קצת יותר מ-20 שנה חלפו מאז שעלה על האקרנים "שר הטבעות: אחוות הטבעת", הראשון מבין שלושת סרטי טרילוגיית "שר הטבעות" המפוארת של הבמאי פיטר ג'קסון, על פי הרומן המיתולוגי והמשפיע מאת ג'.ר.ר. טולקין. קצת פחות משמונה שנים חלפו מאז עלה על האקרנים "ההוביט: קרב חמשת הצבאות", האחרון מבין שלושת סרטי "ההוביט", גם הם מבית טולקין ופיטר ג'קסון - אם כי ניתן להתווכח על ה"מבית טולקין" הזה, מכיוון שג'קסון ניפח לאין שיעור את "ההוביט" הצנוע של טולקין. והנה, הגענו לפרק חדש בעלילות הממלכה התיכונה, אותו עולם פנטזיה מפורט ומרובד שיצר הסופר האנגלי המנוח, שבמובנים רבים ברא את ז'אנר הפנטזיה שאנו מכירים כיום - "שר הטבעות: טבעות הכוח", סדרה חדשה שתעלה השבוע באמזון פריים (הזמין במחוזותינו), ואמורה להשיב עטרה ליושנה. קרי להחזיר את זיכיון "שר הטבעות" למרכז הבמה, בעידן שבו סדרות/סרטי פנטזיה – שרבים מהם, אם לא כולם, נשענים באופן כזה או אחר על היסודות האיתנים שקבע טולקין בדמיונו וחלוציותו - מפציעים תחת כל עץ רענן.
משימה לא פשוטה, אין ספק. הרי רק בשבוע שעבר עלתה על מרקעי הטלוויזיה סדרת פנטזיה מאסיבית נוספת, "בית הדרקון", הפריקוול של HBO ל"משחקי הכס" (שמראש נכתבה על ידי ג'ורג' ר.ר. מרטין כסוג של אנטיתזה ליצירתו של טולקין, והאם ישנה מחמאה גדולה יותר מריאקציה שכזאת?). במילים אחרות, "שר הטבעות: טבעות הכוח" לא תמצא את עצמה בוואקום שיש לאכלס, אלא בשדה קרב של ממש, כזה שבו סדרות מסוימות מוצאות את המעריצים שלהן – ואחרות מוצאות את עצמן בתהום הנשייה. אז מה יעלה בגורלה של זו האחת, ומה אתם צריכים לדעת עליה לפני שצפיתם ולו בפריים אחד מתוכה?
9 צפייה בגלריה
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
(צילום מסך, אמזון פריים)

רגע, רגע: כמה זה בדיוק עלה? אמיתי?

