חג החנוכה הוא הזדמנות מצוינת להידרש למקורות האור הפנימיים שלנו ושל ילדינו. זהו חג שהמציאו חז"לינו, אך אוּמץ בהתלהבות על ידי התנועה הלאומית היהודית בסוף המאה ה-19 כי התאים למסרים שלה. מצד אחד הוא מסמל את ניצחון האור על החושך, הטובים על הרעים, המכבים הגיבורים על היוונים האכזריים (בליווי נס כד השמן שמשרה אווירה קסומה), ומצד שני זהו סמל של ביתיות ומשפחתיות, טקסים מגבשים, שירים נהדרים וכמובן מאכלים עתירי שומן.
מאז זרם הרבה שמן במחבת, והחג בו חולקו כמה מעות וסביבונים הפך לסוג של כריסמס מקומי. הזדמנות לרוקן את הכיס של ההורים מעוד כמה שקלים - לקנות לילדים עוד מתנות, לאכול סופגניות מוגזמות ולצפות במופעים גרנדיוזיים. אבל אם ניצמד לאור, אולי נוכל לחזור לערכים שהובילו למהלך הצרכני הזה, וליהנות ממנהגי ומטעמי החג בחיק המשפחה, לצמצם נזק לכדור הארץ ולהסתפק במתנה צנועה אך משמעותית, ולשיר שירים על נסים ונפלאות. אלה, אגב, מתרחשים בכל אחד מימות השנה בכל פעם שאנחנו לוקחים ספר ליד. מתוך מבול הספרים שקיבלנו לקראת החג, הנה כמה שאהבנו במיוחד.

מחבואים

מאת אורית ברגמן | הוצאת כנרת | 2021
"מחבואים" הוא ספר חדש ונפלא מסדרת "טוטו וחברים" שכתבה ואיירה היוצרת אורית ברגמן ושזוכה להצלחה בארץ וגם מעבר לים. ולא בכדי. מדובר בספרים קטנים בפורמט קשיח העוסקים בנושאים גדולים, מאוירים להפליא, עם כמה דמויות שכבר התחבבו על הילדים: טוטו הפילון, מיכאל החילזון, ללה הציפור ועוד. בספר זה טוטו הפילון ומיכאל החילזון משחקים מחבואים, מיכאל זז לאט, לטוטו קשה להתחבא, ובכל זאת הם מצליחים ליהנות מהמשחק וללמוד עוד משהו על עצמם ועל העולם. כל הילדים אוהבים לשחק מחבואים, זהו משחק שממחיש את הרצון האנושי הטבעי של כולנו שיחפשו אותנו, שאנחנו חשובים למישהו, שנצליח להתחבא ממש טוב אבל שבסוף גם ימצאו אותנו. ברגמן הצליחה להעביר בספרון הקטן הזה את כל קשת הרגשות שעובר הילד במהלך החוויה, -וגם להפתיע בסוף. בדרך נלמד על השוני בין שני החברים באופי ובמראה, לספור עד 10 ונרוץ לשחק בעצמנו מחבואים.
שורה לציטוט: "זה לא הוגן, לא הספקתי בכלל להתחבא. תספור יותר לאט".
מתאים לגילאי 5-2

המתנה המושלמת

מאת אביאל בסיל | הוצאת זברה הפקות | 2021
המאייר האהוב, אביאל בסיל, שאייר בשנים האחרונות מעל 50 ספרים, חצה את הקווים והוציא ספר שגם כתב בעצמו, והתוצאה נהדרת. זהו סיפור מתוק ונוגע ללב המבוסס על זיכרון ילדות של בסיל, שיוכל לעורר הזדהות אצל ילדות וילדים מכל מין וסוג. מסופר על ילד-חמור החולם על מכונית צעצוע עם שלט כמו שיש לחבר שלו, וכאשר הוא מקבל אותה סופסוף לכבוד יום ההולדת היא לא בדיוק כמו שרצה... בניסיון לתקן אותה הוא הורס עוד יותר, אבל לבסוף האב מציל את המצב ומתקן אותה יחד עם הילד, וכך הבן מגלה מהי אותה "מתנה המושלמת" (כלומר, אהבת האב, שייכות ומשמעות)
הבחירה של היוצר לצייר את הדמויות כחמורים חכמה, שכן היא מרחיקה את הסיטואציה והופכת אותה לאוניברסלית. ניכר כי גם האיור של בסיל עלה בספר הזה לדרגה של יצירה שלמה, בצבעוניות עדינה וקו שנראה כמצויר בצבעי עיפרון, כאילו ילד צייר אותו. יש תחושה שהמאייר התחבר לעולמו הפנימי עד כי אין לדעת מה הוביל למה - הסיפור לאיורים או האיורים לסיפור. לסיכום, כותרת הספר לא מאכזבת, ואכן, זוהי הנאה בין-דורית מובטחת.
שורה לציטוט: "וככה, לאט לאט, עזרתי לאבא להרכיב את המכונית שלי מחדש".
מתאים לגילאי 7-3

