חודש עבר מאז תחרות האירוויזיון, אבל בעוד בליברפול כבר הספיקו לשאוב את כל הנצנצים והקונפטי - יש שיר אחד שמאיים להישאר איתנו כל הקיץ. קארייה הפיני סיים את תחרות השירה האירופית אומנם רק במקום השני, אבל השיר שלו "צ'ה צ'ה צ'ה" ללא ספק היה הנאמבר שגנב לכולם את הפוקוס - כשהוא מלהטט בין ז'אנרים מוזיקליים בהם מטאל, יורו-פופ ודאנס, ותופס את העין בסטייל יוצא דופן - בולרוס ירוקים, תספורת קסדה ייחודית ואיך לא, תנועות צ'ה צ'ה בלתי נשכחות, לא פלא שהוא זכה במקום הראשון בהצבעות הקהל.
5 צפייה בגלריה
קארייה
קארייה
קארייה
(צילום: Nelli Kentta)
גם אחרי התחרות, הנסיקה שלו לא עוצרת - כעת הוא מככב במקום הרביעי במצעד של ספוטיפיי ישראל, במקום השביעי במצד של שאזאם ישראל ואוחז במקום הראשון במצעד הבינלאומי של גלגלצ, אחרי שכיכב במקום הראשון בשלל מדינות באירופה - בהן גם שבדיה הזוכה הגדולה.
כשקארייה (29) עולה לשיחת הזום שלנו, לצערי, הוא לא לובש את הבולרוס הירוקים - במקומם לגופו יש סווטשירט פשוט בצבע צהוב בננה. תספורת הקסדה הקצרה לעומתה - נמצאת במקומה. "עכשיו כשאני בהלסינקי אני לא יכול להסתובב עם הבולרו הירוק, כי יזהו אותי. אני בפרופיל יחסית גבוה עכשיו, את יודעת", הוא אומר בחיוך בריאיון בלעדי ל-ynet. "אני לובש את הבגדים המשוגעים האלה רק כשאני עולה לבמה. בחיי היום-יום שלי אני חופשי".
אז מה באמת אתה לובש ביום-יום? "מה שבא לי, בגדים רגילים. אה - ולא תמיד הייתה לי את התספורת הזו. זו תספורת ה'אמן' שלי. כשאתה מביט כל הזמן במראה ורואה את אותו הפרצוף ואותו השיער זה לא כל כך מעניין".
התספורת הפכה לאיקונית, אתה מוכרח לשמור עליה. "אני אשמור, מבטיח שלא אשנה אותה בינתיים. אולי רק בעוד עשר שנים, לא יודע".
5 צפייה בגלריה
קארייה
קארייה
"מבטיח שלא אשנה את התספורת בינתיים". קארייה
(צילום: Nelli Kentta)
מאז היה בן 16, קארייה, שנולד בשם ירה פויהונן בהלסינקי, התחיל להקליט ולהפיק מוזיקה בעצמו מתוך אהבה גדולה לנגינה בתופים ולראפ. ב-2016 הראפר שחרר את סינגל הבכורה שלו, Urheilujätkä, ואלבום הבכורה שלו יצא ארבע שנים מאוחר יותר, כשכיום הוא חתום בחברת התקליטים הבינלאומית וורנר. קארייה זכה להצלחה יחסית בפינלנד, אבל שום דבר לא הכין אותו לחשיפה העולמית המטורפת שהביא האירוויזיון.
לכתבות נוספות במדור מוזיקה:
ההצלחה הגדולה ש"צ'ה צ'ה צ'ה" זכה לה באירופה וברחבי העולם עם תום התחרות היא לא דבר של מה בכך עבור שיר שמבוצע כולו בשפה הפינית, וגם את הראפר היא הדהימה. "זה ממש הפתיע אותי כשכל זה קרה", הוא מודה. "כששלחתי את השיר שלי לאירוויזיון ידעתי שיש לנו משהו טוב מיוחד, אבל לא יכולתי לנחש מה יקרה".
