פסטיבל קאן קיבל אל שורותיו השנה מבחר מכובד של קולנוענים ישראלים, בהם הבמאים נדב לפיד, ארי פולמן, שלומי אלקבץ וערן קולירין, שיציגו את מרכולתם במה שנחשב לאחד האירועים הקולנועיים הגדולים והחשובים בעולם. אולם במקרה של קולירין וסרטו החדש "ויהי בוקר", עיבוד לספרו של סייד קשוע, שהתקבל למסגרת מבט מסוים, לא נצפה בתמונות המסורתיות של המשלחת הישראלית צועדת בגאווה על השטיח האדום, משום ששחקני הסרט הערביים החליטו להחרים את האירוע כולו כמחאה על מדיניות ישראל בשטחים.
2 צפייה בגלריה
מתוך "ויהי בוקר"
מתוך "ויהי בוקר"
מתוך "ויהי בוקר"
(צילום: שי גולדמן)
במכתב שנשלח להנהלת הפסטיבל על ידי חברי הקאסט, בהם אלכס בכרי, ג'ונה סולימאן, סלים דאו ועוד, נכתב כי הם מחרימים את האירוע כולו. "אנחנו גאים ועומדים מאחורי ההשתתפות שלנו בסרטו של חברנו ובן בריתנו, ערן קולירין, שמבוסס על ספרו של סייד קשוע 'ויהי בוקר'", נכתב בפתח הדברים. "ובכל זאת, אנחנו לא יכולים להתעלם מהסתירה שהסרט התקבל לקאן תחת התגית 'סרט ישראלי'". בהמשך המכתב תוארה מדיניות ישראל בשטחים החל ב-1948 הכוללת לדבריהם שלילת זכויות, אפרטהייד, שליטה צבאית, אלימות כלפי פלסטינים, מחיקת זהות ועוד. "ההחלטה שלנו להחרים את קאן עקב ההחלטה הבירוקרטית לקטלג את הסרט כישראלי היא לא רק צעד סימבולי עבורנו. אנחנו מתנגדים למחיקה ולהדרה שלנו. אנחנו עומדים ביחד וקוראים לקהילה האמנותית והבינלאומית להגביר את הקולות של האמנים הפלסטינים. אנחנו מתנגדים לכל צורות הדיכוי של המשטר הישראלי נגד הזכות של העם הפלסטיני לחיות, להיות וליצור", חתמו בסוף המכתב.
2 צפייה בגלריה
ערן קולירין
ערן קולירין
ערן קולירין
(צילום: קרן גנור)
קולירין, במאי הסרט, שיתף את המכתב בפוסט בפייסבוק וכתב: "אני אוהב את האנשים האלה, מכבד את ההחלטה שלהם (למרות שעדיין הייתי מעדיף שהם יבואו לחגוג את האמנות ביחד איתי) ואני תומך במאבק שלהם. תודה על המילים היפות, קאסט יפהפה".