הדרך מערבה

הקאמבק הגדול של השנה שמור לזהבה בן שהוכיחה שעם קול אלוהי וכישרון חד פעמי, אפשר לחזור ובגדול גם 32 שנים אחרי הפריצה הגדולה. בן היא קונצנזוס ישראלי והשנה היא עלתה למעמד אייקוני בתרבות הישראלית - עם שלוש קיסריות מאחוריה, בגיל 52 היא הפכה לזמרת הפופולרית בישראל. היא וכמוה שאר הזמרות בישראל (בין היתר שתיים שפרצו השנה בסערה: נגה ארז ויסמין מועלם) נותרו הרחק מאחור נוכח ההישג של עדן בן זקן שהוכיחה השנה סופית שהיא כאן כדי להישאר.
נכון, למזלה אנחנו בעידן המחשבים שעושים נפלאות למיתרי הקול, אבל עם שרשרת להיטים אינסופית היא הפכה השנה לקול הנשי החכם והנכון ביותר במוזיקה הישראלית. "מועבט", "ברחובות של תל אביב", "ממתק", "אגרוף" - עדן בן זקן מסתמנת לא רק כזמרת שיודעת לייצר את התוכן המדויק לתקופה, אלא גם כבעלת חוש יוצא דופן ללהיטים. יותר מזה, בן זקן עשתה השנה מהפך נוסף, היא שמה את התווית המזרחית מאחוריה - כיום, היא הזמרת הנכונה של ישראל.
3 צפייה בגלריה
עדן בן זקן
עדן בן זקן
עדן בן זקן
(צילום: יניר סלע)
עוד אחד שחתך מהמיתוג המזרחי הוא בר צברי, הקול הצעיר הכי מרענן שקם השנה. כולם דיברו השנה על "ג'וני" אבל לטעמי זהו דווקא השיר החלש ביותר מתוך עשרת השירים המעולים באלבום הבכורה שלו "רוקנ'רול בצהריים". צברי שפרץ לתודעה כמתמודד ב"אייל גולן קורא לך" הוכיח שדווקא כשהוא אותנטי עם עצמו ולא עם מה שלכאורה מצופה ממנו (מוזיקה מזרחית נגיד), הוא מצליח לזכות באהבת הקהל ולהביא ישראליות שתופסת את רוח התקופה. הפריצה של צברי השנה משתווה בעיני לרגעי הפריצה של אמנים כמו עמיר בניון, קובי אפללו ועידן עמדי. הרגע הזה שבו מבינים שזה לא עוד זמר עם עוד להיט אלא יוצר אמיתי ושורשי שנמצא כאן כדי להישאר. שאפו.
כשדודו אהרון נפרד מאמרגנו אייל מלכה, טענו נגדו שהוא רצה להסיר מעצמו את המיתוג של זמר מזרחי ולפנות למיינסטרים הישראלי. אהרון הכחיש בזמנו, אבל שנת תשפ"א הוכיחה שהוא עשה את הבחירה שלו. החיבור עם עדן מאירי ב"חלומות שלנו", הסינגל המצליח "חלון לים" -הסאונד של אהרון היום רחוק מהצלילים שעליהם גדל. טוב או רע? בסוף מה שקובע הוא מבחן התוצאה, ואהרון המשיך בעקביות להיות רלוונטי ולהמציא את עצמו מחדש. ויודעים מה? בישראל של היום, כל ההגדרות שתוחמות זמר דווקא למוצא ממנו גדל והתחנך, צריכות לחלוף מהעולם ועימם התיוגים על פי זהות עדתית.
3 צפייה בגלריה
דודו אהרון
דודו אהרון
דודו אהרון
(צילום: יובל חן)

