מעל 100 נגנים ממבחר תזמורות בישראל ניגנו היום (ד') קונצרט מול הכנסת במסגרת מחאת "נגן על התרבות". המוזיקאים, שרובם נמצאים בחל"ת מאז חודש מרץ, דורשים להקדים את פתיחת אולמות ההופעות לשלב הבא במתווה היציאה מהסגר ולפעול לפי הנחיות התו סגול שיותאמו לגודל האולם, מספר הכניסות, תנאי המקום וסוג המופע.
"אנו זועקים את זעקתם של יותר מ-150 אלף אנשים שאיבדו את פרנסתם החל מחודש מרץ ואין להם שום אופק בקרוב", אמרה הבוקר הילה צברי, נגנית אבוב וממארגנות מחאת הנגנים, בריאיון לאולפן ynet. "אלו אנשים שגם לפני כן לא הייתה להם פרנסה יותר מדי גדולה. מוזיקאים חיים מהיד לפה. כל התרבות פה בארץ חנוקה ועכשיו זה גזר דין מוות".
על פי צברי, מחאת הנגנים דורשת את פתיחת אולמות התרבות באותו השלב של פתיחת החנויות. "אנחנו משוועים לזה", היא אומרת. "בניגוד לקניונים, אצלנו הקהל נכנס וכל אחד יודע בדיוק איפה הוא יושב. כולם עם מסכות ויש ריחוק חברתי. אין קפיטריה לפני המופע או באמצע. זו אוכלוסיה מאוד ממושמעת. גם על הבמה - אנחנו יושבים תמיד באותם המקומות".
3 צפייה בגלריה
מחאת "נגן על התרבות"
מחאת "נגן על התרבות"
מחאת "נגן על התרבות" מול הכנסת
(צילום: חיים גולדיטש)
המוזיקאים המנגנים בתזמורות השקיעו שנים על גבי שנים בחזרות ובהשכלה מוזיקלית, ומרביתם עסקו כל חייהם הבוגרים רק בתחום. לדבריה של צברי, לרובם אין היום מקור פרנסה. "יש מעטי מעט שעובדים באופן חלקי ומלמדים בזום, ובזה זה נגמר". על פי צברי, הנכס העיקרי של המוזיקאים הוא האצבעות שלהם, ולכן הם לא יכולים לעבוד בכל עבודה מזדמנת. "אנחנו צריכים לשמור על האצבעות האלה". בנוסף, צברי מספרת כי כבר שמעה על חברים מוזיקאים שנאלצו לעשות הסבה מקצועית בעקבות המצב. "אנחנו מאבדים אנשים טובים", היא אומרת, "אנשים שהחזיקו את התרבות על הגב שלהם במשך שנים. זה הגיע למצב שהתרבות הולכת למות ואנחנו יחד איתה".
במהלך קונצרט המחאה נוגנו קטעים של צ'ייקובסקי, מנדלסון ואלכסנדר מוסולוב. ניצה שאול הקריאה את השיר "דוגית" של נתן יונתן, וכן נוגנו והוקראו השירים "על כל אלה" ו"ירושלים של זהב" של נעמי שמר ולסיום נוגנה "התקווה". טיבי צייגר, מנהל הפרויקט הקאמרי הישראלי ונגן קלרינט אמר בהפגנה כי "אדם שיקשיב למוזיקה שתנוגן פה היום יבין את המסר, הזעקה והכאב. מוזיקה היא דרך חיים לאלה שעומדים על הבמה ונותנים את הנשמה והנשימה כדי להעביר את השפה הבינלאומית הזו של המוזיקה. אנחנו צועקים כאן היום לממשלת ישראל - פתחו את האולמות".
3 צפייה בגלריה
ניצה שאול מחאת "נגן על התרבות"
ניצה שאול מחאת "נגן על התרבות"
ניצה שאול במחאת "נגן על התרבות"
(צילום: משה מזרחי)
אבישי בן חור, חצוצרן בתזמורת הקאמרית הישראלית, אמר במהלך ההפגנה היום: "באנו לדרוש שיפתחו את אולמות הקונצרטים ויקחו אותנו בחשבון בתהליך פתיחת המשק. בשונה מאירועים גדולים אחרים, באולמות הקונצרטים יש מקומות מסומנים עם מרחקים ברורים. מראש יודעים מי הקהל, והוא גם לא מסתובב במשך המופע". בן חור מספר כי מחודש מרץ היה בחל"ת, עד שפתחו את האולמות לשבועיים בסביבות מאי, אז הופיע עם התזמורת במסגרת קונצרטים מצולמים ומוקלטים - עד שגם אותם ביטלו. "אני ואשתי עובדים בתחום הזה, מוזיקה בשבילי זו דרך חיים ואני מקווה שבחודשים הקרובים המצב ייפתר והחיים יחזרו לשגרה נורמלית".
3 צפייה בגלריה
מחאת "נגן על התרבות"
מחאת "נגן על התרבות"
מחאת "נגן על התרבות"
(צילום: חיים גולדיטש)
שירה אליסף, נגנית קלרינט בקאמרטה הישראלית ירושלים, הוסיפה: "מפעל שלא יחזור לעבוד סופו להתמוטט ולהתפרק. גם התרבות היא מפעל והיא מורכבת מחלקים שונים: סדרנים, עובדי במה, תאורנים, תופרים, נגנים, שחקנים, במאים, מפיקים, מלחינים, תסריטאים ועוד. המפעל שלנו מושבת. אם לא יתעשתו חברי הממשלה, המפעל יפסיק להתקיים. חייבים להחזיר את המפעל לעבוד. עזרו לנו להחיות את מפעל חיינו. אם נחכה יותר מדי, לא יהיה מה להציל".