רפאל - הענן שחיפש חיוך

מאת טים הופגוד | מאנגלית: נעמי בן גור | הוצאת מטר | 2021
רפאל הוא ענן קטן ואפור שנוהג להמטיר גשם בזמן ובמקום לא מתאימים, היוצא למסע ברחבי העולם עד שהוא מגיע למדבר האפריקאי בו החיות שמחות על כל טיפה שהוא ממטיר. וזה כל מה שהוא רצה בחיים, כמובטח בכותרת הספר. זהו סיפור פשוט ומעט פשטני ודידקטי עם מסר ברור - לכל סיר יש מכסה ולכל אחד יש מקום בעולם - אך הוא כתוב בקצב וממעט בהסברים הפועלת לטובתו, במיוחד לצד האיורים המרהיבים המלווים אותו.
ספר מאויר הוא יצירת אמנות העומדת בפני עצמה, ולמעשה זו אחת מיצירות האמנות הראשונות אליהן נחשפים הילדים: שילוב בין מילים מדויקות (במקרה של ספר מוצלח), קצב ומשקל בליווי איורים שנכנסים לכל בית בפורמט מרובע. האיורים בספר הזה ממלאים את כל כפולת הדפים. הם מתאפיינים בסגנון רטרו, אך מן הסתם עובדו במחשב. הצבעוניות ועיצוב הדמויות הנהדרים מהדהדים את מגזרות הנייר הנפלאות של אריק קארל ("הזחל הרעב", "מכף רגל ועד ראש" ועוד), והתוצאה היא חגיגה אמנותית. זהו ספר שאפשר לתת לילדים לדפדף בו ולהבין לבד את הסיפור או להמציא לעצמם סיפור משלהם, וזאת יופי של מתנה לחיים.
שורה לציטוט: "זה היה עצוב אבל נכון, אף אחד אף פעם לא שמח לראות את רפאל".
מתאים לגילאי 7-3

עד שהופיע דב

מאת ריצ'רד ט' מוריס | איורים: ליווין פם | מאנגלית: רונית רוקאס | הוצאת כנפיים (כתר) | 2021
ספר מקסים ומשעשע בעל מסר פילוסופי מעמיק, שמזכיר שכולנו כאן שטים ביחד במסע החיים. הספר נפתח באמירה שהנהר לא ידע שהוא נהר עד שהגיע דב ושט בו. ובהשאלה, עד שנותנים שם לחפץ או לתופעה לפעמים קשה לנו להבין את המשמעות שלהם. בכל אופן, כאשר צפרדע קופצת על גבו של דב הוא מבין שהוא יצא להרפתקה, וכאשר מצטרפים אליהם בהדרגה עוד בעלי חיים בעלי אופי שונה ומשונה הם מבינים שיצאו למסע. הם נסחפים יחד בזרם, נופלים במפל ומגלים את ההנאה והתמורה מהמסע המשותף, מה שהמשוררת נעם פרתום מכנה "ביחדנס". כאן אפשר לשאול האם דב גילה את הנהר, או שדווקא הוא גילה אותו? הספר מעלה שאלות פילוסופיות על החיים ועושה זאת בדרך מלבבת ושופעת הומור, בליווי איורים עם קריצה לקומיקס. הנאה מובטחת לילדים ולהוריהם (וגם לדובים).
שורה לציטוט: "פעם היה נהר שזרם ביום ובלילה. הוא רק לא ידע שהוא נהר... עד שהופיע דב".
מתאים לגילאי 7-3

