פתחו את היומנים שלכם וסמנו את התאריך: ב-17 לספטמבר חוזרת לנטפליקס "חינוך מיני" בעונתה השלישית ולחיינו ישוב תיכון מורדייל, על כל תלמידיו המתוסכלים מינית, המבולבלים והאובססיבים. תיכון שמתקיים במציאות אמריקנית לחלוטין - לוקרים, קבוצת מעודדות והכל - למרות שהסדרה בכלל מצולמת בוויילס הבריטית. ובכל זאת, "חינוך מיני" מצליחה לנעוץ באופן מאוד ריאליסטי את המסע המבלבל והמסעיר של מתבגרים הורמונליים במעלה ההתעוררות המינית, ולוכדת את הרוח החמקמקה שמדברת אל הדור הזה ב-2021. במבט לאחור על שתי העונות הראשונות, אין ספק ש"חינוך מיני" לא פספסה שום דבר בדרך - החל מהשלבים וההיסוסים הקשורים במין אנאלי, דרך תקיפה והטרדה מינית, פמיניזם, מחלות מין, הריון וסוגים שונים של חלוקה מגדרית.
5 צפייה בגלריה
מתוך "חינוך מיני", עונה 3
מתוך "חינוך מיני", עונה 3
מתוך "חינוך מיני", עונה 3
(צילום: באדיבות נטפליקס)
העונה השנייה, שעמדה בסימן הניצחון של המתבגר הרגיש אוטיס (אסא באטרפילד) על רתיעתו מעיסוק במיניות של עצמו, בין היתר בגלל הפתיחות המקריפה בעיניו של אימו, המטפלת המינית ג'ין (ג'יליאן אנדרסון המדהימה), הסתיימה - כמו לא מעט מפגשים מיניים - בכלמידיה שהתפשטה בין התלמידים ובפיטוריו של המנהל הכושל, מייקל גרוף. במקביל המשיכו העלילות המקבילות של הדמויות הנוספות - החבר הטוב של אוטיס, אריק, שנכנס למערכת יחסים עם אדם; איימי, שמתגברת על התקיפה המינית שעברה (קו עלילה שזיכה השנה את השחקנית איימי לו ווד בפרס האקדמיה הבריטית לטלוויזיה), וכמובן מייב (אמה מקי), שמתמודדת עם אמא מנוכרת ומכורה לשעבר, אחות קטנה ודרמה רומנטית עם אוטיס, שבסוף העונה השאיר לה הודעה קולית נרגשת עם וידוי על אהבתו - וידוי שמייב לא זכתה לשמוע כי השכן התחמן שלה מחק את ההודעה.
בסוף השבוע הקרוב (ו'), אחרי כמעט שנתיים של ציפייה, תגיע לנטפליקס העונה השלישית, ששמרה על רוב הדמויות אך גם דאגה לרענן את שורותיה עם ליהוקים חדשים - המלהיב והמפתיע שבהם הוא זה של ג'מיימה קירק (ג'סה מ"בנות") בתפקיד גברת הופ האדון, המנהלת החדשה שהונחתה על מורדייל עם מטרה קדושה: לבצע בקרת נזקים, לתקן את המוניטין הסליזי שיצא למוסד ברחבי המדינה ולהפוך את מורדייל לנהדר שוב. אבל למרות רושם ראשוני חיובי למדי ותקוות גדולות מצד המתבגרים, הם יגלו במהרה שמתחת לחזות המטעה מסתתרת דיקטטורית שאפתנית, שמרנית ומניפולטיבית.
"זה נכון שהדמות שלי מתעתעת", מודה קירק בריאיון זום משותף עם אמה מקי, לקראת העונה החדשה. "על פניו, היא מביאה המון פאן וגרוב למקום אבל היא מנסה לכפות על התלמידים קו מאוד קשוח. אני חושבת שהמטרה שלה בסדרה היא להוות סוג של אנטגוניסט. עד עכשיו לא הייתה באמת דמות כזאת בסדרה, מישהו שלילדים תהיה אפשרות להתמרד נגדו, ועכשיו, כשהיא מפשיטה מהם את האישיות שלהם ומקריבה את הביטוי העצמי שלהם, לילדים האלה יש מצוקה אמיתית להתנגד לה. וזו המטרה שלה, היא בעצם מאחדת את כולם נגדה".
