עשרות סופרים וסופרות חתמו על מסמך גילוי דעת שפורסם היום (שבת), ושעיקרו התנגדות לרצונו של שר החינוך יואב קיש להעביר את "חוק הספרייה הלאומית". בין הסופרים שחתמו על המסמך נמצאים דויד גרוסמן, חיים באר, אלי הירש, דרור משעני, גליה עוז, שפרה קורנפלד, מיה מיטב, יערה שחורי, רועי חן ונועם פרתום.
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך יואב קיש
( צילום: משרד החינוך)
מטרתו של השר קיש היא להכפיף את מינוי חברי דירקטוריון הספרייה הלאומית לשר החינוך, ולבטל את החוק המעניק לה מעמד עצמאי. במהלך השבוע גורמים במשרד החינוך טענו כי "לא ייתכן שנזרים מדי שנה עשרות מיליוני שקלים לספריה הלאומית, ולא תהיה לשר אפשרות לפיקוח".
במסמך גילוי הדעת נכתב: "אנו - סופרות וסופרים, משוררות ומשוררים - מתנגדים בכל תוקף לכל התערבות פוליטית בבחירת ההנהלה של הספרייה הלאומית, ודורשים את המשך תפקודה העצמאי והמקצועי. אם היוזמה להכפפת הספרייה הלאומית לגורמים פוליטיים תצא לפועל, לא נפקיד בה את הארכיונים שלנו, נסרב לאשר למו"לים להעביר אליה עותקים מספרינו כפי שדורש מאיתנו החוק ולא ניתן יד לכל פעילות שלה".
עוד נכתב שם כי הם "מתנגדים לכל השתלטות פוליטית על תאגיד השידור הציבורי בכלל, ולכוונה לסגור את תחנות התרבות ברדיו התאגיד בפרט, ולכל חקיקה שתסרס את מערכת המשפט ותפגע ביסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
המסמך שהוצא מטעם עשרות סופרים וסופרות
המסמך שהוצא מטעם עשרות סופרים וסופרות
המסמך שעליו חתמו עשרות יוצרים ויוצרות
(צילום מסך)
בשיחה עם ynet, המשוררת נעם פרתום הסבירה את בחירתה לחתום על המסמך: "התרבות הישראלית היא עורק החיים שלי ושל עוד רבים מתלמידותיי, תלמידיי, מאזיניי, נערכיי וכל שוחרייה הרבים מספור של האמנות בארץ. לא נשקוט ולא ננוח עד שלא תחזירו לנו את זכותנו הדמוקרטית ואת החופש שלנו להשמיע את דעתנו ונאבק עד מוות. לא נרשה שתסתמו לנו את הפה".
"יש סכנה שכל הדבר הזה יקפא על שמריו והבניין הנהדר הזה שהקימו יהפוך להיות ריק מתוכן", אמרה ל-ynet הסופרת שהם סמיט. "הערך של ספרייה הוא בהתחדשות המתמדת. אם אנשים יפסיקו להעביר את הספרים שלהם או פרסומים אחרים, אז כל תמונת המציאות של התקופה תשתבש לגמרי. המקום הזה הוא בית שוקק של מפעלי רוח. אני מרגישה שכל דבר שנעשה שם הוא בא מאמונה יוקדת של העברת התרבות והרוח מדור לדור. ברגע שהכול יהיה כפוף לשיקולים פוליטיים, זה יהיה מאוד חד צדדי, אין ספק. יש פה ניסיון להכפיף פוליטית כמעט כל גוף ציבורי במדינה. אני חוששת שיכולים לפטר אנשים שמחזיקים במשרות בספרייה הלאומית כי הדעה שלהם לא מוצאת חן בעיני מישהו".
מהספרייה הלאומית נמסר בתגובה: "עצומת הסופרים והמשוררים היא סימן נוסף לנזק האדיר שעלול להיגרם לספרייה, כמי שמופקדת על האיסוף, השימור וההנגשה של נכסי הרוח, התרבות והספרות הישראלית והיהודית. אנו מצפים מהמדינה להגן על הספרייה ולשמור על עצמאותה, כנכס התרבותי של כלל תושבי ישראל ויהודי התפוצות. אפשר עדיין לעצור את המהלך ולמנוע את תהליך ההרס של נכסי הרוח ואוצרות המדינה שלנו".
3 צפייה בגלריה
נועם פרתום
נועם פרתום
"נאבק עד מוות, לא נרשה שתסתמו לנו את הפה". נעם פרתום
(צילום: אביר סולטן)
החוק שמקנה לספרייה הלאומית מעמד עצמאי נחקק ב-2007, וכיום מועצה בראשות נשיא האקדמיה למדעים ממנה את חברי הדירקטוריון - ואלו את בעלי התפקידים השונים. הרקע להצעה של קיש הוא העובדה שהרקטור של הספרייה הלאומית, פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, שנחשב לדמות מוקצית בליכוד בעקבות חלקו בהגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. העברת החוק שקיש מבקש תאפשר לו לשלוט במינויים, ולמעשה להדיח את ניצן מתפקידו.
במשרד האוצר התנגדו לכלול את הצעתו של קיש בחוק ההסדרים, והיא אכן לא הופיעה שם בתחילה, אך שר החינוך התעקש ובקשתו אושרה בהצבעה בממשלה, על אף התנגדות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. למעשה, אתמול בישיבת הממשלה התפתח עימות בין היועמ"שית לבין השר קיש ושר המשפטים יריב לוין. בהרב-מיארה טענה שהצעת החוק בנוגע לספרייה הלאומית לא עברה את התהליך הנדרש ולכן לא יכולה להיות חלק מחוק ההסדרים, שהוא למעשה שם מקוצר לשורה שלמה של חוקים ותיקוני חקיקה המובאים כמקשה אחת לאישור הכנסת, בצמוד לאישור תקציב המדינה. החוק עוסק במגוון רחב מאוד של נושאים וחוקים קיימים וחדשים, שהממשלה רוצה לחוקק.