ההחלטה אם להשתתף באירוויזיון 2024 תתקבל רק לאחר קיום תחרות הקדם-אירוויזיון במדינה, ובהתייעצות עם הזוכה שאמור לייצג את המדינה - כך לפי RUV, רשות השידור האיסלנדית.
1 צפייה בגלריה
נועה קירל בגמר אירוויזיון 2023
נועה קירל בגמר אירוויזיון 2023
נועה קירל בגמר אירוויזיון 2023
(צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)
בהודעה שפורסמה היום (ג') באתר של RUV הובהר כי הוחלט לנתק את הקשר בין תחרות קדם-האירוויזיון ובין השתתפותה של איסלנד באירוויזיון עצמו. "תחרות השירים תתנהל כבעבר, אבל לא תתקבל החלטה בדבר השתתפותה של איסלנד באירוויזיון עד אחרי התחרות, ואחרי התייעצות עם הזוכה. הסיבה היא הביקורת שעלתה באשר להשתתפותה של ישראל בתחרות, למרות המלחמה בעזה".
בשבועות האחרונים מופעלים על איגוד השידור האירופי (EBU) לחצים הקוראים להחרים את ישראל מתחרות האירוויזיון. באיסלנד ובאירלנד כבר נחתמו עצומות בנושא, אשר קוראות לרשויות השידור שלהן לפרוש מהתחרות אם ישראל אכן תשתתף בה. RUV האיסלנדית, ככל הנראה, החליטה להיכנע ללחץ חלקית - ולדחות את ההחלטה עד אחרי קדם האירוויזיון. וזאת למרות שבאיגוד השידור האירופי, בתגובה לפניית ynet, כבר הצהירו כי ישראל תשתתף בתחרות.
לפי סטפן אייריקסון, ממנהלי רשות השידור האיסלנדית, מובן שהמתמודדים בתחרות קדם-האירוויזיון מודאגים בנוגע למצב בעזה. "המתמודדים רוצים להיות נציגי איסלנד בתחרות. הם מודאגים מהמצב בדיוק כמונו. הודענו שאנחנו מתכננים להשתתף באירוויזיון ללא שינויים, אבל אנחנו לא יודעים מה יהיה בעתיד".
זהות הזוכה בקדם אירוויזיון האיסלנדי צפוייה להתברר כעוד חודש וחצי, במרץ - תאריך רשמי לקיום התחרות טרם פורסם.
כאמור, באיגוד השידור האירופי הבטיחו שישראל תשתתף באירוויזיון. "זוהי תחרות לגופי שידור - לא לממשלות - ותאגיד השידור הישראלי השתתף בתחרות במשך 50 שנה" נמסר בהצהרה מטעם האיגוד, "ה-EBU מחויב להבטיח שתחרות האירוויזיון תישאר אירוע א-פוליטי, שמאחד קהלים ברחבי העולם באמצעות מוזיקה. כארגון שמובל על ידי חבריו, הגופים המנהלים אותו - בראשות הדירקטוריון - בחנו את רשימת המשתתפים בתחרות של שנת 2024, ואלו הסכימו כי תאגיד השידור הציבורי הישראלי, כאן, עומד בכל כללי התחרות ורשאי להשתתף בזו שתתקיים במאלמו בחודש מאי".