"לא הבנתי שאני בפוסט-טראומה עד שבמהלך העבודה על הסדרה פגשתי לוחמים שסובלים מזה. רק אז הבנתי שיש לי פוסט-טראומה". את הדברים האלה חשף היום (ג') בקול חנוק השחקן אימרי ביטון, כוכב הסדרה "שעת נעילה", בוועדת המשנה בכנסת לטיפול ולסיוע לנפגעי הלם קרב.
בדיון, שנערך בראשות יושב ראש הוועדה חבר הכנסת אופיר סופר (ימינה), נכחו מספר לוחמים ממלחמת יום הכיפורים, בהם משה בן לולו ומנחם אנסבכר. גם במאי הסדרה "שעת נעילה", ירון זילברמן השתתף בדיון בוועדה, לצד השחקנים עומר פרלמן (המגלם בסדרה את כספי), וכאמור, ביטון (המגלם את אלוש).
"אני לא ידעתי שאני נפגע טראומה. לקח לי 13 שנה להבין. עד שאתה אומר, 'קורה לי משהו בלב ובגוף, הפסדתי כל כך הרבה דברים'", סיפר ביטון, ששירת בחטיבת הנח"ל, נלחם במלחמת לבנון השנייה וזכה באות הצטיינות ממפקד חטיבת הנח"ל.
1 צפייה בגלריה
תמונה של אימרי ביטון מתוך 'שעת נעילה'
תמונה של אימרי ביטון מתוך 'שעת נעילה'
אימרי ביטון מתוך "שעת נעילה"
(צילום: ורד אדיר)
ביטון דיבר גם על חשיבות הסיוע לנפגעי פוסט-טראומה. "הדבר הכי חשוב זה לתת מענה לאיך אנחנו מוצאים כמה שיותר נפגעים, כי הם לא ייגשו לבד לטיפול. עד שהם ייגשו לבד ייקח 20 שנה. כל יום שעובר וכל שעה שאנחנו לא מצליחים להגיע ללוחמים האלה אנחנו מאבדים את המשפחות והילדים ומפספסים אותם בחברה שלנו".
חברו לסדרה עומר פרלמן אמר: "אנחנו לא שומעים על הפגיעה בנפש מספיק. יש קונספציה שהפגיעה בגוף היא הרואית והפגיעה בנפש לא הרואית. אני רואה את זה גם בחלק מהביקורות על הסדרה: 'למה להציג את החיילים כמבולבלים, חלשים או אבודים?' וזו בדיוק הקונספציה שאנחנו מנסים עם הסדרה לשבור. אני חושב שהיא משמעותית כי אנחנו מציגים את האנושיות של החיילים, המורכבות כבני אדם. להפך, הם לא פחות גיבורים".
"בושה ואשמה היו נחלת הכלל של לוחמים מ-1973 ומ-2006. אני חושב שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה הגיבורים האלה, שהקריבו את הנפש שלהם שהתרסקה בקרבות, מרגישים כזאת בושה גדולה ואשמה גדולה, ויש לנו אחריות וחובה לתקן את זה, כי הם צריכים להרגיש מחובקים ונתמכים", הוא הוסיף. "הדרך היחידה לטפל בפוסט-טראומה היא לשתף ולחלוק אותה עם העולם, ואנחנו צריכים לעזור להם לפרק את הבושה ואת האשמה ולתת להם את הכוח".