בספטמבר 2018, כשהנוסעים של טיסה 828 של מונטגו נחתו בניו יורק ויצאו מהמטוס, חיכתה להם הפתעה מוזרה: הם נסעו, מתברר, לא רק במרחב אלא גם בזמן, ונחתו חמש שנים אל תוך העתיד. בזמן שהם מנסים להסתגל לעולם שהשתנה קצת בינתיים, מתחילים נוסעי הטיסה לסבול או ליהנות מתופעות על טבעיות מוזרות שכונו "קריאות" - כאלו שדירבנו אותם, בין היתר, להציל או לסייע לאנשים אחרים שנקלעו למצוקה. לאחר שלוש עונות שבהן "מניפסט", הסדרה שבה מככבים נוסעי המטוס, שודרה ברשת NBC - התברר שהיא זקוקה להצלה לא פחות מהם.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מניפסט"
מתוך "מניפסט"
מתוך "מניפסט"
(צילום: NBC)
ג'ף רייק, היוצר והשואו-ראנר של "מניפסט", ייעד אותה למסלול של שש עונות, שבסופן הוא יציג את הפתרון לשאלה מה בדיוק קרה לנוסעי הטיסה המסתורית, אולם אחרי ששודר הפרק האחרון בעונה השלישית הוא הרגיש שמשהו לא בסדר. המעריצים היו מרוצים והתרגשו מהקליף-האנגר, NBC הייתה מרוצה מהפן היצירתי של העונה האחרונה, והרייטינג אומנם היה נמוך במקצת מהעונה השנייה, אבל לא בהרבה, והסדרה המשיכה לשמור על גרעין צופים נאמן. רצה הגורל ובאותה תקופה אף עלו לשרתי נטפליקס בקנדה ובארצות הברית שתי העונות הראשונות, והיא התברגה די מהר בין הסדרות הנצפות ביותר - הוכחה לפוטנציאל שלה לצבור קהל חדש ולמשוך עוד צופים. אלא שאיש מצוות ההפקה לא קיבל מ-NBC מסר שיצביע על כך שהם עומדים לבקש עונה נוספת, ורייק, תסריטאי ומפיק ותיק, החל לחשוד.
מקורות שלו בתוך הרשת דיווחו שהבעיה אינה יצירתית, אלא פיננסית. התקופה הייתה לא קלה - בקיץ 2021 הקורונה עדיין מערימה קשיים בפני הפקות שונות ומייקרת אותן לאין ערוך, וב-NBC מנסים להבין איך לאפשר כלכלית את קיומה של עונה רביעית. הודעה שיצאה זמן קצר לאחר מכן מהרשת לא השאירה מקום לתקווה: "מניפסט" בוטלה. הסדרה נקלעה למצב מוזר שבו היא ממוקמת באופן קבוע בעשרת הכותרים הנצפים ביותר בנטפליקס, אבל עדיין אין לה בית שיסכים לאמץ אותה.
מה היה ב"מניפסט" שהפך אותה לפופולרית כל כך מלכתחילה? הרי מבחינת עלילה מדובר ברעיון פנטסטי שכבר זכה בעבר לשימוש באופן כזה או אחר (ב"אבודים", למשל), ומבחינת הביצוע, אפשר להתווכח על האיכויות שלה. "מניפסט" הצליחה למזג את הרעיון המצוין שלה אל תוך דרמת יחסים רגשנית המשוחקת באופן סכריני, עם פיתולי עלילה לא אמינים שרק מתסכלים את הצופה. ועדיין, באופן פלאי, היא ממכרת להדהים, והלב רוצה מה שהלב רוצה. אולי זה משהו במבנה שלה, שמקדיש כל פרק לנוסע אחר, אולי זה האופן שבו הסדרה מתמודדת עם הסיטואציה המוזרה של אדם שמגיע לפתע לעתיד ומגלה שהעולם התקדם בלעדיו. אולי זה הג'אנק הבלתי מתנצל שסוחף אליו צופים שמחפשים בידור קל. מה שזה לא יהיה, "מניפסט" מצאה דרך להתנחל בלבבות של לא מעט צופים ולגרום להם להיקשר אליה.
רייק המאוכזב יצא בהודעה נרגשת לצופי הסדרה: "אני הרוס מההחלטה של NBC לבטל אותנו באמצע (שש העונות המתוכננות), זה לא פחות מאגרוף בבטן. מקווים שנמצא בית חדש, מגיע לכם לקבל סוף לסיפור. אנחנו מנסים למצוא בית לסדרה. זה יכול לקחת שבוע, חודש, שנה, אנחנו לא מוותרים".
4 צפייה בגלריה
מתוך "מניפסט"
מתוך "מניפסט"
מתוך "מניפסט"
(צילום: NBC)
עוד לפני שרייק וחברת ההפקה, האחים וורנר, הספיקו לחשוב איך הם מנהלים את הביטול מבחינת יחסי הציבור ובעודם מנסים למצוא לסדרה בית חדש, המעריצים של הסדרה פתחו בקמפיין רשת עיקש והציפו את טוויטר ורשתות אחרות בהאשטאג SaveManifest#. הקמפיין הזה מזכיר קמפיינים אחרים של צופים, שחלקם אף הובילו להחזרה של סדרות מסוימות כמו "משפחה בהפרעה" - אבל התפקיד שלו במקרה הזה היה יותר מאשר מלחמה בביטול או ניסיון לשכנע את נטפליקס, האמא המאמצת המתבקשת של "מניפסט", לקחת על עצמה את העונה הבאה. הנראות של ההאשטאג ברחבי האינטרנט בעיקר דחפה צופים חדשים אל עבר הסדרה כדי להעלות את אחוזי הצפייה שלה, וכידוע, בסוגיות מסוג זה המספרים הם אלה שמדברים.
