נואל קורן, מנכ"ל איגוד השידור האירופי, פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו והביע את חששותיו בעקבות האיומים על סגירת תאגיד השידור הציבורי, כך דיווח היום (ג') אתר האיגוד.
1 צפייה בגלריה
שלמה קרעי ובנימין נתניהו
שלמה קרעי ובנימין נתניהו
שלמה קרעי ובנימין נתניהו
(צילום: עמית שאבי, יונתן זינדל / פלאש 90)
לדברי קורן, "גוף חדשות ומידע עצמאי מהווה מרכיב אינטגרלי של ארגוני תקשורת בשירות הציבורי, ותורם באופן משמעותי לפלורליזם התקשורתי בדמוקרטיות שמתפקדות היטב. מתוך מחשבה על האינטרס העיקרי של הציבור, שמממן ישירות את כאן, אנו סומכים על הממשלה החדשה שתשמור גם על עצמאותו של כאן ותאפשר לו להמשיך ולמלא את ייעודו בחברה הדמוקרטית". עוד הוסיף כי "באחריות איגוד השידור האירופי להבטיח את תמיכתו בכל המדינות החברות בו. התפתחויות אלו עלולות לערער את יכולתו של כאן לעמוד בהתחייבויותיו כחבר בברית הבינלאומית של ארגוני מדיה בשירות הציבור".
ללא גוף חדשות מתפקד לא יוכל כאן לעמוד בהתחייבותו לארגון השידור האירופי, הכוללות מגוון תכני מדיה כשירות ציבורי, מה שמעמיד בספק את זכאותו לחברות בארגון ואת יכולתו לקחת חלק באירועים מרכזיים כמו תחרות האירוויזיון.
שר התקשורת שלמה קרעי הגיב למכתב: "למיטב זכרוני, הכרזנו על עצמאותנו כמדינה יהודית ודמוקרטית לפני כ-75 שנה. אני מצפה מדמוקרטים לכבד הכרעות דמוקרטיות. אזרחי ישראל בחרו בממשלת ימין למימוש סדר יום כלכלי ליברלי, כולל בשוק התקשורת. אני מחויב לציבור הישראלי ולא לאף גוף זר כזה או אחר. נמצא את הפתרון שידע לאזן בין הביטוי התרבותי של ישראל בעולם לבין התחרות והגיוון התקשורתי שאנחנו רוצים להביא לשוק התקשורת".
הדברים מגיעים בעקבות דבריו של שר התקשורת הנכנס, שלמה קרעי, שהצהיר לא אחת בעבר כי יתמוך בהפרטתו של תאגיד השידור הציבורי, ולאחר השבעת הכנסת החדשה הגיש מחדש הצעת חוק בנושא, בדומה להצעות חוק קודמות שהגיש בעבר.
רק לפני כחודש כתב קרעי בפייסבוק כי "אין שום סיבה שנמשיך לממן שידור ציבורי בכמעט מיליארד שקלים בשנה. התאגיד תחילה, גל"צ אחר כך. אפשר גם במקביל". בשבוע שעבר, בצאתו ממצודת זאב, שם הודיע לו נתניהו על המינוי, נשאל קרעי על ידי כתב ynet אם אכן יסגור את תאגיד השידור - ולא השיב ישירות: "אכנס למשרד ואלמד את הדברים. צריכים שוק תקשורת חופשי עם תחרות. לא חזרתי בי", אמר.
זו לא ההתנגשות הראשונה של נתניהו ואיגוד השידור האירופי: בעבר בטרם קיום האירוויזיון בישראל ב-2019, עלתה הצעת חוק לפיצול התאגיד, ואולם אז הובהר לנתניהו כי חוק פיצול חברת החדשות מהתאגיד עלול לפגוע בקיומו של האירוויזיון בישראל אחרי זכייתה של נטע ברזילי - ונתניהו חזר בו מהאפשרות לפיצול כדי לאפשר את קיום תחרות השירה האירופית בארץ.