5 צפייה בגלריה
מתוך "חינוך מיני", עונה 3
מתוך "חינוך מיני", עונה 3
"היא בעצם מאחדת את כולם נגדה". קירק (באמצע) מתוך "חינוך מיני", עונה 3
(צילום: באדיבות נטפליקס)
על אף דמות הרווקה הנצחית שגילמה ב"בנות", במציאות קירק כבר יודעת דבר או שניים על גידול ילדים. השחקנית בת ה-36 היא אמא לרפאלה (11) וממפיס (9), שאותם הביאה לעולם במהלך נישואיה לעורך הדין מייקל מוסברג. אולם לפני ארבע שנים השניים נפרדו, וקירק, שמאז מתחזקת זוגיות עם המוזיקאי האוסטרלי אלכס קמרון, לא חוששת כיום לדבר בפומבי על קשיי ההורות. בפוסט שהעלתה במאי האחרון לחשבון האינסטגרם שלה, היא פרסמה תמונה שלה עם ממפיס הפעוט שצולמה בשנת 2012 וכתבה "אם יכולתי להעביר ידע כלשהו להורים טריים, זה שהורות היא מאבק תמידי עם אובדן. אובדן הספונטניות, האוטונומיה, הגוף שלך, המוח שלך, האידיאלים שלך, התוכניות שלך. צלמו הרבה תמונות. תעדו כמה זיכרונות. תפסיקו למהר, נקו פחות והתנצלו בפני הילדים שלכם כשאתם מפשלים. כמו כן, אל תקראו ספרי הורות".
"בואי נגיד שלא קיבלתי מהדמות הזאת רעיונות חינוכיים ולא הזדהיתי עם המוטיבציה החינוכית שלה", היא צוחקת, "אני גם לא מורה אז לא היה לי עם מה להשוות, אבל כשאת משחקת את צריכה להזדהות עם משהו והבנתי שלכולם יש דרך להתמודד עם אתגרים, והדרך שלה היא שליטה וסדר. יש לי את הדרכים שלי להיות בשליטה ובסדר כדי שאני ארגיש שהכל הולך חלק בחיים שלי, אז אני יכולה להתחבר לזה".
ומתי הדמות הזאת עשתה לך חיים קשים? "אני חושבת שהדבר הכי מאתגר היה להבין איך היא מדברת. היא לא הדמות הכי ישירה, אי אפשר פשוט לסכם אותה כארכיטיפ טיפוסי של מורה קשוחה כי יש לה אדג' והיא די קולית וקז'ואלית בדרכה. אז לא רציתי שהיא תדבר כמו מורה, אבל גם לא בצורה יותר מדי ידידותית, כי היא לא חברה של הילדים האלה. כך שחיפשתי את האיזון ביניהם".
מהטריילר של העונה החדשה אפשר להבין שבמקום להכניס למערכת השעות שיעור חינוך מיני הגון, הופ מעדיפה להמליץ לתלמידים על יתרונותיה של חגורת הצניעות ומטיפה להם להתנזר לחלוטין ממין. במובן מסוים, דמה שג'סה - נשמה חופשית ובוהמיינית שלא מסוגלת לדחות סיפוקים ומשפריצה סקס אפיל לפני הקפה הראשון של הבוקר - היא מסוג הנערות שהופ האדון הייתה שמחה להפקיד במנזר נידח עד שתסיים את גיל ההתבגרות. "זה בהחלט שינוי עצום מהדמות של ג'סה", היא מודה. "הן נשים שונות בכל מובן. ג'סה כנראה הייתה בת 23 עד 27 בזמן של 'בנות', והופ נמצאת במקום אחר לחלוטין בחיים שלה, ויש לה מוטיבציה שונה לחלוטין. היא רוצה לרשום לעצמה עוד הצלחה, בזמן שג'סה ניסתה להתמודד עם החיים שלה בלי ליפול. בכל מקרה אני לא מרגישה קרובה אל אף אחת מהן בחיים האמיתיים שלי".