"מניפסט" המשיכה לצבור צופים ואפילו הגיעה למקום הראשון במצעדי הצפייה. העונה השלישית התווספה לשרתים והיה ברור שצופים חדשים לא רק דגמו את הסדרה אלא המשיכו לשתי העונות הנוספות. 25 מיליון חשבונות נטפליקס בקנדה ובארצות הברית צפו בסדרה ב- 28 הימים הראשונים שלה בנטפליקס. היא נאחזה בעקשנות בין עשרת הגדולים במשך 71 יום והייתה במקום הראשון בארצות הברית במשך 19 יום - רמז עבור נטפליקס לאפשרויות שמחכות לסדרה בשאר הגלובוס. גם בישראל, אגב, "מניפסט" משגשגת - עם עונה ראשונה ששולטת בראש רשימת הצפייה מזה שבועיים ברצף, וכמוה גם שתי העונות האחרות שטיפסו למקום השני והרביעי.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מניפסט"
מתוך "מניפסט"
מתוך "מניפסט"
(צילום: NBC)
אבל מנגד עמד תהליך האימוץ בפני בעיות שונות. חטיבת הטלוויזיה של האחים וורנר (WBTV), שהחזיקה בזכויות הבינלאומיות של "מניפסט", כבר מכרה אותה לארצות שונות - משוכה רצינית עבור נטפליקס שמעוניינת להיות הפלטפורמה הראשונה והבלעדית שתפיץ גלובלית את התכנים המקומיים שהיא רוכשת. אי לכך, נטפליקס הסכימה לחכות בסבלנות עד שחברת ההפקה תאסוף חזרה את כל זכויות השידור שפיזרה ברחבי העולם, או שהזכויות יפקעו.
הבעיה השנייה הייתה השלד ההפקתי. במקרים כאלה השלד עלול להתפרק ומדובר בנקודת אל-חזור. אם אחד השחקנים הראשיים היה נחטף על ידי סדרה אחרת, "מניפסט" הייתה גמורה. WBTV פנתה לסוכנים של כל השחקנים וביקשה מכולם ארכה של שבועיים, כדי לתת למו"מ מול נטפליקס הזדמנות להבשיל ולעונה רביעית לצאת לדרך. מאט לונג (המגלם את זיק לנדון), למשל, משתתף כרגע בפיילוט של Getaway - גם היא של NBC - אבל כבר הודיע שיחזור ל"חלק מהעונה הרביעית".
בשלב הזה אירעה התפתחות מפתיעה: NBC רצתה את הסדרה שלה בחזרה וניסתה לחדש את המו"מ עם רייק. ההצעה שלה עמדה על 12 פרקים (כלומר אחד פחות מ-13 הפרקים בעונות 2 ו-3), וויתורים כספיים מצד WBTV, בעסקה שתכלול גם שידור בפלטפורמת הסטרימינג של הרשת, פיקוק.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מניפסט"
מתוך "מניפסט"
מתוך "מניפסט"
(צילום: NBC)
אלא שבשלב הזה "מניפסט" כבר הייתה על המסלול הישיר לנטפליקס, שלא הייתה יכולה להתעלם מנתון אחד בולט: לא ההיענות הציבורית לקמפיין, ולא המחאה והמכתבים או הסיקור התקשורתי, אלא מספרי הצפיות שהלכו ונערמו. זה הנתון היחיד, לדברי נטפליקס, שהטה בסופו של דבר את הכף לטובת הענקת סיום הולם למעריצי הסדרה. מהלך דומה אירע, אגב, גם עם הסדרה "לוציפר", שלה נטפליקס העניקה עונה רביעית ואחרונה, ואז גם חמישית - שאחריה צצה גם עונה שישית ואחרונה בהחלט. אין לדעת אם המקרה של "מניפסט" עומד להיות דומה.
נטפליקס ביקשה מרייק לספק לה אופציות שונות לסגירת הסדרה והוא הציע לה סרט בן שעתיים, עונה מוגבלת בת שישה פרקים או עונה רגילה. נטפליקס בחרה בפינאלה של 20 פרקים, שככל הנראה תחולק לשני חלקים, וצפויה לעלות בסוף 2022. תאריך ההודעה הרשמית על ההחזרה לא היה מקרי: היא יצאה ב-28 באוגוסט, כלומר ב-8/28 - מספר הטיסה שמככבת בסדרה.
בהתאם למעמד, "מניפסט" נערכת גם לבוסט נאה בתקציב ההפקה, ככל הנראה תוספת של מיליון דולר לפרק, לתקציב שעמד על ארבעה מיליון דולר בסיבוב הקודם. רייק כבר הכריז שהוא מתכוון לדחוס ל-20 הפרקים את כל המהלכים שהיו אמורים לאכלס את שלוש העונות האחרונות ואפילו לעבות את העלילה פה ושם, בהתאם לתקציב הנדיב והיעדר מגבלות הזמן של נטפליקס, בשונה מלוח השידורים של רשת ברודקאסט. כך קיבלה עוד סדרה אהובה הפי-אנד אמריקני טיפוסי, ואם רייק יצליח להדק את קצוות הסיפור שלו יפה כמו שהמציאות הידקה את הסיפור של "מניפסט" אל ביתה החדש, אפשר להניח שהצופים יהיו יותר ממרוצים.