על מה כתבת את "צ'ה צ'ה צ'ה"? "השיר הזה הוא חגיגה של חופש לעשות מה שבא לך בכל יום מחדש. דברים קשים ועצובים קורים לאנשים; הם כל כך עסוקים בעבודה ובכל הדברים שמעסיקים אותם, והם רוצים לשכוח מכל המטרדים, להשתחרר ולעשות דברים שהם בדרך כלל לא עושים בחיי היום-יום. זה מה שהשיר מסמל עבורי. הוא מעודד אנשים ללכת לרקוד ולעשות דברים משוגעים".

"מה שקרה ללורין זה דבר מדהים, היא אדירה, היא זכתה ואני לא"

ממש כמו על הבמה, גם בריאיון הראפר מחייך בלי סוף וקורנת ממנו אנרגיה סופר-חיובית ומידבקת, אבל בשלב מתקדם של השיחה הוא מודה שהתאכזב כשגילה את התוצאות של האירוויזיון ושהפסיד את המקום הראשון. "בהתחלה כשהבנתי את המשמעות של התוצאות, לא שמחתי", הוא מספר. "קיוויתי לזכות. אני יודע שהיו הרבה אמנים טובים ולהקות שרצו לנצח אבל ככה זה בתחרות, אתה רוצה לסיים רק במקום אחד - במקום הראשון. עכשיו כשאני חושב על זה - לא כל כך משנה לי. כשזה קרה הייתי מבואס כמובן. אבל מה שקרה ללורין זה דבר מדהים, היא אדירה, והיא זכתה ואני לא".
השנה זו בסך הכול הפעם השנייה בהיסטוריה של התחרות שפינלנד הצליחה לסיים בטופ פייב בגמר. מה סוד ההצלחה שלך? "נראה לי שזה לא רק השיר, ברור שהוא נגע באנשים, אבל אני מאמין שהקהל פשוט אהב את הסטייל שלי - האאוטפיט, הסגנון, איך שאני מדבר והעובדה שאני עושה דברים מצחיקים ומשוגעים באינסטגרם. נראה לי שזה שילוב של כל הדברים יחד".
אחרי התחרות עלו ברשת דיבורים על זה שאתה היית המועמד הראוי לזכייה, ושההפקה התערבה בניצחון של שבדיה כדי שהם יוכלו לחגוג 50 שנה לזכייה של אבבא עם Waterloo. אתה מאמין בדעות האלה? "לא, לא, לא. אני ממש לא חושב שקרה משהו כזה, ולא אגיד שקרה משהו כזה. זה פשוט חלק מהשיטה".
5 צפייה בגלריה
קארייה
קארייה
"אני מאמין שהקהל פשוט אהב את הסטייל שלי". קארייה
(צילום: Mikke Pöyhönen)
כשהוא נשאל האם ירצה לחזור שוב להתחרות באירוויזיון, הראפר חמוש בתשובה נחרצת. "לא נראה לי, לא אתחרה שוב עם שיר חדש", הוא אומר ומוסיף, "אני מוכן לבוא להופיע בחצי גמר או משהו כזה, אבל בטוח לא כמתמודד".
מפתיע, למה לא? "כי אני רוצה להתמקד עכשיו בדברים האמנותיים שמעניינים אותי ולהיות 'אמן רגיל'. לא הייתי רוצה להתחרות באירוויזיון בפעם השנייה כי זה לא יהיה אותו הדבר, ואנשים יזכרו את מה שהיה בעבר ויתמקדו בזה. אני מעדיף שאנשים יתמקדו במה שאני עושה בהווה".
ומה אתה מתכנן להמשך? "אני מקליט מוזיקה חדשה, ובקרוב הולך לצאת רמיקס מטורף ל'צ'ה צ'ה צ'ה' של אלן ווקר (מפיק מוזיקלי ודי ג'יי נורבגי, ע"ט) ויש לנו עוד מלא רעיונות מעניינים ומטורפים שאני לא יכול לספר עליהם. אבל כמובן שאני רוצה לעשות הופעות גדולות, אולי גם סיבוב הופעות באירופה".
