יומיים לאחר שהודיע שר התרבות מיקי זוהר על מינוי חברים חדשים לוועד הנאמנים של פרסי הספרות - בהם הדוקטור גדי טאוב, הפובליציסטית נווה דרומי ועורך הספרות בני ציפר (שמאז הסיר את חברותו), היום (ד') חתמו עשרות אנשים העוסקים בספרות, עריכה ותרגום על הצהרה כי לא יגישו את יצירותיהם לוועדות פרסים ממשלתיות.
2 צפייה בגלריה
צרויה שלו, אתגר קרת, חיים באר
צרויה שלו, אתגר קרת, חיים באר
צרויה שלו, אתגר קרת, חיים באר
(צילום: אלכס קולומויסקי, אוראל כהן, אביגיל עוזי)
במכתב, שעליו חתומים בין היתר כמה מהשמות הבולטים בספרות המקומית - כמו חיים באר, אשכול נבו, נעה ידלין, דרור משעני, צרויה שלו, שפרה קורנפלד, דורית רביניאן, דויד גרוסמן, אילנה ברנשטיין, דניאלה לונדון-דקל ואתגר קרת - נכתב: "בעקבות ההודעה של השר מיקי זוהר כי ימנה לחבר הנאמנים של פרסי הספרות במשרדו את נאמני השלטון - שלטון המבקש לחוקק חוקים אנטי דמוקרטיים, גזעניים, לאומניים, מיזוגנים והומופובים - אנחנו, סופרות וסופרים, עורכות ועורכים, מתרגמות ומתרגמים מצהירות ומצהירים כי לא נגיש יצירות ספרותיות לוועדות פרסים ממשלתיות שמונו באופן הזה.
"פרסי משרד התרבות ובהם פרס היצירה ע"ש לוי אשכול, פרס למתרגמים, פרס לספרי ביכורים, פרס לספרות ילדים ונוער ע"ש דבורה עומר ופרס העריכה, הם מקור חיוני מאין כמותו לתמיכה כלכלית ולגושפנקא של איכות ליוצרים בתחומי הספרות - כאשר הם מוענקים בידי שופטים בעלי ידע, מוניטין ותפיסת עולם ספרותיים. מינוי פוליטי של שופטים המגויסים בידי שליחי השלטון השואף לדיקטטורה יקעקע את אמינות של הפרסים וירוקן אותם מערך".
סופרת הילדים דנה אלעזר-הלוי, אשר חתומה גם היא על המכתב, סיפרה ל-ynet כי "בתור מי שזכתה בעבר בפרס דבורה עומר מטעם משרד התרבות (על הספר 'מבצע קהיר', א"ח), אני יכולה להעיד שהמחיר של הסרת המועמדות שלנו מפרסים ממשלתיים הוא מחיר כבד. לסופרים ולאנשי ספר אין הרבה הזדמנויות לזכות בפרסים ובהכרה, ובכל זאת - זה מחיר שחייבים לשלם. אסור לשתף פעולה עם ממשלה שפועלת להחרבה של הדמוקרטיה בישראל".
2 צפייה בגלריה
שר התרבות, מיקי זוהר
שר התרבות, מיקי זוהר
שר התרבות, מיקי זוהר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסופרת והמתרגמת שהם סמיט, הוסיפה כי "העיסוק בכתיבה ספרותית רצינית הוא עסק קשוח. התהילה מועטה והפרנסה בדוחק. קשה לוותר מראש על הסיכויים לזכייה וקשה עוד יותר לקרוא ליוצרים צעירים או לכאלה שמעולם לא זכו ומייחלים למעט הוקרה לוותר מראש. אבל מתן הכשר לוועדות, שמוכרז בריש גלי ובלי כל בושה, שיאוישו על ידי אנשים שמקצועיות איננה קנה המידה היחידי שלאורו הם פועלים - תהיה בגדר שיתוף פעולה עם ממשלה שלצד כל העוולות שעליהן היא חתומה פועלת בנחישות להחרבת התרבות והאמנות".
בשיחה עם ynet, סיפר יו"ר אגודת הסופרים צביקה ניר כי "זה התחיל כבר בתקופת מירי רגב. שינו אז את תקנון פרס ראש הממשלה (ע"ש לוי אשכול, א"ח) והוציאו מחבר הנאמנים את נציגי אגודת הסופרות והסופרים במדינת ישראל, נציגים אשר נקבעו בתקנון ממשלתי ובחוק. אינני יודע איך הנושא יעבוד עכשיו, אבל ברור שהשר מינה - וספק אם יש לו סמכות - שלושה נציגים שהם שופרי תעמולה וצנזורים, שמטרתם תהא לבחון את תפיסתם הפוליטית של השופטים. מעולם לא התמנו שופטים על פי תפיסה פוליטית ולא היה לנו מושג מה דעותיהם. זה יותר גרוע מחוסר דמוקרטיה - זו תפיסה סובייטית קומוניסטית במירעה".
סופרת הילדים והנוער גליה עוז הגיבה גם היא להתפתחויות ואמרה כי "ההפיכה המשטרית כאן, והיא דורסת את החופש ואת התרבות. אדם הגון צריך לסרב לקבל פרסים וכיבודים מטעם שלטון רודני".
המחאה מתעוררת בעקבות הכרזתו של זוהר כי יצרף לחבר הנאמנים את טאוב ודרומי, הנחשבים מקורבים לממשלה הנוכחית, כאשר ראש הממשלה נתניהו משתף לא אחת פוסטים של טאוב ברשתות החברתיות ואילו דרומי מגישה בערוץ 14. זוהר החליט למנות כאמור גם את עורך הספרות בני ציפר, אולם זה בחר שלא להתמנות לוועד, אחרי שהתבקש לעשות כך מעיתון "הארץ" שמעסיק אותו בטענה כי "עיתונאים לא צריכים לקבל עליהם מינויים ממשלתיים, ודאי שלא בתחומי הסיקור שלה".
מטעם שר התרבות מיקי זוהר נמסר: "הניסיון לקבוע לשר היכן הוא יכול לממש מדיניות והיכן לא, לא יתקבל. הגיע הזמן לתת ביטוי לכלל הסופרים והסופרות בישראל, מכל הסגנונות והקהלים. הספרות אינה שייכת לקהל אחד בלבד. ועד הנאמנים הצפוי ימנה שופטים שידונו במקצועיות בכל הגשה של היצירות שיוגשו לוועדות הפרסים השונות".