לקראת הקרנת הבכורה של סרטו המצופה של הבמאי הישראלי זוכה האוסקר גיא נתיב, "גולדה", שתתקיים בפסטיבל ברלין בשבוע הבא, נחשף טיזר ראשון לסרט - סצנה בת שתי דקות בכיכובם של השחקנית הבריטית זוכת האוסקר הלן מירן, שמגלמת את תפקידה הראשי של ראשת הממשלה המנוחה, גולדה מאיר, והשחקן לייב שרייבר שמגלם את המזכיר האמריקני, הנרי קיסינג'ר.
1 צפייה בגלריה
הלן מירן מתוך "גולדה"
הלן מירן מתוך "גולדה"
הלן מירן מתוך "גולדה"
(צילום: Jasper Wolf)
"כמי שגדל לצד גולדה כמיתוס הרואי, כמעט מעבר לאנושי, שהייתה לראשת הממשלה היחידה בהיסטוריה של המזרח התיכון, אני רוצה שאנשים יראו איך הלן [מירן] מצליחה להוסיף לדמותה שכבה מבריקה של נשמה, חוכמה, הומור", אמר נתיב ל"דדליין". "היא הופכת אותה לאדם בשר ודם, ולוכדת את המצב הבלתי אפשרי שגולדה התמודדה עימו, כל זאת תוך כדי שהיא מקבלת טיפול רפואי למחלת הסרטן בסתר", הוסיף. "גולדה הייתה האדם הלא נכון בזמן הלא נכון במקום הלא נכון, והובילה מדינה על סף הרס. עד היום אירועים אלה נחשבים לטראומה ענקית עבור ישראלים. הסרט הזה הוא צלילה עמוקה לתוך הטרגדיה הזו".
עלילת הדרמה התקופתית מתרחשת בימים המתוחים של מלחמת יום כיפור והסכסוך בין ישראל לבין מדינות ערב בראשות הנשיא המצרי סאדאת שהגביר את המתיחות במלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות, שבהם מאיר נאלצה להתמודד מול החזית הצבאית הבוערת מדרום ומצפון, במקביל לחזית האישית המאתגרת: "מוקפת, מבודדת ומתוסכלת על ההתגוששויות בין הקבינט הגברי שלה, עם תקווה מעטה להצלחה, לרשות אישה אחת עומדות שעות ספורות להציל חיי מיליונים משני צדי הקונפליקט".
בסצנה מתוך הסרט מוצגת שיחת טלפון מתוחה בין מאיר לבין המזכיר האמריקני הנרי קיסינג'ר, בגילומו של שרייבר, בהם השניים דנים בגורלם של 30,000 חיילים לכודים השייכים לארמייה השלישית של מצרים. קיסינג'ר היה לאחד הגורמים המשמעותיים במשא ומתן בסכסוך שהוביל להסכם השלום, וקידם את האינטרסים של ארצות הברית במזרח התיכון.
"אנחנו נשלח להם מים כשהם ישחררו את האסירים שלנו וכשסאדאת יסכים לנהל שיחות ישירות מול ישראל", אמרה מאיר בתקיפות לקיסינג'ר. "אם הוא לא יעשה את זה, אני אצווה על המטוסים שלי לתקוף וכל האנשים האלה ימותו, כולם". כשקיסינג'ר הזהיר את מאיר בתגובה שפעולה זו תוביל להפלת סאדאת, ולהצבת מנהיג סובייטי במצרים, מאיר נזכרת בילדותה בקייב.
"תן לי לספר לך על הרוסים, הנרי. בילדותי באוקראינה, אבי היה עולה על חלונות הבית שלנו בחג המולד כדי להגן עלינו מפני קוזקים שישתכרו ויתקפו יהודים", היא אומרת. "הוא היה מחביא אותנו במרתף. לעולם לא אשכח את פניו של אבי, הנרי, המבט הזה שלו. הוא רק רצה להגן על ילדיו. אני לא הילדה הקטנה שמסתתרת במרתף".
"הקטע הזה מראה את גולדה בימים הכי קשים בחייה, בשיאו של מסע רגשי עז", אמר נתיב לאתר החדשות האמריקני. "גולדה שומרת על קור רוח, היא פועלת באומץ רב ולא מתקפלת מול הלחצים. היא לוקחת אחריות בתנאים קשים ביותר. לרוע המזל, היא מעולם לא קיבלה על כך קרדיט", הוא מוסיף. "כשצילמתי את הסצנה הזו ואת התקריב של הלן - הייתה לי צמרמורת. כשהיא מגלמת את גולדה היא נזכרת בילדותה בצורה מושלמת. הלן הפכה לגולדה ברמה הרוחנית והפיזית, והרגע הזה היה מחשמל לצפייה".
כזכור, ליהוקה של מירן הבריטית זוכת האוסקר כגולדה מאיר בסרט זכה לביקורות נוקבות מצד שחקנים בהוליווד בנוגע להתעלמות ליהוק שחקנים יהודים לתפקיד. בריאיון לעיתון ה"דיילי מייל" הבריטי, מירן בת ה-77 הבהירה שיש לקחת ברצינות את הטענות שהועלו בנוגע לייצוג של הדמויות והתרבויות שמאחוריהן, כפי שהיא עשתה לפני שהסכימה לקחת על עצמה לגלם את דמותה של גולדה. "זו בהחלט שאלה שהייתה לי לפני שקיבלתי את התפקיד", היא משחזרת ומתארת כיצד הציבה בפני הבמאי נתיב את ההתלבטות הזו: "אמרתי, 'תראה גיא, אני לא יהודייה, ואם אתה רוצה לחשוב על זה וללכת בכיוון אחר אז לא אכעס. אני מבינה לחלוטין'. אבל הוא מאוד רצה שאגלם את הדמות, ויצאנו לדרך".