כחודש לאחר שבוטלה בתיאטרון הפרינג' בבאר שבע ההצגה "אינסטינקט בסיסי", שעוסקת בעדויות של חיילות ששירתו בשטחים ונמסרו לארגון "שוברים שתיקה", יוצרות ההצגה שלחו לשר התרבות חילי טרופר מכתב שבו הן קוראות לו להתערב בהחלטה. על המכתב חתמו עשרות אמנים, בהם אורנה בנאי, נועה קולר, רבקה מיכאלי, אביב גפן, יניב ביטון ואבי גרייניק.
3 צפייה בגלריה
יניב ביטון רבקה מיכאלי אביב גפן
יניב ביטון רבקה מיכאלי אביב גפן
יניב ביטון, רבקה מיכאלי ואביב גפן
(צילום: מוטי קמחי, ענת מוסברג)
במכתב שטרם הגיע ללשכת שר התרבות נכתב: "ביטול המופע, שתוכנן לאותו ערב, נעשה לאחר שגורמי ימין קיצוני דרשו מראש עיריית באר שבע מר רוביק דנילוביץ' 'לבטל את האירוע במיידית' ובעקבות לחץ שהושם על התיאטרון עצמו. שתיקתך בסוגיה זו - זועקת". בתיאטרון דחו בזמנו את הטענה של היוצרות ואמרו כי ההצגה בוטלה מכיוון שנמכרו לה שלושה כרטיסים בלבד.
במכתב מציינות עוד היוצרות כי לטענתו סיבת הביטול של ההצגה נובעת מבחירתן לשלב עדויות של חיילות ששירתו בשטחים, כפי שסיפרו אותן לארגון "שוברים שתיקה". היוצרות הפצירו בטרופר: "רגע לפני שהממשלה מתפרקת, אנו קוראות לך למלא את תפקידך ולהבהיר את עמדתך בסוגיה באופן שאינו משתמע לשני פנים. לעיתים - צריך לדעת לעמוד באופן חד משמעי מול בריונות וניסיונות השתקה - וזה מה שאנו מצפות ממך כשר הממונה.
"אנו קוראות וקוראים לך להשמיע את קולך ולוודא שגם צופי תיאטרון הפרינג' באר שבע יוכלו לבחור בעצמם איזה הצגות ומופעים לראות, ולהתחבט בעצמם מול עדויותיהן של אלו שנשלחו בשם כולנו לאכוף את משטר הכיבוש בשטחים". בין החותמים על המכתב נמנים גם שירה גפן, אתגר קרת, עלא דקא, חלי גולדנברג ועוד.
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
שר התרבות חילי טרופר
(צילום: מוטי קמחי)
חילי טרופר השיב למכתב: "אני מאמין בערך של חופש הביטוי ואני משוכנע שהחברה הישראלית חזקה דיה לעמוד גם מול קולות ביקורתיים ומאתגרים, כל עוד אינם נגועים בהסתה. אינני נבהל מקולות אלה גם אם אני חלוק עליהם ואף נפגע מהם.
"אני, כשלעצמי, תומך גדול בצה"ל ומאמין בלב שלם שעל אף שיש בצה"ל גם כשלים, הרי שמדובר בצבא בעל אמות מידה מוסריות מהגבוהות בעולם. יש לי הכרת תודה עצומה כלפי חיילי צה"ל שמגנים עלינו ומאפשרים לנו חיים בארץ הזו, אך אני מבין שיש החושבים אחרת ואני לא נבהל מהאפשרות שגם הם ישמיעו את עמדתם.
"אני מוצא לנכון להדגיש, שבניגוד להתפארות של אותו ארגון שאתם מציינים במכתבכם, הרי שבתקופת כהונתי כשר התרבות והספורט, לא נסגר אף מוסד תרבות נתמך ולא הייתה שום מגבלה על תכנים. המילים שלכם אודות 'כיפוף ראש' ושיתוף פעולה של משרד התרבות והספורט במעשים של רדיפה והשתקה, אין להן על מה להתבסס ומוטב היה כי לא נכתבו. מוטב שאמירות חריפות, גם אם נאמרו מדאגה, יעמדו במבחן המציאות.
"אך חשוב מכול - כדאי לזכור כי הדרך הטובה ביותר לשמור על חופש הביטוי היא התערבות מינימלית של פוליטיקאים בהחלטות של מוסדות תרבות. לא נראה לי שהייתם רוצים לחיות בחברה בה שר התרבות והספורט מתערב בעניין הצגות מסוימות. היום זה אני - מחר, ישב במקומי מישהו אחר בעל דעות אחרות.
"את עמדתי העקרונית בעד חופש הביטוי, נגד הסתה, שנאה וכניעה לבריונות אני מביע שוב ושוב מעל כל במה. אני מקווה ומאמין שבכוחנו ליצור חברה שבה הקולות המגוונים, גם המאתגרים והביקורתיים שבהם, יכולים להישמע בביטחון".
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
שר התרבות חילי טרופר
(צילום: מוטי קמחי)
בתיאטרון טרם התייחסו למכתב, אך בעת הביטול אמרו בתגובה: "תיאטרון הפרינג' באר שבע פועל מזה 12 שנים בחופש אמנותי מלא, במהלכן ארח מעל אלף הצגות מהארץ ומהעולם ונתן במה ליוצרים ותיקים וצעירים. שיקולים פוליטיים מעולם ולעולם לא הנחו ולא ינחו אותנו בעבודתנו. אנחנו מוקירים חופש אמנותי ונותנים במה לקולות שונים של הקהילה בכל רבדיה וגווניה. בהצגה המדוברת, 'אינסטיקט בסיסי', לצערנו נאלצנו לבטל את ההצגה בשל מיעוט כרטיסים (נמכרו רק שלושה כרטיסים).
"התיאטרון לא קיבל פניה לביטול ההצגה, לא מאדם פרטי ולא משום ארגון, בשום שלב. צר לנו שארגונים וגורמים פוליטיים שונים הפכו את התיאטרון לזירת התגוששות. לא ניתן לזה יד! נמשיך לעשות וליצור בנגב, להיות פורצי דרך, ולא נרתע מאיומים ואינטרסים של גורמים פוליטיים. אנחנו מאמינים באמונה שלמה בחופש הביטוי, בחופש האמנותי ובכוחה של כל קהילה ליצור ולהביע את עצמה, ונמשיך להוות בית לאומנים מהארץ ומחוץ לארץ".