עיתונאי עזתי, עובד של אונר"א, שחגג ושיתף ברשתות החברתיות שלו סרטונים של חטיפת ישראלים לעזה ב-7 באוקטובר והשווה את ראש הממשלה ביבי נתניהו להיטלר ואת חיילי צה"ל לנאצים נבחר לרשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם לשנת 2024 של מגזין "טיים".
אתמול (ד') הכריז המגזין האמריקני על רשימת 100 המשפיעים בעולם שלו לשנה הנוכחית שכוללת בין היתר את רייצ'ל גולדברג פולין, אימו של הירש בן ה-23 שנחטף ממסיבת הנובה, את ינון קרייז, המנכ"ל הישראלי של חברת הצעצועים מאטל והאיש מאחורי הפקת הסרט "ברבי", והקומיקאי היהודי אמריקאי החוזר בשאלה אלכס אדלמן. יחד איתם נבחר לרשימה גם הצלם מועתז עזאיזה בן ה-25 בזכות הפעילות שלו ברשתות החברתיות להעלאת המודעות למלחמה בעזה והקריאה העולמית להפסקתה.
3 צפייה בגלריה
שיתופיו של מועתז עזאיזה ברשתות החברתיות
שיתופיו של מועתז עזאיזה ברשתות החברתיות
שיתופיו של מועתז עזאיזה ברשתות החברתיות
(צילום מסך, X)
"במשך 108 ימים, מועתז עזאיזה פעל כעיניו ואוזניו של העולם במולדתו עזה", נימקה את הבחירה יסמין סרחאן, כתבת "טיים", בשם המגזין. "חמוש במצלמה ובאפוד מגן שמסומן עם הכיתוב PRESS, הצלם הפלסטיני בן ה-25 העביר כמעט ארבעה חודשים בתיעוד החיים תחת הפצצות ישראליות: משפחות שנעקרו מבתיהן, נשים אבלות על יקיריהן, גבר לכוד מתחת להריסות.
"התמונות שלו אפשרו הצצה לעזה שרק מעטים בעיתונות הבינלאומית - שכמעט נאסרה עליה גישה לרצועה - יכלו להתחרות בה. הוא עשה זאת תוך סיכון גדול: לפחות 95 עיתונאים נהרגו בעזה מאז 7 באוקטובר, מה שנחשבת לתקופה הקטלנית ביותר עבור העיתונות מאז הוועדה להגנה על עיתונאים החלה לעקוב אחר נפגעים בשנת 1992. עשרות נוספים נפצעו או נעצרו. מאז פינוי עזה בחודש ינואר, תפקידו של עזאיזה התמקד בהעלאת המודעות למשבר ולקריאה להתערבות בינלאומית. 'מה שקורה בעזה הוא לא תוכן עבורכם', אמר. 'אנחנו לא מספרים לכם מה קורה [פה] בשביל הלייקים, הצפיות או השיתופים שלכם. לא, אנחנו מחכים שתפעלו. אנחנו צריכים לעצור את המלחמה הזו'".
בתגובה לזכייה צייץ עזאיזה: "יש לי הזכות להפיץ את שמה של המדינה שלי בכל מקום שאליו אני הולך ובכל הישג שאני מגיע אליו. לכל מי שלא מכיר בפלסטין כמדינה, או כל מי שטוען שזוהי אדמתם - יום אחד פלסטין תהיה חופשייה מהציוניים ומהכיבוש. כל אחד ממלא את תפקידו, החלק שלי עוד לא הסתיים".
זמן קצר לאחר שפרצה מתקפת חמאס על ישראל, שיתף עזאיזה בפוסטים ברשתות - שנמחקו מאז - סרטון של חטיפת ישראלים לעזה ממסיבת הנובה. עזאיזה פרסם גם סרטון שמציג את מחבלי חמאס ברחבי העיר שדרות עם הכיתוב בשפה הערבית: "העזתים נכנסו להתנחלויות! עם ג'יפים שאנחנו רואים ברחובות עזה".