ובכן, לפני שניכנס, בואו נביט עליה מבחוץ. "טבעות הכוח" (כך נקרא לה פה מעכשיו) איננה סתם עוד סדרת פנטזיה, אלא הגדולה מכולן, לפחות ברמת הממדים. אם כבר צפיתם בטריילר האחרון שלה, זה שנמצא כמה שורות מעלינו, אתם מודעים לקנה המידה האפי שבו מדובר. ובכל זאת, הנה זה בדולרים קשיחים: עבור הזכויות לעולם של "שר הטבעות" שילמה אמזון ב-2017 סכום לא ייאמן של 250 מיליון דולר. וכן, מדובר בדמי כיס עבור הבוס ג'ף בזוס, אדם שבעת כתיבת מילים אלו שווה קצת יותר מ-155 מיליארד דולרים. ועדיין – וואו.
אבל זה רק עבור הזכויות. לפי אתר "וראייטי", העונה הראשונה של "טבעות הכוח", בת שמונה פרקים, עלתה סכום של 465 מיליון דולר. הממוצע לפרק הוא כ-58 מיליון דולר, אם נבחר לחלק זאת כך. מעט פרופורציה שתעזור לעכל את הנתונים הללו? בבקשה: העונה הרביעית של "דברים מוזרים", הסדרה היקרה ביותר בנטפליקס, עלתה כ-30 מיליון דולר לכל אחד מתשעת פרקיה. "בית הדרקון" של HBO עולה כ-20 מיליון דולר לפרק, על פי הדיווחים – כך שעם עשרה פרקים לעונה, מדובר בסכום משוער של כ-200 מיליון דולר. אבל "טבעות הכוח" לא רואה אותן ממטר. כשמשקללים את סכום רכישת הזכויות משאריו של טולקין וחברת האחים וורנר שחלקו בהן, עוד לפני שעלה פרק אחד על המסכים, העונה הראשונה בלבד מגיעה עם תג מחיר מוטרף של 715 מיליון דולר. עוד קצת פרופורציה? הנה - לפי האתר UPROXX מדובר על כחמישית מתקציב ההגנה של ניו זילנד, שבה צולמה הסדרה.
9 צפייה בגלריה
מתוך "בית הדרקון"
מתוך "בית הדרקון"
עלתה הרבה, אבל פחות. הרבה פחות. מתוך "בית הדרקון"
(צילום: Ollie Upton/HBO)
בהנחה שיהיו לה עונות נוספות – וכשסכומים שכאלו מושקעים בסדרה, אתם יכולים להיות די בטוחים שיהיו – ובהנחה שכל אחת מהן תעלה צפונה מ-100 מיליון דולר (הנחה שמבוססת על כך שהרבה מהסכום המפלצתי הראשוני הושקע בבניית סטים, תלבושות ושאר עניינים הפקתיים שכבר קיימים), הסכום המוערך של 5-4 עונות של "טבעות הכוח" חג סביב נקודת מיליארד הדולרים. וואו, כבר אמרנו? אמרנו. אבל לא יזיק שוב: וואו.
אבל יש עוד סיבה שבגללה, עוד בטרם צפינו בה, ניתן אולי להגדיר את "טבעות הכוח" כסדרת הפנטזיה הגדולה ביותר. והסיבה הזו לא קשורה לאיכותה, שכן זו עדיין מוטלת בספק, אלא לחומר המקור שעליו היא מבוססת. דיברנו על הכסף – עכשיו הגיע הזמן לדבר על התוכן.

מתי זה קורה ומה בדיוק קורה שם?

