"המילה משבר מכילה בתוכה את המילה מבשר, ודווקא מהמשבר האישי שלי, יצא משהו שמבשר טוב", כך מספר יוחאי מורנו - אחיינו של איש סיירת מטכ"ל, סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, שנפל בלבנון ותמונתו אסורה לפרסום - על השיר הראשון מאלבומו הראשון.
מורנו בן ה-25 מוציא היום (ב') סינגל ראשון מתוך אלבום בכורה. "הייתי בתחילת הליכי גירושים", הוא מספר, "עזבתי את הבית וזאת הייתה תקופה מאוד לא ברורה בשבילי. זו הייתה מן תהום בשבילי, הרבה בדידות וכאב, תקופה ממש לא פשוטה. ברוב שנות הנישואים שלי לא כתבתי שירים, ואז הגיעה תקופת הגירושים ונולד השיר 'תן לי יד'".
מורנו, אח בכור מבין שבעה, בנם של יוסף דן מורנו, איש מחשבים וניקול שעובדת במשרד האוצר, נישא בגיל 20 והתגרש ארבע שנים מאוחר יותר. את הרגע שגילה כי דודו עמנואל מורנו ז"ל הלך לעולמו, יוחאי לא ישכח לעולם. "הייתי בן עשר כשעמנואל נהרג", הוא נזכר, "היינו שכנים, הייתי עובד אצלו בגינון בגינה, היה לנו קשר מאוד דודי כזה, קריצות עיניים בבית הכנסת. כל מיני בדיחות. הוא היה דמות שהיא השראה.
"זה היה במוצאי שבת. אבא שלי חזר מהתפילה ואני זוכר את הראש שלו מורכן. עד היום אני זוכר את הערב זה, את אמא שלי שואלת אותו מה קרה. ואז היא גם התחילה לבכות. אנחנו לא הבנו מה קורה. הייתי בן עשר ולא כל כך הבנתי, ראיתי את כולם בוכים, זה היה עוצמתי לכולנו. התחלתי להבין ולעכל מה זה אבדן ומה זה שכול במובנים האלה".
1 צפייה בגלריה
יוחאי מורנו
יוחאי מורנו
יוחאי מורנו
(צילום: ידידיה כהן)
איך המוות הטרגי הזה שינה אותך? "עצם זה שאי אפשר להראות את התמונה שלו, זה מכניס אותי לפרופורציות. בחוץ אוהבים לפאר ולעשות דברים גרנדיוזיים ובלתי נתפסים, מי שהכיר את עמנואל יודע שהוא היה נתפס ואוחז במציאות בצורה הכי אמיתית שלה. הוא ידע להגיד את הדבר הנכון בזמן הנכון, הוא היה מאוד מדוייק, ועשה את הדברים בצורה מאוד פשוטה וענווה". הוצאת עליו שיר ביום הזיכרון האחרון? "השיר שהוצאתי על עמנואל היה השיר הראשון שכתבתי. רציתי לעשות שיר לזכרו. תפסתי שלושה אקורדים, ואמרתי שאני רוצה רגע לדבר עליו דרך המוזיקה. ברגע שבן אדם חווה משבר, הוא נמצא במקום מאוד נמוך, ודווקא מתוך המקום הנמוך הזה יוצא משהו שהוא הכנה להתחדשות, למשהו הרבה יותר טוב. דווקא מהמשבר של הגירושים והפרידה הזאת, יצא משהו טוב". מה החלום הכי גדול? "להופיע הרבה, לכתוב הרבה שירים, עם הרבה משמעות שיעזרו להרבה אנשים, יעשו לאנשים טוב. אני לא זוכר דבר שריפא אותי ברגעי משבר יותר מהמוזיקה".