מסיבת זכרונות

מאת אילה אלבאז | איורים: שירלי פרי | הוצאת דני ספרים | 2021
סיפור יפה ומעורר מחשבה שעוסק בקיימוּת ומחזוּר, אבל בלי להזכיר את המילים הנפיצות האלו וכמעט בלי טון דידקטי. יום ההולדת של המספר מתקרב ואין לו רעיון למסיבה. בכיתה שלו חוגגים ימי הולדת מקוריים עם מחשבה איך לא להזיק לסביבה, וכבר השתמשו בכל הרעיונות הטובים. הילד מתייעץ עם סבו שמציע לו לעשות מסיבת זיכרונות, בה כל ילד יביא לו במתנה זיכרון (מופשט או מוחשי). המסיבה זוכה להצלחה והילד שמח בחלקו. האיורים של שירלי פרי צבעוניים וחמודים, וקורצים למגזרות נייר ולקולאז', שהם סוגים של יצירה ממוחזרת, אך היה אפשר לצפות שתיקח זאת עוד צעד קדימה. למשל, היה אפשר לשלב יותר טקסטורות ותמונות של חפצים אמיתיים, או להכין מגזרות נייר מעיתונים (ולא במחשב). כך הצורה והתוכן היו משתלבים והיינו מקבלים ערך מוסף שגם ייתן השראה לקוראים הצעירים. עם זאת, זהו ספר חשוב וכדאי שכולנו נתחיל לחשוב על הסביבה, או באווירת חנוכה: כל נר קטן יכול לעשות אור גדול.
שורה לציטוט: "סבא הוריד את המשקפיים מהאף, עצם את העיניים כמו תמיד כשהוא חושב ולחש לי באוזן, 'אם נגמרו הרעיונות, תעשה מסיבת זיכרונות'".
מתאים לגילאי 8-4

ארץ לאיבוד

מאת דבורה לילי כהן | איורים: שרון שפיץ | הוצאת ספרי ניב | 2021
אחת השאלות שמעסיקות ילדים וילדות רבים היא התעלומה, לאן נעלמים החפצים כאשר הם הולכים לאיבוד, ומה קורה לצעצוע אהוב שנעלם. בספר יפה זה, אנו פוגשים את הילד הראל היוצא למסע חיפושים אמיץ ב"ארץ לאיבוד" אחרי בובת אריה שאיבד המכונה סימבה. הוא משכנע את חברו אורי להצטרף אליו, ויחד הם מתמודדים בדרך עם שלל צרות שונות ומשונות, פוגשים צעצועים, חפצים וגרביים אבודים שקמו לתחייה ומנהלים עולם שלם מקביל, מתגברים על פחדים ומצוקות, ומכניעים את השליט של ארץ לאיבוד, מחשב פי-סי ישן וממורמר. זהו סיפור הרפתקאות מותח וקולח, שמעלה את השאלה - מה גורם למשהו להיות אמיתי? עבור ילדים רבים בגיל הרך, הצעצועים שלהם ומשחקי הדמיון אמיתיים לגמרי, וחלק מתהליך ההתבגרות הוא פרידה מהם. במובן זה, אולי הסיפור הזה יכול להציע מעט נחמה.
לאורך הספר משובצים איורים-רישומים עדינים של שרון שפיץ, שמוסיפים נקודות אחיזה לסיפור. איור הכריכה היפהפה, המציג חיבוק בין ילד לאריה פרוותי לשמש זהובה, מושך את הקוראים לפתוח את הספר ולהתחיל לקרוא אותו מיד (והערה קטנה באותו עניין: מן הראוי היה לציין את שם המאיירת על הכריכה). לאחר הקריאה ניתן לומר בביטחון שהם לא יתאכזבו.
שורה לציטוט: "'אני אוהב אותך ילד, אל תשכח את זה'. למחרת הוא הלך לאיבוד בארגז החול בגן ולא חזר יותר".
מתאים לגילאי 12-9
מתאים לגילאי 12-9