כפי שיודעים מעריצי טולקין האדוקים, עלילת "שר הטבעות" היא בקושי בליפ קטן בכרונולוגיה המונומנטלית של הארץ התיכונה. היא נפרשת על אלפי שנים, כולל סיפור בריאה מפורט ושלל עידנים שמגיעים לאחר מכן. במילים אחרות: לארץ התיכונה יש ים של היסטוריה שברא טולקין (ושאותה פירט ב"הסילמריליון", ספרו המופלא שמהווה מעין "דברי הימים" של הארץ התיכונה), ועלילת "טבעות הכוח" מתרחשת בשלב מוקדם בהרבה מ"שר הטבעות". באופן ספציפי, "טבעות הכוח" יוצאת לדרך אחרי אמצע העידן השני של הארץ התיכונה. עלילת "שר הטבעות", לעומת זאת, מתרחשת בתחילת העידן השלישי, אלפי שנים לאחר מכן.
9 צפייה בגלריה
הפרש של אלפי שנים. מתוך "שר הטבעות"
הפרש של אלפי שנים. מתוך "שר הטבעות"
הפרש של אלפי שנים. מתוך "שר הטבעות"
השלב שבו מתחילה "טבעות הכוח" הוא שלב של שלום ושגשוג יחסי: מאות רבות של שנים חלפו מאז שהביסו כוחות האלפים את אדון האופל מורגות'/מלקור, הרשע הגדול של העידן הראשון. אולם כל זה עתיד להסתיים כעת, שכן אדון אופל חדש עולה – סאורון, מי שהיה משרתו הנרצע של מורגות', אך כעת מנצל את שעת הכושר שלו על מנת להשתלט על הארץ התיכונה.
מדובר בתחבולן מסוכן מאין כמותו: במישור אחד סאורון מגייס את צבאות האופל שלו למלחמה העתידית, ובשני הוא לובש זהויות שונות, מתהלך בקרב האלפים ובני האדם, וזורע מדון, הרס וחידלון. בין היתר, תחת הזהות "שר המתנות אנאטר" (Anatar), שליח מארץ הולאר (Valar) המיתית, נטע עצמו בין האלפים של ממלכת ארגיון ושכנע אותם לחשל את 19 טבעות הכוח. תחת השפעת סאורון/אנאטר יצר קלברימור, גדול חרשי-המתכת של ארגיון ומנהיגה, את שלושת טבעות הכוח החזקות מכולן – וסאורון לקח את הידע שצבר מהן וחישל בעצמו את הטבעת האחת, החזקה מכולן. מה קרה עם זו, סביר להניח שאתם כבר יודעים.
9 צפייה בגלריה
זה אתה, סאורון? מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
זה אתה, סאורון? מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
זה אתה, סאורון? מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
(צילום מסך, אמזון)
כמה מכל זה נמצא ב"טבעות הכוח"? ובכן, עוד נראה, אם כי כנראה שהרבה מזה, כי בכל זאת, קוראים לה "טבעות הכוח". אבל בינתיים, בואו נעבור על שאר האלמנטים של הסיפור, כמו האופוזיציה העזה שניצבת מול הרשע המזדחל לו חזרה לארץ התיכונה, בראשות גלדריאל – שכבר אז, תועפות של שנים לפני שהגיחה ב"שר הטבעות", הייתה אלפית עתיקת-יומין, בת למשפחת האצולה האלפית הנישאת מכל. לפחות עם תחילתה של "טבעות הכוח", המוטיבציה של גלדריאל תהיה לנקום את מות אחיה בשדה הקרב – כשהאתגר הגדול יותר, הדיפת סאורון ומזימותיו הזדוניות, הוא משהו שהיא מקבלת על עצמה בהדרגה. אחת משלושת טבעות הכוח העוצמתיות ביותר, טבעת המים "נניה", תגיע אליה בהמשך.
יחד עם סיפור טבעות הכוח, צפויה הסדרה לסקור גם פכים נוספים בהיסטוריה של העידן השני, כמו למשל בניית מצודת באראד-דור של סאורון בארץ מורדור, יצירתם של ה"נאזגול" (רפאי הטבעת) בידיו, סיפורה של ממלכת נומנור האגדית – סוג של אטלנטיס – הגדולה בממלכות האדם, שקושרת ברית עם האלפים נגד סאורון, וסיפורם של הגמדים, תושבי הממלכה התת-קרקעית קהאזאד-דום ("מוריה" בפי האלפים), שמתחילים בעת הזו להתקרב לאלפים ולקשור עמם קשרי ידידות. אלה יובילו בהמשך לברית המשולבת נגד סאורון. וגם הוביטים תמצאו פה, מן הסתם, אם כי ב"טבעות הכוח" מדובר ספציפית בהארפוטים (Harfoot), אחד משלושת גזעי ההוביט המוכרים.
9 צפייה בגלריה
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
קודם כל, נקמה. גלדריאל, מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
(צילום מסך, אמזון פריים)

אז מי בפנים?

