סגר. כולם בבית. הזדמנות מעולה לסדר את הבית אחת ולתמיד. למיין, לתייק, לקפל ולנקות. אבל היי, על מי אנחנו עובדים. למה לעשות את כל זה כשאפשר לשבת על הספה ולצפות באנשים אחרים עושים את זה בטלוויזיה? על פניו, נשמע כמו פורנו סדר קלאסי, אבל "משתלטות על הבלגן" (Get Organized with the Home Edit), תוכנית סידור הבתים שעלתה בנטפליקס הקרוב למקום מגוריכם (פחות מ-500 מטר!), היא דוגמה מצוינת למקרים בהם לשף פשוט אסור להגיש את הארוחה שהוא בישל. במקרה הזה, קליאה וג'ואנה, שתי נשים עם אובססיה לצבעים ותיוגים, פשוט פוגמות בתוכנית שמבוססת על עצמן.
קליאה שירר וג'ואנה טפלין הן צמד נשים אמריקניות שהקימו חברה לסידור בתים בשם The Home Edit והוציאו שלושה ספרים שמפרטים את המשנה שלהן (סידור לפי קטגוריות וצבעים, לא משהו שלא נתקלתם בו בעבר). הודות לחוש עסקי מפותח הן הלכו והתרחבו עד שקיבלו סדרה משלהן (למה דווקא "משתלטות על הבלגן"? כי "עושה סדר" כבר נתפס על ידי מארי קונדו).
2 צפייה בגלריה
מתוך "משתלטות על הבלגן"
מתוך "משתלטות על הבלגן"
עם ריס ווית'רספון. מתוך "משתלטות על הבלגן"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
בכל פרק ג'ואנה וקליאה מסדרות שני אזורים בשני בתים שונים – האחד של סלב פירסט קלאס כלשהו (אווה לונגוריה, ריס ווית'רספון, ניל פטריק האריס, קלואי קרדשיאן) והשני, פרו בונו, בבית של משפחה רגילה ואנונימית. הן הרבה פחות רוחניות ממארי קונדו, כוהנת הסדר הגדולה, והרבה יותר פרקטיות ממנה. לא תמצאו אצלן פרידות טקסיות מחפצים או מסרים על הפצת שמחה בעולם. הן פשוט עושות את מה שאתם הייתם עושים אם היו לכם הפנאי, הפנאי הרגשי וכלי האכסון המתאימים – ממיינות הכל, זורקות את מה שהצליחו לשכנע את הלקוח שלהן לזרוק ומסדרות את השאר במגירות קטנות. גם הן, כמו קונדו, מסדרות לפי קטגוריות, והסממן הכי מזוהה איתן הוא סידור לפי צבעי הקשת (פוטוגני להדהים, אי אפשר להכחיש). הן גם אימצו לעצמן ז'רגון ייחודי, כמו השימוש במילה Edit (לערוך) במקום "לזרוק".
אני בטוחה שמחקר כלשהו איפה שהוא בעולם כבר אבחן את התועלת הנפשית שהמוח האנושי מפיק מצפייה במה שנקרא "מייקאובר" ("עיצוב מחדש" נשמע קצת רפה לעומת המשמעות של המילה). אין ספק שיש אפקט מאוד מרגיע, שלא לומר אופורי, לצפייה בחדר ארונות, מקלחת או מטבח מבולגנים שהופכים למסודרים. כלים שנערמו מסתדרים בטורים מסודרים, עומס מתפנה והופך לסידור מרווח, ערבוביה הופכת לקשת צבעים אסתטי - אפשר ממש להרגיש איך באחת האונות שלנו איזה אוגר יורד מהגלגל שלו, מתרווח על כורסה ומוזג לעצמו קוניאק טוב.
2 צפייה בגלריה
מתוך "משתלטות על הבלגן"
מתוך "משתלטות על הבלגן"
בגדים לפי צבעים? כבר שמענו על זה. מתוך "משתלטות על הבלגן"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
הבעיה מתחילה כשהוייב של שתי המגישות – ואם לדייק, בעיקר זה של קליאה – עומד בסתירה מוחלטת לכל היופי הזה. אפילו אם נתעלם מהאפקטיביות של הסידור, או במילים אחרות בשאלה כמה זמן מגירת הצעיפים של הלקוחה שלהן תישאר חמדמדה ומלאה בגורי צעיפים בצורת לחמניות לפני שהיא תיאלץ להזמין אותן שוב, עדיין מדובר - סלחו לי על הצרפתית שלי - בשתי נשים צווחניות שמפטפטות את עצמן לדעת, רודות בצוות שלהן כשנדמה להן שאנחנו לא שמים לב, ומתרפסות ומריירות על סף דלתותיהם של סלבס שהן מגיעות אלהם הביתה. ברמה שהן צריכות להסתובב עם מגבת סביב הצוואר.
אז כן, חדר מסודר נראה הרבה יותר טוב מחדר מבולגן, וזה נכון אפילו לחדרים של סלבס, שזקוקים נואשות למישהו שיגיד להם להפסיק לצרוך כבר למען השם. אבל ג'ואנה וקליאה, צר לי. אני מתארת לי שזה קשה אבל הדבר הנכון לעשות הוא לתת למישהו אחר להגיש את התוכנית שלכן או לפחות לצמצם את עצמכן למינימום, ולהסתפק בלספור את הכסף. זה יהיה מאוד קל, הוא תמיד ירוק.