ילדה, מכשפה ושלושה זוגות עיניים

מאת יעל רוזמן | איורים: ג'ני | הוצאת עם עובד | 2021
סיפור ההתבגרות של ילדה חולמנית בשם טלי, הגרה בכפר חקלאי מבודד בו הכל יכול לקרות. ואכן קורה לה דבר מדהים. בוקר אחד, כשהיא שוב מאחרת לבית הספר, היא פוגשת מכשפה בשם טלולי שקוראת את מחשבותיה ונחלצת לעזרתה. בזכות כוחות הכשף שטלולי מעניקה לטלי היא הופכת לילדה כוחנית ואסרטיבית ומפלסת את דרכה להשתלט על ילדי הכיתה. אבל לכוח הזה יש מחיר, וטלי מאבדת את חברתה הטובה, וגרוע מכך, את טוּב הלב שלה, או כמו שמתואר בספר: "העיניים הפנימיות" הבלתי נראות שמעוותות את המציאות. בהשפעתה של טלולי, טלי גורמת למלחמה בין אנשי הכפר. רק כאשר היא מגלה את האמת המרה על טלולי ותוכניתה הזדונית, היא מבינה את חומרת המצב ונמלאת צער עמוק. אך טלי לא מוותרת ויוצאת לקרב אמיץ כדי להחזיר לעצמה את השליטה על חייה.
"ילדה, מכשפה ושלושה זוגות עיניים" הוא ספר מכשף מכמה בחינות: ראשית, הוא עוסק בכשפים ובמכשפות, חפצים קסומים ויצורים משונים, ומשלב פנטזיה ומציאות באופן משכנע. שנית, הקריאה בו מזמנת את התחושה החמקמקה הזו שספרות טובה יכולה להעניק לנו, אותה צלילה אל עולם הדמיון הנמצא תמיד בהישג יד. ושלישית, על הספר שורה אווירה מכשפת כי הוא נכתב בעידן אחר - זוהי מהדורה מחודשת לספר שראה אור לראשונה בשם "מכשיפ'לה קטנה" (1991) ואף זכה בפרס זאב. לפני כ-30 שנה העולם שלנו היה אחר, ילדים הורשו להסתובב לבדם בחושך, קיבלו יותר אחריות (למשל: להגיע לבד ובזמן לבית הספר), ילדה הורשתה להיפגש לבדה באחו עם גבר מבוגר (למשל: ביורן, רועה הצאן) וילדים שיחקו במשחקים מסוכנים (ע"ע הטלת אולר). עבור הקוראים הצעירים שחיים בעידן המוגן והנעים מדי שלנו זוהי פנטזיה אמיתית. איוריה העדינים של ג'ני שוּקין מוסיפים עוד פלפל להנאה. לסיכום, ספר מקסים ומומלץ בחום.
שורה לציטוט: "זה הזמן, ידעה טלי, זה הרגע להשתחרר. המספריים ממש קפצו לכף ידה, היד העונדת את הטבעת".
מתאים לגילאי 12-9

עוצר נשימה

מאת אליס אוזמן | מאנגלית: רחלה זנדבנק | הוצאת כנרת | 2021
רומן גרפי יפה ונוגע ללב, שברוח התקופה מספר על אהבה בין שני נערים במעט מילים - ועם הרבה טקסט חזותי. כלומר, איורים. הנוער של ימינו מחובר, מנוטר, מתוקשר, מונגש, מודגש - you name it. אבל בסופו של דבר, כל מה שכולנו רוצים זה למצוא אהבה. אם מדובר באהבה ראשונה, אז החששות וההתרגשות רבים. ואם מדובר בהתאהבות של נער בנער שלא ברור אם הוא בעניין, הרגשות והלחץ עולים הילוך. זהו סיפור קטן לכאורה על צ'רלי וניק שלומדים באותו בית ספר אבל לא נפגשו לפני כן. צ'רלי הוא גיי מנוסה שכבר סבל מהצקות, חווה התנסות לא מוצלחת עם נער אחר, ועכשיו הוא מתאהב עד מעל לראש בניק, הספורטאי החתיך והמקובל והסטרייט (לכאורה). כשהם מתקרבים זה לזה אוזר, צ'רלי אומץ ועושה צעד לכיוון ניק. האם זה יצליח? שם הספר לא משאיר הרבה מקום לדמיון.
זהו ספר ראשון בסדרה שהחלה כסדרת רשת וזכתה להצלחה רבה (וכיום נתמכת באתר חי ובועט). האיורים, בשחור-לבן ובסגנון פשוט אך תוסס, לעתים נראים על הגבול של סקיצה במחברת בזמן שיעור, אבל זה משרת את הז'אנר. מומלץ לנוער שעומד להתאהב (ולהתאכזב, ולהתאהב שוב וחוזר חלילה) מכל סוג, מין ומגדר.
שורה לציטוט: "היית מוכן... לצאת עם מישהו שהוא לא בת?"
מתאים לגילאי 10 ומעלה

מיה מיטב היא סופרת לילדים ולנוער. ספריה ראו אור בהוצאות כתר ודני ספרים.