יחסית לסדרה בעלת פרופיל כה גבוה ותג מחיר כה אסטרונומי, יוצריה של "טבעות הכוח" החליטו מראש שלא להישען על שמות מוכרים מדי בקאסט. כוכבים גדולים לא תמצאו פה, אבל לאור הבאזז האופף את הפרויקט וקנה המידה שלו, סביר להניח שחלקם בהחלט יהפכו לכאלה במהרה.
ראשונה היא מורפיד קלארק, שחקנית וולשית בת 33 שמגלמת בסדרה את גלדריאל. לקלארק רקע מסוים בז'אנר – היא כבר הופיעה ב"חומריו האפלים", סדרת הפנטזיה של HBO שכבר ראתה שתי עונות ובקרוב תראה את השלישית והאחרונה מהן. בנוסף כיכבה במותחן האימה הפסיכולוגי "מוד הקדושה", ב"דרקולה" המוצלח של ה-BBC (זמינה אצלנו בנטפליקס) וב"ההיסטוריה האישית של דייויד קופרפילד" שזימן לה את ההזדמנות לעבוד עם היוצר המהולל ארמנדו יאנוצ'י ("ויפ").
9 צפייה בגלריה
מורפיד קלארק
מורפיד קלארק
עוד רגע כולם יכירו אותה. מורפיד קלארק
(AP)
מלבד קלארק, שמראש ובאופן טבעי מסומנת כמי שתפרוץ ב"טבעות הכוח", ראוי לציין גם את רוברט אראמיו הבריטי שמגלם את האלף אלרונד (בסרטי "שר הטבעות" ו"ההוביט" מגלם אותו הוגו וויבינג), וכבר הספיק להבליח ב"משחקי הכס", את אוויין ארתור הוולשי שמגלם את מלך הגמדים דורין הרביעי, את מקסים באלדרי מהסדרה "השנים" שמגלם את הימאי הנומנורי איסילדור (מי שעתיד להפוך למלך הלוחם שאחראי על קטיעת אצבע-הטבעת של סאורון), ואת צ'ארלס אדוארדס, שהופיע בלא מעט סדרות וסרטים ראויים, כולל "האימה" הנהדרת (The Terror), ומגלם פה את האלף קלברימור.
פרצופים מוכרים יותר בקאסט של "טבעות הכוח" תמצאו בדמות השחקן, המגיש והקומיקאי הבריטי לני הנרי שמגלם פה את אחד מזקני שבט ההארפוטים, ויחד איתו פיטר מאלן הסקוטי ("אוזרק", "מכשפת") שמגלם את מלך הגמדים דורין השלישי, ובנג'מין ווקר האמריקני ("ג'סיקה ג'ונס"), המגלם את גיל-גאלאד, מנהיג האלפים.

ומי מאחורי המצלמה?

מעבר לקאסט דל-הכוכבים הזה, מעניינים האנשים שעומדים מאחורי "טבעות הכוח" – ביניהם, אגב, שרון טל יגואדו הישראלית, שעד 2019 הייתה מנהלת התוכן הדרמטי באולפני אמזון (תפקיד שבמסגרתו, בין היתר, הייתה אחראית ל"הבנים" הנהדרת), והייתה האוטוריטה הבכירה ביותר במהלך תהליך ההפקה והפיתוח של "טבעות הכוח".
אבל העניין האמיתי פה טמון בזהות היוצרים והשואוראנרים של הסדרה. פטריק מקיי וג'ון די. פיין הם השמות, ותכלס, הם די הגיעו משום מקום. שניהם חולקים יחד אי אלו תרומות לתסריט של "סטארטרק: אל האינסוף" (ולא זכו לקרדיט על עבודתם), כמו גם עבודה משותפת על הסרט הבא בסדרת סרטי "סטארטרק", ועוד כמה תסריטים שטרם זכו לאור ירוק להפקה. ו... זהו, בעצם. השניים, חברי תיכון שמשתפים פעולה יחד כבר יותר מ-20 שנה, מגיעים לפרויקט בסדר הגודל הדמיוני הזה עם מינימום ניסיון בפרויקטים מהזן הזה, לא שקיימים יותר מדי מהם.
9 צפייה בגלריה
פטריק מקיי (ימין) וג'ון די. פיין
פטריק מקיי (ימין) וג'ון די. פיין
מי אתם? (מימין) פטריק מקיי וג'ון די. פיין
(AP)
לצורך ההשוואה, כשדיוויד בניוף הגיע ל-HBO יחד עם שותפו די.בי ווייס על מנת לעשות את "משחקי הכס", הוא הגיע כשהוא חמוש בהישגים מרשימים – בניוף כתב את התסריטים ל"השעה ה-25" של ספייק לי, ל"טרויה" בכיכוב בראד פיט, את העיבוד הקולנועי לרב המכר "רודף העפיפונים" ואת התסריט של "אקס-מן המקור: וולברין". וב-2011, מיינד יו, ל"משחקי הכס" לא היה שמץ מההילה המיתולוגית של חומר המקור הניצב בפני מקיי ופיין.
אז איך זה בעצם קרה? כיצד קיבלו השניים האלו, חסרי הניסיון (באופן יחסי), את המפתחות לזיכיון העצום של "שר הטבעות"? האם, כמו במקרה של פיטר ג'קסון וטרילוגיית "שר הטבעות" שלו, מדובר בהימור ענקי של האולפן המממן, ניו ליין דאז, ואמזון כעת? הרי עמוקים ככל שיהיו כיסי אמזון ובזוס, סביר להניח שגם הם לא ישליכו היאורה מיליארד דולר, פלוס מינוס. אז איך זה בעצם קרה?
ייתכן שלעולם לא נדע. זאת אומרת, אלא אם "טבעות הכוח" תהפוך לסנסציה העולמית הענקית שבאמזון מקווים שתהיה, וכך נוכל לשמוע בפירוט על האופן שבו קרמה עור וגידים. בינתיים, די לכם בידיעה שמקיי ופיין נבחרו בידי הבוסים באמזון אחרי שלל פניות מצד יוצרים אחרים, מאחר והתהליך היה בעצם הפוך פה: קודם כל אמזון רכשה את הזכויות ליצירתו של טולקין, מבלי שיהיה קונספט מוכן לטיפול ביצירה הזו - ורק אחר כך החל תהליך חיפוש אחר היוצרים שיביאו אותו לחיים.
9 צפייה בגלריה
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
קודם קנו את הזכויות. אחר ככך ישבו לחשוב מה לעשות איתן. מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
(צילום מסך, אמזון פריים)
"זה כזה עולם רחב, ויש כל כך הרבה דרכים שונות ללכת עם החומר הזה", אמרה הבוסית של אולפני אמזון ג'ניפר סאלק, "היה שפע של התלהבות בקהילת היוצרים/כותבים בנוגע לפרויקט הזה. אז היה הרבה זמן שבמהלכו דיברנו על גישות שונות. השלב הבא היה תהליך פיתוח נרחב בזמן שהם (מקיי ופיין – י"ב) בונים את העולם הזה".