הקיץ של חנן

הקיץ הזה, חנן בן ארי כבש את בימת אמפי קיסריה חמש פעמים ברציפות. הישג שאומנים ישראלים בודדים מתהדרים בו. בן ארי, עשה זאת תוך שש שנים וחצי בלבד וכיום כבר ברור שהוא בדרך להיות שלמה ארצי הבא. את הריפוי שכולנו חיפשנו השנה מצאתי במופע שלו בקיסריה. חילונים לצד כל קשת המטפחות של הציבור הדתי ואפילו רעלה אחת. סבא ונכדה, זוג אוהבים וחבר׳ה צעירים שבאו לערב בילוי עם הזמר שהפך לפסקול של דור.
בן ארי, שגדל בישיבה, עומד על הבמה כמו שליח ציבור בתפילת חג שמחת תורה של זרם הקרליבך עם השראה ממטיפים אוונגליסטים. כמו מכשף שמרקיד את הנחש בכד הוא שולט בקהל. מרים, מעציב, מעודד ומרגש. הרגשות שהוא מוציא מהקהל דרך השירים שכתב והלחין מספרים את סיפור הצלחתו: היכולת שלו לכתוב על נבכי הרגשות הפנימיים שלו, מאפשרת הזדהות עמוקה. אם פעם היה זה אביב גפן ששר בזעם דור מזוין, היום זה בן ארי ששר בחמלה לדור הציפרלקס על השריטות שלו, ומנסח באותנטיות את הפסקול הישראלי.


החיבור ההזוי של השנה

החיבור המצטיין של השנה שייך לסטטיק ובן אל עם נטע ברזילי ב"אפס מאמץ" - שיר שבתוך זמן קצר שורת הנושא שלו הפכה לסלנג המדובר של התקופה. מהצד השני, החיבור התלוש של השנה שייך דווקא לחיים משה האגדי, הזמר שכל איי-ליסט בארץ ישמח להקליט איתו דואט, אבל הוציא משום מה שיר דווקא עם גאיידה היחסית אלמונית. לכאורה הכל בסדר אלא שגבר בעשור השביעי לחייו, לא יכול בשנת 2021 להקליט שיר אהבה עם ילדה בת 20 וקצת שיכולה להיות הנכדה שלו. בצפייה בקליפ המשותף שלהם מתחדד פער הגילאים בין השניים, ומילות השיר מעוררות תחושת אי נוחות. לא בכדי מה שהיה אמור להיות יריית הפתיחה לקאמבק שלו עם מופע חגיגי חדש, כשל במבחן התוצאה וזאת למרות שהשיר עצמו יפה - לו היה שר אותו לבדו.
ואם כבר מדברים על קאמבק, כמה זמן תימשך הפרישה של מושיק עפיה מהמוזיקה? להערכתי תוך חצי שנה הוא יוציא סינגל או מופע חדש. בניגוד להרבה קולות בתעשיית הבידור, בסוף עפיה הוא זמר נפלא עם גוון קול ייחודי. הבמה והמעריצים מחכים לו.

אימפריית גולן

כבר למעלה משני עשורים שאייל גולן הוא הזמר המושמע ביותר ברדיו הישראלי ובכל שנה בממוצע הוא מוציא לפחות שני להיטי ענק. הפרשה ההיא תלווה את גולן לשארית חייו אבל צריך להיות הגונים מספיק, הצלחתו נובעת קודם כל מהמוזיקה הנפלאה שהוא חתום עליה. גולן הצליח להישאר כל כך הרבה שנים בטופ של תעשיית המוזיקה הישראלית חרף פרשיות קשות מאוד, בזכות העובדה שהוא לא רק ווקאליסט ענק אלא גם אמן רעב, תחרותי, עם אמביציה מטורפת ויכולת זיהוי להיטים נדירה. את זה אף אחד לא יכול לקחת ממנו. בינתיים, עם דוקו ריאליטי סביב אילנית ואלירז, השתתפות של ליאם בכורו ב"גולסטאר" וסינגל בכורה של הבת אלין, משפחת גולן על כל ענפיה, הולכת ללוות אותנו עוד שנים רבות קדימה.
3 צפייה בגלריה
מסיבת יום הולדת אייל גולן
מסיבת יום הולדת אייל גולן
מסיבת יום הולדת אייל גולן
(צילום: יאיר שגיא)