5 צפייה בגלריה
ג'מיימה קירק
ג'מיימה קירק
"לא מרגישה קרובה לאף אחת מהדמויות בחיים האמיתיים שלי". ג'מיימה קירק
(צילום: AP)
איך זה מרגיש לגלם את המבוגר האחראי ולא את המתבגר חסר האחריות? "זה מאתגר, כי שיחקתי את ג'סה במשך שש שנים אז יכולתי לגלם אותה בעיניים עצומות. אם כי זה עשוי היה להיות מאוד מוזר".
זה משהו שהייתי שמחה לצפות בו. "תודה לך! התפקיד של הופ דורש הרבה יותר תכנונים והוא הרבה יותר מורכב, אבל זה היה תענוג לשחק תפקיד שההגדרה שלו לא הייתה שוב 'הבחורה הקולית עם הפנימיות הרכה', שזה מה שאני מתבקשת לשחק המון. זה בטח אחד מחמשת הטייפקאסטים הכי שכיחים שאני מתבקשת לגלם, והופ היא לא טיפוסית, היא הרבה יותר ניואנסית מסתם בחורה קשוחה".
יש משהו דומה בינך לבין ג'יליאן אנדרסון, באופן שבו אתן מגלמות את הדמויות שלכן באלגנטיות ובאצילות. "אולי זה בגלל שאנחנו שתי המבוגרות היחידות בבית הספר".

אמה מקי: "גם אם רואים את מייב כמאיימת, הייתי רוצה שיזכרו שזה מנגנון ההגנה שלה. ככה גידלו אותה"

בזמן שכמעט כל הדמויות בסדרה מגלות אובססיה הולכת וגוברת למשגלים, ואוטיס עצמו חוגג את המיניות שלו ומתוודע לפרטנרים נוספים לתחביבו החדש (ואף מילה על השפמפם הקטן שהשיק), מייב, הקצה השני של מערכת היחסים שעליה מבוסס הציר של הסדרה, הולכת ומתרחקת מההווי החשקני שמאפיין את "חינוך מיני". במקום זה, העלילה הולכת ומתעמקת ביחסים המשפחתיים שלה עם אמה ואחיה, ג'ו, ועם השכן שלה לשכונת הקרוואנים, אייזק, שאיתו היא מפתחת מערכת יחסים רומנטית אבל כמעט נטולת מגע. "לא, אין לי כמעט סצנות סקס בעונה הזאת", מאשרת אמה מקי באנחה, "למייב היו כמה סצנות כאלו בעונה הראשונה וזהו".
את מתגעגעת לקליניקת הסקס של מייב ואוטיס? "כן, אבל אני גם חושבת שזה שינוי נחמד. בעונה הזאת הדמויות קצת מתעוררות לחיים ואנחנו נראה הרבה יותר ממה שקורה להן מאחורי דלתיים סגורות - אם זה במערכת היחסים עם ההורים שלהן או עם אנשים אחרים. זה מאוד חשוב בעיניי לממד המציאותי של הסדרה, כי אם זה היה רק בית ספר אז אולי זה היה קצת דו-ממדי. כשאנחנו רואים אותן בחיים בחוץ זה משנה את המבט שלנו עליהן וזה הופך את הכול ליותר אמין. אז נראה את מייב מתקשרת מחוץ לבית הספר, נבין איך היא פועלת ולמה היא האדם שהיא. היחסים שלה עם איימי מתפתחים, יש עליות ומורדות והיא מבלה יותר זמן עם אמה והאחים שלה".
5 צפייה בגלריה
מתוך "חינוך מיני", עונה 3
מתוך "חינוך מיני", עונה 3
"יהיו עליות ומורדות ביחסים שלה עם איימי". מקי (מימין) ו-ווד (במרכז) מתוך "חינוך מיני", עונה 3
(צילום: באדיבות נטפליקס)
היחסים של מייב עם אמא שלה מאוד מורכבים, זה מרגיש כאילו זה נלקח מסדרה אחרת, הרבה יותר דרמטית. "על זה אני מדברת. לכל דמות יש את הדבר שלה שהיא מתמודדת איתו, וזאת הגדולה של הסדרה, המורכבות הזאת. המסלולים שלהם קצת מתקשרים אחד עם השני דרך בית הספר, אבל בעצם לכל אחד קיים סיפור פרטי משל עצמו. עם הדמות של ג'מיימה אפשר היה לעשות סדרה שלמה על מה שהיא עוברת, או מה שעוברים ג'יליאן ומיקל (אנדרסן ופרשברנדט, בהתאמה, שמגלמים את ג'ין ויאקוב, ס"ש)".
