פסטיבל טרייבקה הניו יורקי הציג אמש (ד') את תוכנית הסרטים שנבחרו למהדורה העדכנית שלו שתיפתח ב-5 ביוני. בליינאפ בולטים השנה, בין היתר, סרטים חדשים בהשתתפותם של לילי גלדסטון, ג'נה אורטגה ומייקל סרה, כמו גם שלל יצירות תיעודיות מעניינות, ובהן גם הפקה של לברון ג'יימס. על אף שלאורך השנים הקולנוע הישראלי היה בן בית בפסטיבל שתמיד פרגן ליוצרים מהארץ, הפעם אין בנמצא סרטים מתוצרת כחול-לבן. עם זאת, אפשר לזהות נקודה ישראלית בדוקו Sabbath Queen ("מלכה של שבת") שמוקדש כל כולו לרב עמיחי לאו-לביא, הפעיל החברתי שהוא בן דודו של הרב האשכנזי הראשי לישראל דוד לאו, ואחיינו של הרב האשכנזי הראשי לשעבר ישראל לאו. כרב קונסרבטיבי, הוא מוביל את קהילת לב-שול בניו יורק שחבריה מזדהים כלהט"בים.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט Shabbath Queen
מתוך הסרט Shabbath Queen
מתוך הסרט Shabbath Queen
(באדיבות Tribeca Festival )
הבמאי האמריקאי סנדי שמחה דובובסקי אמון על הסרט שיוקרן במסגרת התחרות התיעודית, וישלב בין קורות חייו של לאו-לביא כצעיר ישראלי, תלמיד ישיבה ופעילותו החברתית במסגרת ארגונים חינוכיים ובתי מדרש שונים בארץ, לבין חייו המאוחרים כאושייה מובילה בקהילה היהודית הלהט"בית בניו יורק ובפעילותו לשילוב בין מורשתו לבין הפתיחות שלו כהומוסקסואל מוצהר. דובובסקי זכור בעיקר מסרטו מעורר המחלוקת Trembling Before G-d מ-2001, שבו הביא למסך דיוקן של גבר חרדי שמתקשה למצוא את מקומו כהומוסקסואל בחברה האורתודוקסית. הפעם הוא חוזר לנושא הזה שעשוי להיות נפיץ עבור רבים הן בישראל והן בארצות הברית.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט Shabbath Queen
מתוך הסרט Shabbath Queen
מתוך הסרט Shabbath Queen
(באדיבות Tribeca Festival )
למרות היעדר סרטים ישראלים מסיבות ברורות ברוח הזמן, יש לא מעט כאלה שמזוהים ככשרים ועוסקים בנושאים שקשורים לקהילה היהודית. בין היתר יוקרנו בפסטיבל גם הסרט "אוצר" של ג'וליה פון היינץ מגרמניה, שעוסק במסע שורשים של גבר ניצול שואה (סבסטיאן פריי) במולדתו פולין כשהוא מלווה בבתו העיתונאית (לנה דנהאם), ותהיה זו הבכורה האמריקנית של הדרמה המשפחתית שהושקה בברלין השנה. הקומדיה Between The Temples של נייט סילבר, שהוקרנה בבכורה בסאנדנס, יחניף גם ליהודי ניו יורק שיוכלו לצפות בג'ייסון שוורצמן כחזן שמצוי במשבר אמצע החיים ומוצא נחמה בחיקה של אישה מבוגרת (קרול קיין) שמעוניינת לערוך לעצמה בת מצווה מאוחרת. בנוסף לכל אלה, תוקרן בבכורה הדרמה הקומית "שבת רעה" של דניאל רובינס, שעלילתה מתחוללת במהלך סעודת שבת שיוצאת משליטה בהשתתפות אורחים מגוונים בגילומם של ג'ון באס, קירה סדג'וויק, הראפר מת'וד-מן ומילנה ויינרטרוב.
פסטיבל טרייבקה (לשעבר - פסטיבל הסרטים בטרייבקה) הושק ב-2022 על ידי ג'יין רוזנטל ורוברט דה-נירו כתגובה לפיגוע ה-11 בספטמבר. מאז נרכש על ידי ג'יימס מרדוק (בנו של איל-התקשורת השמרני רופרט מרדוק) האירוע עבר מיתוג מחדש והוא שואף להיות יותר אירוע תרבות וחדשנות מאשר פסטיבל קולנוע, אולם כמו תמיד המארגנים מקפידים על אוצרות של סרטים עצמאיים בפרופיל גבוה יחסית עם כוכבים. השנה בולטת ג'נה אורטגה בדרמה Winter Spring Summer or Fall, ולילי גלדסטון שתרמה מכישרונה לסרט Jazzy. מייקל סרה וקריסטן סטיוארט משתפים פעולה יחד בסרט "סקרמנטו", ולייזה מינלי זכתה לביוגרפיה דוקומנטרית ב-Liza: A Truly Terrific Absolutely True Story.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט Bad Shabbos
מתוך הסרט Bad Shabbos
מתוך הסרט Bad Shabbos
(באדיבות Tribeca Festival )
בנוסף, פסטיבל טרייבקה מציע השנה תוכנית מיוחדת המוקדשת לאירועים שמשלבים הקרנות סרטים עם מופעים ודיונים. כזה הוא המקרה של BRATS, בבימויו של אנדרו מקארתי, שהיה בצעירותו חבר בקבוצת "בראט פאק" שעלתה לגדולה בדרמות הנעורים של ג'ון יוז ("מועדון ארוחת הבוקר") ואחרים. מדובר במעין כנס מחזור בו לוקחים חלק גם חבריו משכבר הימים דמי מור, אלי שידי, רוב לאו, מולי רינגוולד ולאה תומפסון. הדוקו Group Therapy של ניל ברקלי צולל לכתיבה קומית לסטנד-אפ כתהליך תרפויטי עבור העוסקים בו, ומשתתפים בו ניל פטריק האריס, מייק בירביליה וטיג נוטרו. הפסטיבל ייחתם בסוף שבוע שיוקדש לחגיגות שנות ה-80 לחייו של המייסד רוברט דה-נירו, רגע לפני שהוא יציין את יום הולדתו ה-81 בקיץ הקרוב.