משטרת מכה עצרה תושב שהסיע וסייע לכניסתו של עיתונאי לא מוסלמי בעל אזרחות אמריקנית לעיר הקדושה, וזאת בניגוד להנחיות שאוסרות על כניסה למכה ללא-מוסלמים, כך הודיע היום (ו') דובר משטרת מכה. עוד נאמר כי האדם נעצר וננקטו נגדו הליכים. כזכור, לפני מספר ימים דווח כי העיתונאי גיל תמרי עורר זעם בעקבות כתבה ששודרה במהדורת חדשות רשת, ובה נכנס למכה.
2 צפייה בגלריה
מכה
מכה
מכה
(צילום: Shutterstock)
"על כל המבקרים בסעודיה לכבד את ההנחיות ולעמוד בהן, ובמיוחד בכל הנוגע לשני המקומות הקדושים. הפרה שכזאת נחשבת לפשע שלא ניתן להקל בו ראש. העונשים יוטלו על מבצעי הפשע בהתאם להנחיות הנוגעות בכך, והתיק של העיתונאי מבצע הפשע הועבר לפרקליטות", כך נכתב בהודעת משטרת מכה.
בעקבות הכתבה ברשת, תמרי וצוות ערוץ החדשות ספגו ביקורות קשות ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת בערבית - ותמרי עצמו התנצל בשידור. מטעם המשטרה המקומית במכה לא נמסר כי אותו האדם שעזר לתמרי להיכנס למכה הוא אכן העצור.
2 צפייה בגלריה
גיל תמרי
גיל תמרי
"לא הייתה לנו שום כוונה לפגוע במוסלמים. ואם מישהו נפגע מהתיעוד הזה, אני מתנצל על כך". גיל תמרי מבקר במכה
(צילום מסך חדשות רשת)
בכתבה המדוברת, תמרי התפאר בכך שהצליח להסתנן בעזרת מלווה מקומי, ואמר כי למלווה אין מושג שהוא אכן עיתונאי ישראלי. בעת ביקורו במקום, תמרי הקפיד, מתוך החשש שיגלו כי הוא אינו מוסלמי ובוודאי עיתונאי ישראלי, לדבר באנגלית. וכשכבר דיבר בעברית עשה זאת בלחש, מתוך החשש הרבה שמא יתגלו ביקורו וזהותו.
הביקור עורר סערה ברשתות החברתיות בערבית וגם בתקשורת הממוסדת. בכתבה שפורסמה בערוץ אלעלאם האיראני בשפה הערבית נכתב: "היהודים מטמאים את המקום הקדוש למוסלמים במכה ואת הרגשות שלהם". פעיל פוליטי-חברתי עם יותר מחצי מיליון עוקבים בטוויטר צייץ: "כתב חדשות ישראלי נכנס למכה בניגוד לחוק באופן שערורייתי תוך התעלמות מרגשות המוסלמים".
בחדשות רשת הגיבו בעברית ובערבית וכתבו כי הם מצרים אם מישהו נפגע אבל הוסיפו כי מדובר ב"הישג עיתונאי חשוב".
תמרי עצמו ביקש להתנצל ואמר בתוכנית "לפני החדשות": "לא הייתה לנו שום כוונה לפגוע במוסלמים. ואם מישהו נפגע מהתיעוד הזה, אני מתנצל על כך. אבל מעבר לכך המטרה שלנו הייתה בעצם להנגיש לציבור מקום שהם לא יכולים לראות ולהכיר אותו וזו בעצם המטרה העיתונאית הראשונה - להיות מסוגל להגיע למקום, לספר סיפור ולתת לצופים את ההרגשה כאילו הם נמצאים שם, זוהי חובתו של כל עיתונאי".