בשיתוף עיריית גבעתיים
גבעתיים היא העיר שרשמה את המהפך הגילי הגבוה ביותר בשנים האחרונות. אם בעבר נחשבה העיר לכזו שתושביה הם בעיקר מבוגרים וזקנים הרי שדו"ח הלמ"ס שפורסם באמצע 2021 הוכיח את מה שתושבי העיר רואים סביבם – העיר הופכת לעיר צעירה, של צעירים ועבור צעירים ויעידו על כך הביקוש לגני ילדים אבל גם הברים הרבים, שנפתחו בעיר ומלאים מדי ערב. גבעתיים נותנת כבוד לבני כל הגילאים בה ולשם כך יצאנו לראיין נציגה אחת מהדור הוותיק ואחרת, מהדור הצעיר, ולשמוע מהן מה הן אוהבות בעיר ומה הן חושבות שעוד צריך לעשות בה.

"העיר הופכת, מיום ליום, ליפה יותר ומסודרת יותר"

שם: ליא קניג – שטולפר
גיל: 92
עיסוק: שחקנית תיאטרון מובילה בארץ
מגורים בעיר: רחוב קרן קיימת
2 צפייה בגלריה
ליא קניג
ליא קניג
ליא קניג
(צילום: צביקה טישלר)
היסטוריה בעיר: "אני גרה בגבעתיים 25 שנה. עד אז גרנו, בעלי ואני, במעוז אביב, מעלייתנו לארץ ב-1961. גרנו שם 30 שנה וזו הייתה שכונה מאד נחמדה אבל בשלב כלשהו, כשרצינו לשדרג את מגורינו, החלטנו לעבור.
חיפשנו דירה בצפון תל אביב אבל לא מצאנו אחת מתאימה. חברים שלנו מגבעתיים המליצו והציעו שנבוא לבדוק את העיר. הגענו לבניין ברחוב קרן קיימת וברגע שנכנסתי לדירה שהייתה חדשה, התאהבתי בה. החלטנו לקנות את הדירה ומאז אני גרה בה", אומרת קניג ומספרת שמייד כשעברו, יצא בעלה לבדוק את השכונה וחזר עם בשורה: יש כאן הכול – מכולת, ספר, מכבסה. הכול. "זה והסביבה האנושית המקסימה סביבנו, שכנעו אותנו סופית שעשינו את הבחירה הנכונה", היא מספרת ומוסיפה שבעלה התגורר איתה עוד שנתיים וחצי בדירה, עד שנפטר, למרבה הצער.
מה מסמלת עבורך העיר? "העיר הופכת, מיום ליום, ליפה יותר ומסודרת יותר. היא הולכת ומקבלת צורה ברורה. אתה נכנס לעיר ולא הולך בה לאיבוד והיא מושכת אותך למקום מסודר. אני לא מצטערת לרגע על המעבר", היא אומרת.
מה את אוהבת בעיר? "אני מאד אוהבת שיש בעיר תיאטרון יפה שיש בו פעילויות רבות לילדים, תערוכות ולהקות המחול בעיר וחבורות הזמר מופיעות בו באופן קבוע ואני מאד אוהבת את הפעילות שנעשית בו. אני מאד מעריכה את העובדה, שנתנו לי כבוד בעירייה, וראש העיר בראשה, והעניקו לי את הכבוד בכך שקראו לרחוב הסמוך לתיאטרון את שמי. העירייה הזו מאד מעריכה יצירה ויוצרים וזה נפלא".
על הקשר עם העיר: קניג מודה שהייתה רוצה לגלות עוד מהעיר, אבל "מאז שבעלי נפטר הייתי כל כך עסוקה בעבודה ובתיאטרון, שלא שמתי לב וגם לא היה לי זמן לגלות מקומות חדשים אבל מאד יפה כאן. העיר תוססת ומתקדמת כל הזמן", היא אומרת.
מקומות אהובים בעיר: "יש הרבה מקומות יפים מאד בעיר. לצערי, אני כבר לא מרבה להסתובב וללכת בימים אלה אבל אשמח לעשות בה פעם סיור ולהכיר פינות חמד נסתרות בה".
מה היית משנה בעיר ובמה לא היית נוגעת? "יש מקומות שלא צריך לשנות ולהותיר אותם כמו שהם. אפשר אולי ליפות, לחדש ולשפץ אבל לא לשנות. העיר יפה מאד כמו שהיא", אומרת קניג בחיבה.
לסיכום אומרת לנו קניג: "אני מברכת את העיר והעירייה על מה שהיא עושה ואת ראש העיר, שלוקח אותה לכיוון הנכון. הייתי רוצה שהתיאטרון ימשיך לפעול ושהפעילות לא תיפסק לרגע ואני מאחלת לכולם הצלחה ובריאות".
אנחנו מאחלים לגברת הראשונה של העיר, ליא קניג, עוד שנים רבות של בריאות ויצירה.