3 צפייה בגלריה
שיתופיו של מועתז עזאיזה ברשתות החברתיות
שיתופיו של מועתז עזאיזה ברשתות החברתיות
שיתופיו של מועתז עזאיזה ברשתות החברתיות
(צילום מסך, אינסטגרם)
בתמונה אחרת ששיתף בסטורי שלו באינסטגרם, נראים חיילי צה"ל וראש הממשלה נתניהו, לצד תמונה בפוזיציה דומה של היטלר וחייליו. "גרועים יותר מנאצים", הוסיף. עזאיזה גם נוהג להעלות תוכן בשיתוף פעולה עם פעילי פרו-חמאסים. חברת מטא חסמה בעבר מספר פעמים את חשבונותיו של עזאיזה בגלל תכנים לא הולמים. זה לא מנע מחברת בית הנבחרים של ארצות הברית, הפלסטינית-אמריקאית רשידה טליב שקראה "מהנהר לים", להעניק תעודת הוקרה לעיתונאי בשבוע שעבר "על סיקור העם הפלסטיני ועל מחויבותו לספר את סיפוריו". היא הודתה לו "על עבודה עיתונאית חסרת פחד. אנו מתפללים לרפואתכם ולסיום רצח העם בעזה".
עד 7 באוקטובר, עזאיזה נחשב צלם אנונימי ברשתות החברתיות, עם כ-25,000 עוקבים בלבד. שמו נקשר בסערה סביב ריאיון שקיים עם תושב מחנה פליטים בעזה שאמר כי "אנחנו לא דורשים את השמדת ישראל". בעזה תקפו אותו על שיתוף פעולה עם הציונים, אבל עזאיזה צבר תהילה בעקבות צילומיו אחרי ה-7 באקוטובר, ומספר העוקבים שלו זינק מטאורית לכ-20 מיליון עוקבים כיום.
3 צפייה בגלריה
שיתופיו של מועתז עזאיזה ברשתות החברתיות
שיתופיו של מועתז עזאיזה ברשתות החברתיות
שיתופיו של מועתז עזאיזה ברשתות החברתיות
(צילום מסך, X)
הבחירה בעזאיזה לרשימת האנשים המשפיעים של "טיים" גררה ביקורת בקרב גורמי הסברה וארגונים פרו-ישראלים. "תקשורת בינלאומית לא צריכה להיות שופר רשלני של קולות פרו-חמאסים. הם לא צריכים להעניק לגיטימציה או אמינות לאנשים שמשבחים את הטרור", אמרו בארגון HonestReporting, שבו גם דיווחו לראשונה על חבירתם של העיתונאים מכלי תקשורת זרה למחבלי החמאס ב-7 באוקטובר. "המינימום שכלי התקשורת יכול לעשות הוא בדיקה רצינית ותשאול של העיתונאים העזתיים ומשפיעני המדיה החברתית, אלה שהם נותנים להם במה ומסתמכים עליהם, תוך התחשבות בכך שארגון טרור שולט בשטח ובזרימת המידע מחוצה לו. לקהל יש זכות לדעת שהאנשים אלה הם לא עוברי אורח נייטרלים שמספקים חומרים ומידע אובייקטיביים. על התקשורת מוטלת החובה לשמור על שקיפות".
כזכור, בזמן המלחמה חשפו צה"ל וארגונים אחרים כי חמאס משתמש במרפאות, בבתי ספר ובציוד של אונר"א למטרות טרור. בנוסף נחשף כיצד מורים באונר"א חגגואת הטבח נגד ישראל בטלגרם. ארצות הברית, בריטניה ומדינות מערביות נוספות הודיעו על השעיית המימון לסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, בעקבות החשד שעובדים בסוכנות לקחו חלק בטבח ה-7 באוקטובר. כבר שנים שישראל מפעילה מאמצים לסגירת אונר"א, אך מדי שלוש שנים עצרת האו"ם מחדשת את המנדט לפעילות הסוכנות, שנכון להיום יפוג תוקפו ב-30 ביוני 2026. ממשל טראמפ הפסיק את המימון האמריקני לאונר"א, אך ממשל ביידן החזירו - למרות הטענות הישראליות על הסתה בספרי הלימוד שלה, העסקת פעילי טרור והנצחת בעיית הפליטות הפלסטינית.