פיטר ברוק, אחד מבמאי התיאטרון החשובים והמשפיעים ביותר, במאי קולנוע, מפיק ותיאורטיקן של תיאטרון, הלך לעולמו בגיל 97.
2 צפייה בגלריה
פיטר ברוק
פיטר ברוק
אחד מאנשי התיאטרון החשובים אי פעם. פיטר ברוק
(צילום: Juan Manuel Serrano Arce\GettyimagesIL)
ברוק היה אחד מעמודי התווך של התיאטרון במאה ה-20 ונחשב לפורץ דרך בתחומו במסגרת הפקותיו ב"רויאל שייקספיר קומפני", בתיאטרון בוף דו נור - "שחררו את הדמיון" בתרגום חופשי - בפריז, אותו הקים והפך למקום משכנו לאורך כשלושים שנה, וביכולת שלו לגרום לשחקניו לאלתר ולספק הופעות עוצרות נשימה. למרות שבילה את רוב הקריירה שלו בצרפת (מ-1974), ברוק בכלל נולד בבריטניה. התיאוריה שהגה, "מקום ריק", הפכה לסוג של תנ"ך עבור עולם התיאטרון ופורסמה לראשונה ב-1968.
"אני יכול לקחת כל מקום ריק ולקרוא לו במה", הוא כתב אז. "מישהו הולך באותו מקום ריק כשמישהו אחר צופה, וזה מספיק כדי להתחיל מחזה". אותן שורות היו בדיעבד הבסיס לתיאטרון אלטרנטיבי אקספירימנטלי.
המחזה המוכר ביותר שלו נקרא "The Mahabharata", אפוס באורך תשע שעות על המיתולוגיה ההינדית (1985), שעיבד בעצמו ארבע שנים מאוחר יותר לקולנוע. הוא יצר אותו בצרפת, שם כאמור חי מאמצע שנות ה-70.
2 צפייה בגלריה
פיטר ברוק
פיטר ברוק
פיטר ברוק
(צילום: Pascal Le Segretain\GettyimagesIL)
ב-1966 זכה בפרס הטוני הראשון שלו בקריירה על העיבוד שלו למחזה "מארה סאד". בהמשך זכה באחד נוסף על "חלום ליל קיץ" (1971). בנוסף זכה בפרסי אמי ושלל פרסים נחשבים נוספים. בריאיון ל-AFP לפני כמה שנים אמר: "לאורך חיי, הדבר היחיד שנחשב מבחינתי, ולכן גם עבדתי בתיאטרון, הוא ההווה".