"זה המקום הבטוח והקטן שאני מתמצאת בו"

שם: הדר קרייזמן
גיל: 15
עיסוק: תלמידת תיכון
מגורים בעיר: רחוב הל"ה

2 צפייה בגלריה
הדר קרייזמן
הדר קרייזמן
הדר קרייזמן
(צילום פרטי)
היסטוריה בעיר: נולדה וגרה בגבעתיים עם הוריה ואחותה, לומדת בתיכון קלעי בכיתה י', אבא שלה יליד גבעתיים וסבא שלה היה ראש העיר השני של גבעתיים, יעקב (קובא) קרייזמן.
מה מסמלת עבורך העיר? "בשבילי גבעתיים זה המקום הבטוח והקטן שאני מתמצאת בו, בלי לפתוח גוגל מאפס כמו שאני נאלצת לעשות בתל אביב. זה גם המקום בו אני מכירה את כולם. "'חור הזהב בין תל אביב לר"ג', אנחנו קוראים לגבעתיים בין החברים", היא אומרת בצחוק. "רוב החברים שלי מגבעתיים, אבל יש לי גם חברים מתל אביב, פתח תקווה והרצליה וזה מאד נוח כי גבעתיים נמצאת במרכז, בין כולן. כמי שאין לה רכב, קל להגיע מגבעתיים לכל מקום בארץ בערך".
מה את אוהבת בעיר? "הכול קרוב בגבעתיים ואני יודעת היכן יש כל דבר. אפילו להגיע לחברים בקצה השני של העיר זה מאד קל, מקסימום 10 דקות בהליכה. העיר גם לא צפופה מאד. הכול קטן ונוח, יש חיים ותוסס ומצד שני רגוע ושקט וכולם מכירים את כולם".
על הקשר עם העיר: "בסגרים הייתי מגיעה הרבה לגבעת קוזלובסקי. היה ערב אחד עם מטר מטאורים אז הלכנו כל החברים והיה נחמד. כן, יש כאן גם כוכבים. אפשר לראות שם את הזריחה, את השקיעה וכוכבים, מה רע? זה הפך מקום מפגש, נקודת עצירה בהליכות, גם בבוקר", היא מספרת.
מקומות אהובים בעיר: "גן הבנים תמיד היה בשבילי גינת הסבתא שלי, כי היא גרה ברחוב הפלמ"ח. למדתי בקונסרבטוריון אז אחרי השיעורים הייתי הולכת אליה. עכשיו גם יש שם בית קפה קטן וחמוד".
קרייזמן מכירה היטב את העיר ומסמנת עוד מקומות. "אני מאד אוהבת את הקפה הנצחי של ויולה הקטנה, שלא משתנה, ואת חנות 'סיפור חוזר', חנות יד שניה לספרים, שאני הולכת אליה המון. סבא שלי השאיר הרבה מגבעתיים הישנה ורואים בעיר איך דברים השתנו במשך השנים, אבל אם כבר משתנים דברים אז אשמח שישתנו לחנויות כמו 'סיפור חוזר' ברחוב ויצמן. בעיניי ספרים וגבעתיים מאד מזוהים יחד. יש כאן גם הרבה ספריות וכל זה קשור בעיניי לזהות של העיר".
מה היית משנה בעיר ובמה לא היית נוגעת? "מבחינת בילויים לגיל שלי, הרבה מאיתנו יוצאים לתל אביב, למרות שיש כאן מקומות. קצת חסרים לי מקומות בילוי לגיל שלי; אולי באולינג או עוד בריכה כי אחרי הכול, חוף ים יותר קשה להביא לכאן", היא אומרת בחיוך, "חוץ מזה יש כאן הכול".
לסיכום אומרת לנו קרייזמן: "כשאגדל אני רוצה לחיות כאן. אולי אנסה מקומות אחרים, אבל בסוף אחזור לכאן. אני רוצה להיות רופאה וזה גם קרוב לאיכילוב. גבעתיים מתבגרת יפה ואני ארצה להתבגר בה גם".
אנחנו מאחלים להדר הצלחה בלימודים ושתגשים את כל חלומותיה.
בשיתוף עיריית גבעתיים
פורסם לראשונה: 12:09, 30.03.22