מה הכי נגע בך במסגרת היחסים של מייב עם אמא שלה? "זה כתוב בצורה יפהפייה. זה שובר לב לראות את היחסים שלהן, שגם הפכו את מייב לאדם מאוד חזק, כי אלה יחסים הרסניים ורעילים, ואני חושבת שנראה שמייב גם מתנהגת באופן לא הוגן לאנשים אחרים ולא שמה לב זה. אבל גם אם רואים אותה כמאיימת, כפרחחית של בית הספר, הייתי רוצה שהצופים יזכרו שזה מנגנון ההגנה שלה. כי ככה מן הסתם גידלו אותה".
בראיונות לקידום העונה מודה מקי שהיא מקווה שהתפקידים הבאים שלה ירחיקו אותה מהטייפקאסט המזוהה איתה - מייב והשיחות גלויות הלב שלה על סקס. מול מחמאות על היופי הצרפתי שלה (מקי נולדה בצרפת לאבא צרפתי ואמא אנגליה) היא מתנערת ומספרת שעל סט הצילומים של "חינוך מיני" היא הרגישה הכי פחות יפה מאי פעם. "הייתי בנעלייה של בת 17, ישבתי חצאיות קצרצרות שלא הרגשתי בהן בנוח, מעילי עור קטנטנים שחרקו עם כל תנועה שלי וגרביוני רשת שחפרו לי בעור והשאירו לי סימנים אדומים בסוף היום". אבל אחד הדברים שמצליחים להוציא אותה משלוותה בריאיון היא התהייה אם היא מצאה את עצמה מעניקה לצעירים ממנה עצות לגבי מין בעקבות התפקיד.
5 צפייה בגלריה
אמה מקי
אמה מקי
"אנשים שוכחים שאנחנו שחקנים ולא פוליטיקאים או דוברים של דור שלם". אמה מקי
(צילום: Jeff Spicer / Stringer)
"לא", היא חורצת, "כי זאת לא העבודה שלי. אני חושבת שאנשים שוכחים שאנחנו שחקנים, אנחנו לא פוליטיקאים או דוברים של דור שלם. אז אני מרגישה שיש לי אחריות על הגילום של הדמות שלי בצורה הטובה ביותר, אבל אני לא אמורה להציע לאנשים אופן חשיבה מסוים או להגיד להם איך הם אמורים להתנהג. אני חושבת שלתת לאנשים את האופציה לדון בדברים בכל דרך שהם ירצו, גם בדברים מורכבים שקשה לדבר עליהם, זה לתת לאנשים את האישור, את הכלים ואת הפרקטיקה. אני שחקנית, לא מומחית. בסדר, אז למדתי כמה דברים מהתוכנית הזאת וכל מי שצופה בה יכול ללמוד ממנה, אבל אל תצפו ממני שיהיו לי תשובות. אני לא יודעת מה נכון ומה לא. אני בעצמי עדיין מפענחת את זה".
המעריצים של מייב ואוטיס ברשת מתחננים שלא תמרחו את הקשר שלהם עוד עונה, ושתגרמו להם להצליח לתקשר ולהיות יחד. את חושבת שיש להם עתיד? "אני חושבת שהם דווקא יודעים איך לתקשר אחד עם השני, אבל הם ממשיכים לפספס זה את זה, לפספס את הרגע הנכון לחשוף בו איך הם מרגישים. אז זה לא שהם לא מסוגלים לדבר, יש להם את היכולת והבגרות והרגישות, הם פשוט לא הצליחו לסנכרן את הזמנים. אז זה המצב כרגע יותר מזה אני לא יכולה לחשוף".