בשיתוף מפעל הפיס


לסמ"ר עידן רז, בן 20 מעין המפרץ, היה בכלל פטור משירות בגלל אלרגיה לדבורים. הצבא כבר נעתר לגייסו, אך לא כלוחם, ועידן הודיע: "'אם אני לא לוחם, אני לא מתגייס". הוא נאבק, לקח על עצמו טיפול בזריקות בבית החולים איכילוב – והצליח להגשים את החלום להיות לוחם בגולני ואף מצטיין מח"ט. בשבת השחורה היה במוצב פגה, ליד בארי. כשמאות מחבלים הגיעו למוצב הוא ניהל עם חבריו קרב גבורה ארוך ועיקש – במהלכו נפל.
"בשעה 6:30 הגיעו כמה עשרות מחבלים למוצב", משחזר אביו ארנון את היום הנורא. "אחרי כשעתיים-שלוש הגיעו עוד 150 מחבלים והם ניסו להשתלט על המקום. עידן, יחד עם עוד כ-26 חיילים היו מרוכזים במיגונית וניהלו משם קרב עיקש, עם מעט מאוד תחמושת".

4 צפייה בגלריה
סמ"ר עידן רז ז"ל
סמ"ר עידן רז ז"ל
סמ"ר עידן רז ז"ל. נלחם להתגייס לגולני
(באדיבות המשפחה)

ב-8:30, כשהוא בעיצומה של הלחימה, אמו אתי שלחה לו הודעה ושאלה: 'אם הכול בסדר'. "הוא ענה לי: 'אמא, הכול בסדר'. היום אנחנו מבינים שהוא היה כבר באמצע הלחימה, אבל הוא פשוט לא אמר לנו שום דבר. ב-9:00 בערך הוא שלח לב אדום. תמיד הוא היה שולח לב קטן, והפעם הוא שלח לב גדול עם פרחים, לב פועם. היום אנחנו מבינים שזה מסר. ב-10:00 שלח הודעה לחברים שלו: 'אתם לא מבינים מה שקורה בעזה, אנחנו במלחמה'".
ככל שנקפו השעות המחבלים הבינו שהם לא מצליחים להשתלט על המוצב והחליטו לשרוף אותו. "זה מבנה סגור שאין בו חלונות והם זרקו לתוכו בקבוקי תבערה ורימונים, כדי לשרוף את החיילים בחיים", מספר האב. "עידן וחבריו החליטו שהם לא יישרפו בחיים וקיבלו החלטה שהם יוצאים ומסתערים על המחבלים. לא היה להם מושג כמה מחבלים יש ומה המצב, אבל הם אמרו: 'פה בטוח נמות, אנחנו נסתער'. הוא ועוד שלושה חברים יצאו, הסתערו וארבעתם נהרגו מהר מאוד".

4 צפייה בגלריה
ארנון ואתי, הוריו של עידן רז ז"ל, בפרויקט "לבכות לכם"
ארנון ואתי, הוריו של עידן רז ז"ל, בפרויקט "לבכות לכם"
ארנון ואתי, הוריו של עידן רז ז"ל, בפרויקט "לבכות לכם"
(יאיר שגיא )
אחרי הפעולה ההרואית הזו לא נשארו עוד מחבלים במוצב. "או שהם הצליחו להרוג את כל המחבלים שנשארו שם, או שהמחבלים חשבו שהם החיילים האחרונים ועזבו את המוצב", אומר האב ארנון. "בדיעבד הסתבר שנשארו שם 23 חיילים חיים".
אמו של עידן נזכרת ברוח הקרב שלו עוד כשעשה הכול כדי להתגייס לגולני. "פעם בחודש הוא קיבל טיפול בזריקות באיכילוב על מנת להכניס לו נוגדנים לגוף. וזה היה נורא מרגש", משחזרת אתי. "ארנון הלך עם עידן לבית החולים והייתה שם רופאה שאמרה: 'זו פעם ראשונה שמגיע חייל שמתעקש להילחם ולא מוציא פטורים'".

4 צפייה בגלריה
סמ"ר עידן רז ז"ל, היה אוהד מושבע של הפועל ת"א
סמ"ר עידן רז ז"ל, היה אוהד מושבע של הפועל ת"א
היה אוהד מושבע של הפועל ת"א. "אלפים לבשו אדום בהלוויתו"
(באדיבות המשפחה)

"אלפים באו בחולצות אדומות להלוויה, גם אוהדי בית"ר"

עידן זכה בחייו להיות אוהב ונאהב והוא ובת זוגו תכננו להתחתן. בזמנו הפנוי הוא רכב על סוסים ושיחק כדורעף וכדורגל. עידן היה אוהד מושבע של הפועל תל אביב והלווייתו נצבעה בצבעי המועדון.
"ברגע שעידן נפל, המחשבה הראשונה היתה על הלוויה אדומה", משתף האב ארנון, "אז גם דאגנו להדפיס אלפי חולצות אדומות עם כיתוב של עידן. הוא היה מאוד ידוע בהפועל תל אביב והגיעו כל ההנהלה והשחקנים. אלפי אנשים, כולם באדום, כולל אוהדים של מכבי ובית"ר - זה היה מאוד חזק".

4 צפייה בגלריה
דוד ד'אור שר לזכרו של עידן רז ז"ל בפרויקט "לבכות לכם"
דוד ד'אור שר לזכרו של עידן רז ז"ל בפרויקט "לבכות לכם"
"שעידן מלמעלה ישמור עלינו". דוד ד'אור שר לזכרו של עידן רז
(יאיר שגיא)

במסגרת פרויקט "לבכות לכם", של קבוצת ידיעות אחרונות ו-ynet בשיתוף מפעל הפיס, המפגיש משפחות עם אמנים שיקיריהם אהבו, ביקשה אמו של עידן מהזמר והיוצר דוד ד'אור שיקדיש לו את השיר "תשמור על העולם ילד". "אתה אהבת ילדות שלי", מתוודה האם כשהם נפגשים באולפן ומסבירה את בחירת השיר: "רציתי דרכו לבקש מעידן שהוא ייתן לנו כוח, כוחות לקום בבוקר, וגם שהוא אולי מלמעלה ישמור עלינו".
ד'אור, שהתרגש מהבקשה, מספר כי כתב במקור את השיר לאחיינו כשנולד. כשכתבתי את 'תשמור על העולם', אני מודה שלא התכוונתי בכלל לסיטואציות כאלה", משתף הזמר את ההורים. "הסתכלתי בעיניים של האחיין שלי, שהיו עיני תינוק גדולות, מאירות, ואמרתי לו: 'תשמור על העולם שלנו'. מאז בכל תקופה הוא מוצא דרך להיות רלוונטי".
לזכרו של עידן רז ז"ל שר דוד ד'אור באולפן את "תשמור על העולם ילד", כשהוא משלב את שמו.

להנצחתו של עידן ז"ל ואהבתו לספורט מוקם מגרש כדורגל ומתחם כושר לנוער לפני גיוס. לסיוע ותרומות לחצו כאן>>>