפרק שודר ביפן בשעה 18:30 בערב, וכלל סצנה שבה מכת הברק של פיקאצ'ו יוצרת פיצוץ שגורם להבזקים חזקים על המסך. ההבזקים האלו, מסתבר, היו מסוכנים לצפייה. עד השעה 19:30 בערב, התקבלו ביפן דיווחים על מאות ילדים שחוו התקפים חמורים ופונו לבית החולים. הם תיארו תופעות לוואי כמו סחרחורות, בחילות, קוצר נשימה, הקאות ופרכוסים. באותו ערב, ערוצי התקשורת ביפן עשו טעות ענקית: כחלק מהסיקור התקשורתי של הסצנה המסוכנת, הם שידרו אותה שוב, וגרמו לגל שני של התקפים ואשפוזים ברחבי יפן. הפרק המקולל לא שודר יותר אף פעם ביפן או בכל מקום אחר בעולם.
השאלה המתבקשת היא: מה לעזאזל קרה שם? מתברר שהתגובות הכי חמורות לפרק לא היו בהכרח של חולי אפילפסיה, אלא בקרב ילדים שצפו בו על מסך גדול ובחדר קטן וחשוך. בשנות ה-90, טלוויזיות גדולות התחילו להיות פופולריות בקרב משפחות ביפן, אבל הדירות עדיין היו קטנות וצפופות. ילדים שישבו קרוב מדי למסך העצום וצפו בו בחושך מוחלט, חוו בעוצמה קטלנית את ההבזקים שהוצגו בפרק.
5 צפייה בגלריה
הצד האפל של תוכנית הילדים
הצד האפל של תוכנית הילדים
ג'ינקס, "הפוקימון הגזעני"
(מתוך "פוקימון")
אבל זה לא הפרק היחידי שנגנז מהסדרה. באחד הפרקים הופיעה הפוקימון ג'ינקס. ליפנים לא הייתה שום בעיה איתה, אבל בארצות הברית מחו וטענו שמדובר בפוקימון גזעני. הסופרת האפרו-אמריקנית קרול בוסטון וות'רפורד אף כתבה מאמר שלם שמשווה את העיצוב של ג'ינקס ל"בלאקפייס" ולקריקטורות גזעניות. בתגובה לביקורת, הפרק נגנז לחלוטין ובמשך שנים ג'ינקס לא הופיעה בסדרה - עד שהיא חזרה עם עיצוב חדש ו"לא גזעני", בצבע סגול. נכון להיום, שום אנשים סגולים לא נפגעו מהעיצוב החדש.
5 צפייה בגלריה
הצד האפל של תוכנית הילדים
הצד האפל של תוכנית הילדים
בעולם הזדעזעו, ביפן זה עבר חלק
(מתוך "פוקימון")
עוד פרק ששודר ביפן ושנאסר לשידור בשאר העולם הוא הפרק שמכונה "הפרק עם האקדח". בפרק, שמתרחש כולו בספארי של פוקימונים, הגיבורים פוגשים איש אבטחה שמכוון כמה פעמים את האקדח שלו ישירות אליהם ואפילו יורה לעבר חלק מהדמויות. ביפן זה נתפס בתור הקצנה קומית משעשעת, אבל בארצות הברית יש רגישות גדולה הרבה יותר לגבי נשק חם. כאמור, הפרק נגנז ולא שודר בשום מקום אחר מחוץ ליפן.

פיקאצ'ו נגד אורי גלר

פרק נוסף נמנע מהקהל בארצות הברית לא בשל התכנים שלו - אלא בגלל הטיימינג. ב-11 בספטמבר 2001, אסון התאומים טלטל את ארצות הברית, ובדיוק באותו זמן, עמד לעלות פרק של הסדרה שבו הפוקימונים טנטקול וטנטקרול מחריבים עיר, כולל סצנות ארוכות של בניינים נחרבים ונהרסים. התזמון הזה פשוט היה בעייתי מדי והפרק נגנז ולא שודר במשך שנים.
"פוקימון" גם הצליחו להסתבך משפטית איכשהו עם לא אחר מאשר אורי גלר. הסדרה הציגה את קדברה, פוקימון עם יכולות על-חושיות שמחזיק בידו כפית. בגרסה היפנית, השם שלו היה "יונגרר", שם שמזכיר קצת את השם של גלר. עושה רושם ש"פוקימון" רצו לעשות סוג של מחווה לאמן האשליות, אבל הוא דווקא ראה בזה עלבון ותבע אותם. בתביעה הוא טען שהם גנבו את הזהות שלו, שקדברה מעוטר בסימנים שמזוהים עם האס-אס ושפוקימון "הפכו אותו ליצור מרושע ושטני". המשפט נערך במשך שנים, עד שב-2020 גלר פרסם הודעה רשמית שהוא מוותר על התביעה - ונתן את ברכתו להחזיר לחיים את קדברה.
5 צפייה בגלריה
הצד האפל של תוכנית הילדים
הצד האפל של תוכנית הילדים
בהשראת אורי גלר? הפוקימון יונגרר
(מתוך "פוקימון")
אבל אין ספק שהפרק הכי ביזארי ברשימה הוא "היפהפיה והחוף". כל הפרק אפוף באווירה מינית, מטרידה ולא אופיינית לסדרה, כשבמרכזו תחרות יופי שמתרחשת על חוף הים. מיסטי, הצלע הנשית של החבורה, מחליטה להשתתף בתחרות וכשהיא מגיעה לבושה בביקיני, הבנים לא יודעים את נפשם. ואם זה לא מספיק, נציין שהדמות של מיסטי, לפי הסדרה, היא בערך בת 10.
אבל הסיבה העיקרית שהפרק הזה נאסר לשידור הוא השלב שבו ג'סי וג'יימס, הנבלים של הסדרה, מצטרפים לתחרות היופי. שניהם מגיעים לבושים בביקיני, כשג'יימס, משום מה, מצויד בשדיים מתנפחים ענקיים. הוא גם לועג למיסטי על החזה השטוח שלה, ואומר: "נרשמת לתחרות 10 שנים מוקדם מדי". הפרק הזה, כמובן, נאסר לשידור מחוץ ליפן, ולמען האמת - אפילו השידור שלו בתוך יפן מאוד מפתיע. אין מה לומר - מקבלי ההחלטות שחסכו מאיתנו את כל הזוועות האלה ידעו כנראה מה טוב לנו.
5 צפייה בגלריה
הצד האפל של תוכנית הילדים
הצד האפל של תוכנית הילדים
הפרק שצונזר: מיסטי בתחרות היופי
(מתוך "פוקימון")