פרופ' רועי הורוביץ, ראש התוכנית לדרמה ולתיאטרון באוניברסיטת בר אילן, הוא מרצה המרבה להשתתף בכנסים ופסטיבלים בינלאומיים. עד לפני מספר חודשים הוא כיהן כיו"ר הוועדה האמנותית של החשיפה לתיאטרון ישראלי (מפעל משותף למשרד החוץ ולמשרד התרבות לקידום התיאטרון בחו"ל), וככזה הוא הוזמן - עוד לפני 7 באוקטובר - להשתתף באירוע מקביל שיתקיים במאי 2024 בקופנהגן, בשם CPH STAGE. הורוביץ אישר את ההזמנה ואף שילם דמי השתתפות, כמקובל, אולם לפני כשבועיים הודיע הפסטיבל הדני לפרופ' הורוביץ ולשגרירות ישראל בדנמרק כי "בשל הזמן הבעייתי על רקע המלחמה" הם החליטו לבטל את ההזמנה.
2 צפייה בגלריה
פרופ' רועי הורוביץ
פרופ' רועי הורוביץ
פרופ' רועי הורוביץ
(צילום: יעל השביט)
צוות השגרירות ביקש להיפגש עם ראשי הפסטיבל הדני, אך סורב הואיל "וההחלטה היא סופית". לאורח מישראל, הפסטיבל הודיע שהביטול נובע מ"סיבות אבטחתיות", אולם לדברי גורמים במשרד החוץ, על המארגנים הופעלו איומים ולחצים מצד תומכי ה-BDS.
בעצה אחת עם החטיבה לדיפלומטיה תרבותית (קשתו"ם) במשרד החוץ, שמתמודדת מאז מתקפת 7 באוקטובר עם תופעת החרם התרבותי ברחבי העולם - השגרירות בקופנהגן פתחה חמ"ל ייעודי לסיכול החרם ויצאה למבצע מאורגן היטב. בין היתר, הוא כלל פנייה לידידים טובים של השגרירות, שעימם הם שומרים על קשר לאורך השנים, ואשר התגייסו מיד למשימה.
פוליטיקאים מהערים קופנהגן ופרדריקסברג, וכן שרים בכירים וחברי פרלמנט, ביקרו בחריפות את ההחלטה, יצאו בבליץ של מסע ראיונות בכלי התקשורת הדניים, ואף איימו בהפסקת המימון הציבורי כולו נגד הפסטיבל במידה שהחרם נגד האורח מישראל ייצא לפועל. הקהילה היהודית נענתה לפניית השגרירות והצטרפה אף היא לקולות המתריעים מפני הכניעה לאנטישמיות. השיא התרחש כשהעיתון הנחשב Berlingske יצא במאמר מערכת הקורא דווקא להזמין יוצרים מישראל לדנמרק. הסערה התקשורתית הזו הפרה את השלווה הדנית, ובסופו של דבר הנהלת הפסטיבל נאלצה לקיים מפגש חירום שבו הם החליטו לחזור בהם מ"החלטתם הנמהרת" ולשלוח להורוביץ הזמנה מחודשת.
סגן השגריר בדנמרק, יונתן לבל, דיווח לירושלים כי מדובר בתקדים חשוב שהושג על ידי פעולה אינטנסיבית עם שותפים מקומיים שנרתמו למאמץ, ובזכות החשיבות הרבה שמייחסים בדנמרק לחופש הביטוי.
2 צפייה בגלריה
דנמרק חגיגות מלכה המלכה מרגרט השנייה מעבירה את הכתר לנסיך פרדריק קופנהגן
דנמרק חגיגות מלכה המלכה מרגרט השנייה מעבירה את הכתר לנסיך פרדריק קופנהגן
השגרירות בקופנהגן פתחה חמ"ל ייעודי לסיכול החרם. דנמרק
(צילום: Sean Gallup / Getty Images)
פרופ' הורוביץ, בכובעו האחר כבמאי וכשחקן, הוא גם בן בית מעל בימות רבות באירופה ובארצות הברית, ומפגשים עם ה-BDS אינם חדשים לו: "נתקלתי בזה בעבר בעצימות נמוכה בהופעותיי באירלנד ובדרום אפריקה, ובחודש אוקטובר האחרון בקוסובו, שבה סירבו שני משתתפים מיוון ומבריטניה לשבת איתי על במה אחת בפאנל שעסק בתיאטרון בעתות משבר ומלחמה. יחד עם זאת, פארסה כמו זו שאירעה עכשיו בקופנהגן היא דבר חדש לגמרי, ומדגימה בעיניי את העובדה שברגע שמשיבים להם מלחמה שערה ולא מוותרים, כל המחרימים והצבועים למיניהם מתקפלים".
שר החוץ ישראל כ"ץ הוסיף כי "מאז כניסתי לתפקיד, אני מייחס חשיבות רבה לקשרי התרבות ולמאבק שאנו מנהלים מול הניסיונות המאורגנים והממומנים היטב, לפגוע במעמד הבינלאומי של ישראל ובאמנים הישראלים. ההצלחה להדוף את החרם התרבותי נגדנו אמש של צוות השגרירות הישראלית בדנמרק, עם שותפיהם המקומיים, היא תוצר של פעילות זו והוכחה נוספת שרק בנחישות ניתן יהיה לנצח את התעמולה האנטישמית נגדנו".