רגע לפני שהיא ממריאה לאירוויזיון ובצל המלחמה בעזה וההסלמה מול איראן, הגיעה הערב (ה') הנציגה הישראלית עדן גולן, לבית השגריר השבדי בישראל לאירוע קבלת פנים שערך לכבודה.
צוות השגרירות כולו ענד את סיכת החטופים. "בערב זה מחשבותיי עם החטופים. הניסיון להבין את הזוועות שהתרחשו ב-7 באוקטובר הוא מבחינתי בלתי אפשרי", פתח השגריר איריק אולנהג את דבריו, והוסיף: "מחשבותיי גם עם תושבי עזה, אזרחים שסובלים שם. כשמגיעים משבדיה, מדינה שחיה בשלום כבר 200 שנה, מאוד קשה להבין מה המדינה הזו עוברת. בתקופה הטרגית הזו עליכם לדעת ששבדיה והאיחוד האירופי תמיד עמדו לצד ביטחון ישראל וימשיכו להבטיח את ביטחונה. אני רוצה להגיד לכם שמאלמו בטוחה".
עוד הוסיף השגריר כי "עליכם למצוא גם דרכים לבנות שלום. אולי לא כולכם יסכימו איתי, אך אני משוכנע כי הדבר הטוב ביותר למען ביטחון ישראל בטווח הרחוק הוא למצוא דרך לחיות עם הפלסטינים זה לצד זה - בפתרון שתי מדינות לשני עמים".
השגריר התייחס בנאומו לעצב והאובדן שאופפים את ישראל מאז מתקפת 7 באוקטובר וכי הרהר האם בכלל לקיים את האירוע המסורתי, אך החליט לבסוף שגם בשעה זו ראוי לשמוח. עוד ציין כי "חשוב לי גם לשלוח מסר ולקבל את פני המשלחת הישראלית לשבדיה ולמאלמו. אני יודע שיש אנשים שקוראים להחרים, ושאנשים בשבדיה ואירופה חווים אנטישמיות, אך המסר של ממשלת שבדיה ברור - לעולם לא נקבל אנטישמיות, לעולם לא נקבל שנאה".
השגריר המשיך ושיבח את השיר המייצג את ישראל, "הוריקן", לקול תשואות מהנוכחים והזמין את הנציגה עדן גולן. "אני מאוד נרגשת לטוס למאלמו", אמרה גולן על הבמה והדגישה: "זה לא לחץ, זו התרגשות ואנרגיה טובה. זו שנה מאוד חשובה - עם מסר אחר, עם משמעות אחרת וכל כך חשוב לנו להיות שם. אני יודעת שנתקבל בזרועות ובלבבות פתוחים וניקח את כל מה שזקוק כדי שנהיה בטוחים". גולן חתמה את דבריה בקריאה לשחרור החטופים, "זה חשוב שנהיה שם, אבל באמת הדבר החשוב ביותר הוא שכל החטופים יהיו כאן איתנו".
1 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
דפנה דקל ועדן גולן
(צילום: רועי אלמן)
אל קבלת הפנים שנערכה בבית השגריר בהרצליה הגיעו עשרות מוזמנים בהם כוכבי אירוויזיון לשעבר כמו דפנה דקל ומורן מזור - שתיהן ייצגו את ישראל בתחרויות אירוויזיון שנערכו במאלמו. ״סיפרתי לעדן שכשהייתי במאלמו המקום היה שקט רגוע ונקי עם אנשים נעימים ואנרגיה מאוד נעימה וטובה", שיתפה דקל שייצגה את ישראל ב-1992 עם השיר "זה רק ספורט". "לפני שטסנו, פגשנו רב שנתן לקובי אושרת דולר ואמר שניתן אותו להומלס ברחוב. לא מצאנו אף הומלס. אמרתי לעדן שהשנה היא בטח תמצא איחלתי לה שתישמר ותצליח. שתנסה להינות מהרגע כי זה משהו שזוכרים לכל החיים, אבל השנה זה באמת קשה".
מזור, שייצגה את ישראל במאלמו ב-2013, שיתפה דווקא חוויה שונה מהעיר השבדית. "היו לי הפגנות מחוץ למלון, זרקו חזיזים והלכתי כל הזמן עם שמירה ואבטחה. הכי חשוב שעדן תיסע עם אנשים שהיא אוהבת ותעבור את זה בשלום". גולן עצמה אמרה ל-ynet שהיא "ממש לא לחוצה ולוקחת הכול בצ'יל".