בעוד תעשיית הקולנוע העולמית והמקומית ממשיכה להתאושש, גם יוצרי הסרטים התיעודיים ממשיכים לפעול במרץ כדי להביא את הסיפורים המעניינים ביותר למסך - ויחגגו את עשייתם בפסטיבל דוקאביב ה-24 שייפתח ב-26 במאי.
4 צפייה בגלריה
מתוך "אייכמן - ההקלטות האבודות"
מתוך "אייכמן - ההקלטות האבודות"
מתוך "אייכמן - ההקלטות האבודות"
(צילום: באדיבות יד ושם)
הפסטיבל, שיימשך עד ה-5 ביוני, יפעל גם השנה במתכונת משולבת - בסינמטק תל אביב, ברחבי העיר וגם כמהדורה מקוונת באתר הפסטיבל, ויעניק לסרטים וליוצריהם פרסים בשווי כולל של כ-400 אלף דולר.
הבוקר (ב') נחשפה הרשימה של 13 הסרטים הישראליים שייקחו חלק בתחרות לקולנוע תיעודי, ובהן הסרט הפותח של הפסטיבל - "אייכמן - ההקלטות האבודות", שבו יריב מוזר חושף סלילי הקלטה מקוריים של ריאיון שערך העיתונאי ההולנדי הנאצי וילם סאסן עם אייכמן בארגנטינה, ואת המניעים הנסתרים שפעלו להסתרת ההקלטות.
4 צפייה בגלריה
מתוך "1341 פריימים מהמצלמה"
מתוך "1341 פריימים מהמצלמה"
מתוך "1341 פריימים מהמצלמה"
(צילום: מיכה ברעם)
לצידו ייקחו חלק בתחרות גם "טנטורה", סרטו של אלון שורץ שעורר סערה כשהציף טענות על טבח שביצעו לוחמי אלכסנדרוני בתושבי הכפר טנטורה בשנת 1948; "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם", בבימוי רן טל, שעל הצלקות שמותירה ההיסטוריה גם במתעדיה, בהם צלם המלחמה הוותיק מיכה בר-עם; "משפט הבנקאים", בבימוי אליאב לילטי, על חמישה אזרחים ובראשם עו"ד ברק כהן שיוצאים למאבק חסר תקדים בראשי המערכת הבנקאית; "לוס אנג'לס דרום - מחזמר תיעודי" בבימוי גולן רייז ושרון יעיש (שעל סרטם, "המחברות של אליש", זכתה בפרס העריכה בדוקאביב 2017), שעוסק בעיירה קטנה שנשארה מאחור ובשען אחד שמנסה להחזיר את הזמן שאבד; "H2: מעבדת השליטה", בבימוי עידית אברהמי ונועם שיזף - סיפורו של רחוב בחברון המהווה מיקרו-קוסמוס לסכסוך הישראלי-פלסטיני כולו, ועוד.
כמו בשנים עברו, גם הפעם יוקרנו בפסטיבל סרטים על דמויות מוכרות מההיסטוריה הישראלית. "סוד מוחלט בהחלט" של אבי וייסבלאי, שמשתתף גם הוא בתחרות הנ"ל, מגלה מחדש את הסופר יגאל מוסינזון - האיש מאחורי "חסמב"ה" שחייו היו תעלומה בעצמם. במסגרת סרטי אמנות ותרבות יוקרן סרטה של תמר טל ענתי, "רבקה מיכאלי: מה קורה לי בזמן האחרון?", שיוצא עם השחקנית האיקונית למסע אינטימי שמטרתו לגלות מה קורה לה ולמדינה. כמו כן, במסגרת פנורמה יוקרן "ארי והזרע הקדוש" - סרטם של עדי רבינוביץ ויאיר צימרמן העוסק בסיפורו של ארי נאגל - דתל"ש ופרופסור למתמטיקה, תורם זרע סדרתי ואב למאה ילדים; וגם - יוצג "שבע השנים של אבשלום" של דוד אופק ועמית עזז, על סיפורו של מאיר אשל, מי שהמציא עצמו מחדש כאמן בשם "אבשלום" ופרץ כמטאור בסצנת האמנות הבינלאומית.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מה קורה לי בזמן האחרון"
מתוך "מה קורה לי בזמן האחרון"
מתוך "מה קורה לי בזמן האחרון"
(צילום: יעקב אגור)
4 צפייה בגלריה
ארי והזרע הקדוש
ארי והזרע הקדוש
מתוך "ארי והזרע הקדוש"
(צילום: עדי רבינוביץ)
עוד סרטים שיתחרו על הפרס בתחרות המקומית הם "בת האמן" בבימוי מרגריטה ויניב לינטון, ובו ביקור בתערוכת הדיוקנאות העצמיים של אביה של הבמאית מחדש את הקשר ביניהם, ולא בצורה שלה ציפתה; "ילדי השלום" בבימוי מעיין שוורץ שחוזר למחוז ילדותו נווה שלום - היישוב היחיד בו חיים יחד מבחירה ישראלים ופלסטינים; "למקרה שאת עדיין בסביבה" של טוליק גלאון המתעד התמודדות של אישה יוצאת דופן עם מותה הקרב, ואת החיים אחרי המוות שיחוו בן זוגה ובתה; "מיני די וי" של שאולי מלמד, שבו צפייה בקלטות וידאו שצילמו בילדותם חושפת את סיפורי התבגרותם של ארבעה צעירים להט"בים; ו"המצלמה של דוקטור מוריס" שיצרו איתמר אלקלעי ומיטל צביאלי, וצולל לתוך מאות שעות של תיעוד אישי ב-8 מ"מ שהשאיר ד"ר מוריס למשפחתו ונמצאו לאחר מותו - אך גם מעירות מחדש אגדה מרירה-מתוקה.
חידוש בפסטיבל נרשם בדמות שיתוף פעולה בין דוקאביב לטיקטוק, שיתקיים בפסטיבל תחרות סרטי דוקו קצרים (עד שלוש דקות) שיווצרו באמצעות האפליקציה, ויכלול פרסים בסך 18 אלף שקל.