נו, אז איך זה יהיה?

לכו תדעו. מצד אחד, כאמור, המסך הקטן כבר מותש מרוב סדרות פנטזיה עתירות תקציב, המבוססות על חומר מקור בעל לגיונות מעריצים. רק מהעת הממש אחרונה ניתן למנות את "מחזור כישור הזמן" (אמזון) למשל, או את "צל ועצם" (נטפליקס). מצד שני, העולם של "שר הטבעות" הוא לא עוד חומר מקור נחשב - הוא חומר המקור הנחשב מכולם.
מה שיוצר תועפות של לחץ מכיוון נוסף, שכן להרים עיבוד יקר ל"המכשף" (נטפליקס) של אנדז'יי ספקובסקי זה דבר אחד, ולהרים עיבוד יקר ליצירה של טולקין זה דבר אחר לגמרי. האחד הוא שם מוכר בז'אנר אבל לא ידבר אל אף אחד מחוצה לו, ואילו השני הוא חלק מהותי מההיסטוריה הספרותית של המאה ה-20, מי שבמו דמיונו הנדיר עיצב את הז'אנר כפי שאנו מכירים אותו כיום. אם אתה מכזיב את המעריצים עם ספקובסקי הפולני, זה לאו דווקא סוף העולם. אם אתה מפשל עם טולקין, לעומת זאת, מוטב לך לקפוץ לבקר את סאורון בבאראד-דור, כשאתה לבוש כמו אלף.
9 צפייה בגלריה
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
לא לפשל! מתוך "שר הטבעות: טבעות הכוח"
(צילום מסך, אמזון פריים)
הממון האדיר שהושקע ב"טבעות הכוח" לא מבטיח סדרה טובה. האנונימיות הכמעט-מוחלטת של פטריק מקיי וג'ון די. פיין לא אומרת שהם לא יודעים את העבודה. הקאסט נעדר הכוכבים עלול להוות יתרון, וההתמקדות בפרק זמן עלום יחסית (לפחות מבחינת הקהל הרחב) של ההיסטוריה של הארץ התיכונה עלולה להתגלות כהרת-אסון.
כל כך הרבה משתנים, כל כך הרבה שאלות, כל כך הרבה ציפיות - וכל כך הרבה מקום לאכזבה. "שר הטבעות: טבעות הכוח" עוד לא עלתה, וכבר אפשר להתאבסס עליה שעות. בואו כולנו נחזיק אצבעות שהכול יסתדר על הצד הטוב ביותר, וניפגש פה רגע אחרי כדי להתנצח על התשובה. שיהיה לכולנו בהצלחה.