השחקן האמריקאי יהודי זוכה פרס האוסקר אלן ארקין הלך לעולמו, כך דווח היום (ו'). "אבינו היה כוח טבע כישרוני במיוחד, הן כאמן והן כאדם", נכתב בהצהרה שמסרו בניו למגזין People האמריקני עת היוודע דבר מותו, "הוא היה בעל אוהב, אבא, סבא וסבא רבא, הוא נערץ על ידינו ויחסר לנו מאוד".
3 צפייה בגלריה
אלן ארקין
אלן ארקין
אלן ארקין
(צילום: AP)
ארקין נולד בברוקלין, ניו יורק, ב-1934 ובילדותו משפחתו עברה ללוס אנג'לס. בטרם התחיל לשחק, הוא למד בכמה קולג'ים, אך נשר מהלימודים לבסוף. אחרי תקופתו בקולג' ניסה להזניק קריירת מוזיקה עם להקת פולק בשם Tarriers, שלא האריכה ימים.
בכורת המשחק של ארקין על המסך הגדול הייתה בשנת 1957, כשהשתתף בסרט Calypso Heat Wave, ובאותה התקופה השתתף גם במספר פרקים בתוכניות טלוויזיה. בשנת 1961 הופיע לראשונה על הבמה בברודווי בהצגה From the Second City.
הקריירה של ארקין תפסה תנופה ב-1966 כשהשתתף בסרט "הרוסים באים, הרוסים באים", שזיכה אותו בהכרה רבה ובמועמדות לפרס האוסקר לשחקן הטוב ביותר - כשזה התפקיד הראשי הראשון שגילם. בין סרטיו הבולטים נמצאים גם "בודדה באפלה", שבו שיחק לצידה של אודרי הפבורן, "מלכוד 22", "צייד בודד הוא הלב", "המספריים של אדוארד", "ארגו", סרט הטלוויזיה "הבריחה מסוביבור" ו"מיס סאנשיין הקטנה", שזיכה אותו בפרס האוסקר על תפקיד שחקן המשנה.
על זכייתו בפרס היוקרתי אמר אז ארקין: "יותר מכל דבר אחר, אני נרגש מפתיחות הלב ומההוקרה שהסרט הקטן שלנו קיבל, זה מרגש שבזמנים מורכבים כאלה אפשר לדבר בצורה כה גלויה על תמימות, צמיחה וחיבור".
3 צפייה בגלריה
אלן ארקין
אלן ארקין
אלן ארקין
(צילום מסך מתוך "הרוסים באים, הרוסים באים")
לאורך הקריירה הענפה שלו שיחק ארקין בלמעלה מ-100 סרטים, בתפקידו האחרון כיכב בשתי עונותיה הראשונות של הדרמה הקומית "שיטת קומינסקי" לצידו של מייקל דאגלס, תפקיד שזיכה אותו במועמדויות לפרסים רבים בהם גם פרס האמי.
נטשה ליון ששיחקה לצידו של ארקין ב-Slums of Beverly Hills כתבה: "אני אוהבת את האיש הזה כל כך, הוא היה האבא הקולנועי האהוב עליי". "הוא היה קול נפלא ומקורי בקומדיה", ספד לו השחקן ג'ייסון אלכסנדר ("סיינפלד"). "בפעמים הבודדות שהייתי בנוכחותו, זכיתי לגלות נשמה טובה ונדיבה. למדתי כל כך הרבה מהצפייה בו. עבודתו המפוארת הפליאה להצחיק אותי אינספור פעמים. נוח על משכבך בשלום".
מייקל אימפריולי ("הסופרנוס") כתב: "ארקין היה שייך לזן הנדיר של אלה שיש להם חוש אמת חף מטעויות שאפשר לו לעבור מהטרגי למצחיק בהרף עין". השחקן ראלף מאצ'יו ("קראטה קיד"): "אלן ארקין - אגדי בכל מובן ובכל ז'אנר. טווח המשחק שלו היה מופלא. אחד ויחיד".
3 צפייה בגלריה
אלן ארקין
אלן ארקין
אלן ארקין
(צילום מסך מתוך "בודדה באפלה")
"אלן ארקין הפך כל סרט שהוא השתתף בו לטוב יותר. מעולם לא פספס. אבא שלי ואני צחקנו כל כך כשצפינו בו ב-The In-laws יחד", אמר השחקן רוב שניידר. פול רייזר: "עולם בלי אלן ארקין הוא לא עולם גדול כל כך. אהבתי את האיש הזה מהרגע שהוא עלה על המסך ב"הרוסים באים, הרוסים באים". הייתי בן שמונה. הכרתי אותו ולצחוק בזכותו - זו הייתה גולת הכותרת בחיי. נוח על משכבך בשלום, חבר יקר".