5 צפייה בגלריה
נועה קירל בגמר אירוויזיון 2023
נועה קירל בגמר אירוויזיון 2023
קארייה: "אני אוהב את נועה קירל כל כך". קירל בגמר אירוויזיון 2023
(צילום: AP)
מהתיעוד מאחורי הקלעים של התחרות נראה שקארייה ונועה קירל, הנציגה הישראלית, התחברו מאוד. כפי שפורסם ב-ynet מוקדם יותר השבוע, נודע כי כי אנשיה של נועה קירל מאוד רוצים להביא ארצה את הראפר הפיני כדי שיתארח בהופעתה המתוכננת של הזמרת בפארק הירקון בספטמבר, אולם טרם נעשתה פנייה רשמית אל הזמר.
יש איזשהו סיכוי שנראה את שניכם משתפים פעולה? "למה לא? למה לא. אנחנו אף פעם לא יכולים לדעת מה עשוי לקרות".
יש לך המון מעריצים שממש ישמחו שתעצור בישראל. "באמת? אוקיי, אז אני מוכרח לבוא".
נועה קירל עתידה להופיע בישראל בפארק הירקון מול עשרות אלפי אנשים, אם היא תציע לך להופיע איתה על הבמה - היית מסכים להצעה? "או מיי גאד, וואו. אם זה יקרה אז אני אעשה זאת. יש לנו כל כך הרבה הופעות בפינלנד אז אולי לא יהיה לי מספיק זמן, אבל אני מקווה שכן. אולי יום אחד אני אוכל לבוא להופיע במדינה שלכם ונעשה יחד משהו משוגע".
"אני חייב להגיד שהיא פשוט מקסימה, אני אוהב אותה כל כך", הוא אומר ומוסיף, "היא גם מאוד מצחיקה! כשפגשתי אותה בפעם הראשונה היא עשתה את הריקוד המקצועי המטורף שלה וצפיתי בה ולא יכולתי להוריד את העיניים ממנה. חשבתי, 'מה קורה שם?!'. היא הזמינה אותי לרקוד וגם אני ניסיתי לרקוד כמוה, אבל ממש לא הצלחתי. אני פשוט לא יכול. הזיעה נזלה לי לתוך העיניים ופשוט לא הייתי מסוגל לעשות את זה. לא הצלחתי בכלל. אני יודע לעשות רק את הריקוד של 'צ'ה צ'ה צ'ה'".
5 צפייה בגלריה
קארייה
קארייה
"יום אחד אני אוכל לבוא להופיע במדינה שלכם ונעשה יחד משהו משוגע". קארייה
(צילום: Mikke Pöyhönen)
על אף שנדמה שמאז הסתיימה התחרות קארייה לא נח לרגע, העוקבים ברשתות החברתיות שמו לב שהוא הספיק לקפוץ לחופשה קצרה במלדיביים, ממנה חזר לפני ימים ספורים ושאותה תיעד בהמון הומור עבור המעריצים. "נחתי ונרגעתי ועכשיו אני מרגיש חדש לגמרי", הוא אומר. "תפסתי צבע ושתיתי הרבה פינה קולדה, כמובן".
ממש כמו בשיר. "בדיוק!"
(הרגע המדהים בגמר)
אגב, רציתי לדבר איתך על רגע בגמר שהפך לסרטון ויראלי; רצת מסביב לבמה וברגע האחרון התחמקת מכבל סורר תוך כדי שירה. אני חייבת לדעת - איך עשית את זה? "אני לא יודע מה קרה שם עם הראש שלי. אני זוכר שהכול קרה פשוט ממש מהר. אותה התאונה כמעט קרתה לי גם בפינלנד בחזרות - כשהלכתי ורצתי מסביב לקופסה הגדולה. אבל נראה לי שעל הבמה בליברפול התמודדתי עם זה דווקא די טוב. וגם, זה היה די משעשע".
אני עדיין בהלם שהצלחת להתחמק בנס ברגע האחרון. "אני בסך הכול אדם קטן מפינלנד, ברור שהצלחתי לעשות את זה".