יותר מעשור חלף מאז הוציאה תיסלם המיתולוגית חומרים חדשים ודווקא עכשיו, החליטו ששת חברי להקת הרוקנ'רול להתאחד עבור שיר מיוחד, שנכתב בעקבות התקופה הלא קלה שהביא עימו נגיף הקורונה. בהתאם להנחיות, הקליט כל אחד מהם מביתו או מאולפנו - ואת הכל חיבר יזהר אשדות ליצירה בשם "איזה עולם משוגע".
"החיים מפתיעים", מספר אשדות בריאיון ל-ynet, "אני חושב שהקורונה מביאה איתה הזדמנות להבין את זה. בימי השגרה יש לנו תחושה שהדברים לא משתנים, ופתאום יש שינוי כל כך משמעותי בדרך שהאנושות כולה חווה, שינוי שמדגיש לנו עד כמה העולם לא צפוי. ומכאן בא השיר 'איזה עולם משוגע'. במובן שאנחנו צריכים ללמוד ולהסתגל למציאות החדש, עד כמה שאנחנו גמישים".
איך שיר נולד אחרי 11 שנה שלא הקלטתם משהו חדש? "עברנו טלטלה כשמירון רכטמן, המנהל שלנו, נפטר לפני קצת פחות משנה. התחלנו להתארגן מחדש ולהיפגש הרבה. במפגש האחרון שלנו, כשהתחילה הקורונה, עוד ישבנו יחד אבל במרחק שני מטר אחד מהשני והצעתי שנקליט שיר חדש. שלחתי לחברים מנגינה והם התחילו לפתח מילים, וכל אחד החל לנגן - בבית שלו או באולפן. ביקשתי שיצלמו את עצמם בתהליך העבודה והתחלתי לערוך. כמובן שתוך כדי תנועה דברים השתנו".
3 צפייה בגלריה
תיסלם
תיסלם
לא חשבו שהם בדרך להקליט שיר חדש. תיסלם
(צילום: אוהד רומנו)
החברים הצליחו לצלם את עצמם בלי בעיה? או שנקלו במחסום הטכנולוגיה? "יש מומחים יותר ויש פחות. אבל הרעיון לא היה להגיע לאיכות שידור טלוויזיוני, הרעיון הוא התוכן. ואני חושב שהצלחנו בסופו של דבר".
תיסלם, על כל ששת חבריה - אשדות, יאיר ניצני, צוף פילוסוף, דני בסן, סמי אבזרדל ויושי שדה - היא אחת מהלהקות הגדולות במוזיקה הישראלית. מאז שהתפרקו ב-1983, חברי הלהקה פלירטטו לא אחת עם רעיון האיחוד - עד שבשנים האחרונות חזרו לעבוד יחד. "אנחנו לגמרי קיימים ומופיעים 5-4 הופעות בקיץ רגיל, אבל יש דברים שקשה לחזות. נגיד בשבוע שעבר, אם היית שואל אותי אם אנחנו בדרך להקליט שיר חדש - זה ממש לא היה צפוי".
השיר יכול להוביל אתכם לשלב הבא? כמו הוצאת שירים נוספים? "היה משהו מקסים וכיפי מאוד בעשיית השיר הזה, מאוד נהניתי לרכז את זה. בשיר ובקליפ גם רואים ושומעים כמה החברים נהנו לעשות את זה. אם נצליח למצוא את הדרך לעשות מוזיקה יחד - מה שלא עשינו בעשר השנים האחרונות - אני מאמין שנמשיך עם זה".
3 צפייה בגלריה
חושב על הפגיעה הכלכלית במוזיקאים. אשדות
חושב על הפגיעה הכלכלית במוזיקאים. אשדות
חושב על הפגיעה הכלכלית במוזיקאים. אשדות
מלבד העבודה על השיר החדש, אשדות מוצא את עצמו מדלג בימי הקורונה, בין ביתו לאולפן, שנמצא כמה מטרים משם. "הקורונה נותנת לנו זמן ליצור. כל עוד כולם מסביבי בריאים - אפשר ליהנות מהרגע הזה".
ובפן הכלכלי? "בסוף העניין הכלכלי זה התחום הכי רחב במדינה שאנשים נפגעים ממנו. מהקורונה, ברמה הבריאותית, לא כל המדינה נפגעת וטוב שכך, אבל רוב האנשים כן נפגעים כלכלית. זה מאוד תלוי איך נכנסת לקורונה, למי שיש קצת רזרבות יותר קל. אנשים בגילאי השלושים מהמקצוע שלנו, כמו טכנאים ומוזיקאים - הם נפגעו הכי חזק. אלה אנשים בלי ביטחון כלכלי, בלי קרן פנסיה. המעמד של העצמאים על הפנים בארץ וגם מה שהממשלה מציעה זה לעג לרש. מעמד של אנשים שהם בעלי שליטה בחברות פרטיות, כמוני, נפגעים. אני לא מקבל כלום מהמדינה. אבל אין לי טענות לאף אחד, מה שאני אומר זה שצריך סדר ושיוויון בפיצוי שהמדינה נותנת. גם בכמות הכסף - אפשר ללמוד ממדינות אחרת. אם המנהיגים אומרים שאנחנו הכי טובים בטיפול בקורונה - בואו נטפל גם בבעיה הכלכלית".
ואיפה אתה עומד? עד כמה תוכל להמשיך? "אני יכול להמשיך לשרוד. אנשים בגילי ובמקום שאני נמצא בו מבחינה מקצועית יכולים. יש לי חסכונות ואני חי מתמלוגים, אבל זה לא לנצח. אף אחד לא יכול להמשיך כך לנצח".
3 צפייה בגלריה
תיסלם
תיסלם
מקדישים את השיר למנהל המיתולוגי, מירון רכטמן. מתוך הקליפ "איזה עולם משוגע"
(צילום מסוך מתוך הקליפ)
איך אתה רואה את עולם המוזיקה אחרי הקורונה? "אני רואה כל מיני תהליכים בכל התחומים: האוויר נהיה יותר נקי, יש פחות זיהום ותהליכים נוספים. מבחינה טכנית, הקורונה כן תשנה דברים, אבל טבע האדם לא ישתנה, ואנחנו כן נרצה להתאסף יחד ולחוות יחד אמנות וללכלך יחד. ייקח לאנשים קצת זמן לסמוך על המציאות, החיבוק הראשון עם חבר יהיה מהוסס".
הקדשתם את השיר למנהל המיתולוגי שלכם, מירון רכטמן. איזה אדם הוא היה בעיניך? "כמו שיאיר ניצני הספיד אותו וזה נכתב על המצבה שלו - אגדת רוקנ'רול ישראלית, אדם ללא מורא. הוא היה פורסט גאמפ של הרוק הישראלי, היה בכל מקום - מהרולינג סטונס, כוורת, איתנו, הוא הקים את חברת ההגברה הכי גדולה בישראל, והרבה יותר מזה - היה בן אדם נורא מיוחד".