אי שם בשיא משבר הקורונה, באה לעולם קבוצת וואטסאפ חדשה שבישרה על העונה החדשה של "זגורי אימפריה". היוצר מאור זגורי צירף אליה חלק גדול משחקני העונה החדשה, אולם אחת נשארה בחוץ. "אני לא טובה בקבוצות וואטסאפ", מסבירה שרה פון שוורצה, שגילמה את דמות אם המשפחה, ויויאן. "מאור זגורי דיבר איתי אבל לא סגרנו ולא חתמנו".
את תשתתפי בעונה החדשה? "אני לא יכולה להבטיח כלום, כי אני לא יודעת. זאת שאלה שצריך לשאול את מי שעוסק במלאכה".
3 צפייה בגלריה
שרה פון שוורצה
שרה פון שוורצה
"גדלנו עם הטרדה מתמדת". שרה פון שוורצה
(צילום: אביגיל עוזי)
היא לא מתעלמת מהפיל שבחדר, ומזכירה בעצמה את משה איבגי, אחד מכוכבי הסדרה שבעקבות ההרשעות על עבירות מין, מצא את עצמו בחוץ. "אם הייתי רואה משהו הייתי פותחת את הפה, אני לא בן אדם ששותק על עוולות", היא מבהירה. "להגיד לך שהתיאטרון בכללי הוא מקום מאוד פוליטקלי קורקט? הוא מעולם לא היה. אנחנו גדלנו לתוך המציאות הזו, וזאת הסיבה שהדור שלי והדור שאחריו יצר את האמנה להתנהגות נאותה בתיאטרון. זה עולם מורכב שבו אנשים נכנסים לחדר מדמיינים מציאות שלא קיימת, וזה פותח דברים". היא מסבירה שמטרת האמנה לוודא "שדברים שקרו לנו בתקופת הנעורים כבר לא יקרו, או יקרו פחות אם להיות מציאותיים".
פון שוורצה, אחת מהשחקניות העסוקות בעולם התרבות הישראלי, מככבת בעונה החדשה של הסדרה "פמת"א", שתעלה היום (ב') בכאן. בריאיון היא משתפת שהיא עצמה מתמודדת עם פוסט טראומה בעקבות פגיעה מינית שעברה בילדותה. "עברתי פגיעה מינית בגיל שש. ובכלל, הייתי נערה יפה. גדלנו עם הטרדה מתמדת. אנשים שאני אוהבת עשו דברים מהסוג הזה, וזה גורם לך להבין עד כמה דפוק העולם שבו גדלתי", היא אומרת. "אני חושבת ש-metoo מחנך את כולנו, ולא רק גברים, לסביבת עבודה נקייה ואני מודה על כך". פון שוורצה מוסיפה: "בתיאטרון חוויתי הטרדות בלי סוף, אבל אין לי צורך להגיד מי ומה, כי אני חושבת שההתנהלות הייתה מאוד בעייתית בכלל ולא רק שם. אני זוכרת שנגעו בי גם באוטובוס בלי הפסקה. אתה לובש בגדים גדולים כי לא להבליט את עצמך. הייתי מאוד יפה, ואיך שהגעתי למקום זה היה מתחיל. מציעים לך הצעות ואתה לא מבין מה הם רוצים ממך. הייתי תמימה. היום אני פוסט טראומתית".
3 צפייה בגלריה
שרה פון שוורצה מתוך "פמת"א 2"
שרה פון שוורצה מתוך "פמת"א 2"
נגררת לפשע. פון שוורצה ב"פמת"א 2"
(צילום: עומרי תקוע)
אבל הטראומה לא עצרה אותה, והיא ונלחמה על מקומה בעולם התרבות הישראלי - מסדרות טלוויזיה כמו "זגורי אימפריה", דרך "סרוגים" ו"מעורב ירושלמי" ועד הצגות תיאטרון ב"הקאמרי" "הבימה" תיאטרון באר שבע ועוד. ב"פמת"א" היא מגלמת תפקיד מרכזי של פרקליטה שמסתבכת (בפרק הראשון, אגב, היא לא מופיעה ותאלצו לחכות לה בסבלנות). "אני נורא שמחה שזו הפקה שכתבו שתי נשים (נועה רוטמן ואסתר נמדר תמאם, ר.ב), וספציפית נשים שאני מאוד מחבבת. אני יכולה להעיד שעפתי על כולם. חן אמסלם אהובתי שהבריקה, הכותבות האלופות שכתבו עונה רלוונטית וחשובה כל כך ועודד לוטן (הבמאי, ר.ב) שניצח על כל הקונצרט הזה ביד עדינה, חכמה ומדויקת. היה וואו. צוות של יוצרים מדהימים. ויזואליה מושלמת".
מה קורה לדמות שלך בעונה הזאת? "מרי נחמיאס התפלפה קצת בעונה הקודמת, והיא חוזרת הפעם מכיוון אחר. היא רגילה לטייח, ממשיכה לעשות זאת והופכת להיות שותפה לפשע בלי לשים לב".
פון שוורצה לא סתם מפרגנת לנשים שיצרו את הסדרה. היא מקפידה לדבר במהלך הריאיון על הקושי שחוות נשים בתחום המשחק ובעולם היצירה בפרט. "אתה לא יודע כמה קשה להיות אישה יוצרת. זה לא מובן מאליו וזה לא פשוט. אני לא מאשימה את העולם הגברי חס וחלילה. אני חושבת שפשוט נוצר מצב שבו אנחנו מחונכות הרבה פעמים להיות מספר שתיים או מספר שלוש בתוך היצירה ובתוך החיים. אם הייתי גבר הייתי מצליחה יותר".
זה קצת עצוב, לא? "זה לא עצוב. אני זכיתי להיות אימא, וזכיתי לחוות את העולם ממקום של אישה. אבל אני במהותי מאוד גברית".
מה זה אומר? "אני לא נשית קלאסית, אני לא מהמטופחות. מבחינתי זה עול, להתלבש ולהתאפר לפרמיירה. יש בי משהו מאוד פרקטי, אני אוהבת לפתוח סתימות ולשייף, אני נהנית מכל העולמות. אין לי תלונות. לרגע לא הייתי רוצה להחליף את החיים שלי עם אף אחד".
3 צפייה בגלריה
לא יודעת אם תחזור. מתוך "זגורי אימפריה"
לא יודעת אם תחזור. מתוך "זגורי אימפריה"
לא יודעת אם תחזור. מתוך "זגורי אימפריה"
(צילום מסך)
למרות הפמיניזם, שבולט כמעט בכל משפט שלה, פון שוורצה בת ה-52 לא מבכה את הפסדה של מרים פרץ בבחירות לנשיאות המדינה, שיכלו להסתיים עם אישה נשיאה ראשונה. "אני חושבת שנשיאה צריכה להיבחר בגלל כישורים פוליטיים וחברתיים. יותר בזכות עבודה ומהלך מקצועי, ופחות בגלל סיפור אישי. אין לי תואר ראשון ואם תמנה אותי למנהלת אוניבריסטת תל-אביב זה יהיה בעייתי".
השחקנית הוותיקה מתגוררת ביפו והביטה בשבועות האחרונים מקרוב בפרעות שהתרחשו בעיר. "היה מי שדאג להבעיר את הפרעות", היא אומרת. "אני לא חושבת שלמי שגר ביפו יש שאיפה לשרוף את הרחוב שלו. ראיתי פה בני אדם שמנסים לנהל חיים. אם נסתכל לצד השני בעיניים יש סיכוי שנראה את העולם אחרת".