בשלוש עונותיה הוכיחה סדרת "הבנים" (השייכת לאמזון פריים) את נכונותה ללכת למחוזות מאוד פרועים מבחינת האלימות וחוש ההומור השחור המוצג בה. במיטבה היא סאטירה לא רק על הז'אנר, אלא על התקשורת, הבידור הממוסחר, הזדון התאגידי, הפוליטיקה האמריקאית, ולמעשה כמעט כל מטרה אפשרית בארה"ב. הכול דרך הפריזמה של קיומם של בעלי כוחות על המופעלים (וכפי שמתגלה גם מיוצרים) על ידי תאגיד ווט הזדוני שידו בכל.
ההצלחה של הסדרה הובילה כעת לספין-אוף "דור ה-V", ששלושת פרקיו הראשונים הועלו בסוף השבוע שעבר. סדרה המתקיימת באותו עולם של סדרת המקור, ולכן חולקת איתה את נקודת המוצא, ואת הטון הפרוע בייצוג כוחות העל, הכרוך באלימות ובמין פרועים הרבה יותר ממה שסרטי מארוול ו-DC העזו להציג עד היום. נטל ההוכחה על יוצרי הסדרה החדשה שזה לא רק ניצול ציני של סדרת האם המנסה לחפות על עצלות יצירתית, אלא שיוצריה (אריק קריפקה, אוון גולדברג ו-קרייג רוזנברג) מצליחים להשתמש בקונספט של "בעלי כוחות על צעירים בקולג'", כדי להכניס אלמנטים חדשים ליקום המשותף של שתי הסדרות.
לביקורות טלוויזיה נוספות:
על בסיס הפרקים שעלו יש מקום רב לאופטימיות. קשה להאמין שמי שנרתע לחלוטין מ"הבנים" ימצא ענין ב"דור ה-V", בגלל הטון המאוד דומה של הסדרות. יחד עם זאת יש בה ניסיון לא רק לזעזע באלימות והומור שחור, אלא להרחיב את העלילה של סדרת המקור, וללכת על הקו הדק שבו מעמדים קיצוניים משולבים בקווי עלילה עם דמויות שלהן יש בעיות "אמיתיות" ועולם רגשי המשקף את האתגריים והקשיים של הגיל (גם אם באופנים מוקצנים). לסדרה יש פוטנציאל לעצב קווים עלילתיים רבים יותר שיישאו גם ממד רגשי ביחס לסדרת המקור, בגלל הדרמות של גיל הגיבורים, והאופן בו כוחות הדמויות הם גילום מטאפורי של אספקטים בסיטואציית ההתבגרות.
3 צפייה בגלריה
מתוך "דור ה-V"
מתוך "דור ה-V"
ניסיון לא רק לזעזע באלימות והומור שחור, אלא להרחיב את העלילה של סדרת המקור. מתוך "דור ה-V"
(צילום מסך, באדיבות אמזון פריים)
העלילה של "דור ה-V" מתרחשת באופן מקביל לאירועי "הבנים", סדרה שכעת נמצאת בין העונה השלישית והרביעית. הקונספירציה של "תרכובת V" שנחשפה בסדרת האם מהווה נקודת מוצא לספין-אוף. כזכור, תאגיד ווט ייצר באמצעות התרכובת את גיבורי העל למטרותיו הכלכליות והפוליטיות האפלות. לבני ובנות "דור ה-V" יש לא רק מודעות לאופן שבו השיגו את כוחותיהם, אלא לבגידה של הוריהם שידעו על הזרקת החומר ותוצאותיו המשוערות. כך מתווסף למטענים, שלא מעט צעירים נושאים כלפי הוריהם, אלמנט מקצין הנובע מעצם קיומם של כוחות העל. האמא של אחת הדמויות הצעירות מעוצבת ע"פ הדפוסים של "אמא של עסקי השעשועים", הורה המדרבן את הילד לקריירה תחת אור הזרקורים שעלולה להסב לו נזק רב. במקרים אחרים הכוחות הובילו לאירועים טראומטיים בילדותם של הגיבורים ושינוי לרעה את מסלול חייהם.
הפתיחה של הפרק הראשון לא מבזבזת זמן ומהווה הצהרת כוונות לגבי השימוש שהיא תעשה בכוחות על באופן מטאפורי, והנכונות ללכת רחוק מבחינת אפקט הזעזוע (ולא בהכרח באופן מתוחכם במיוחד). אנו פוגשים את מארי מורו, מי שעתידה להיות גיבורת הסדרה, ה"סטארלייט השחורה" (כפי שיתייחסו אליה בעתיד אנשי ווט), בראשית גיל ההתבגרות. בסצנה המזכירה את הפתיחה של "קארי" של בריאן דה פלמה, הגילוי של דם המחזור הראשון הופך לאירוע טראומטי במיוחד. הפעם לא מדובר בהשפלה במקלחות, אלא בגילוי שכוח העל של הגיבורה הוא בשליטה פסיכוקינטית על הדם, שעשוי להפוך לכלי נשק קטלני בידיה. הבהלה של גילוי המחזור והכוחות מובילה להרג בשגגה של שני ההורים בסצנה מדממת במיוחד.
3 צפייה בגלריה
מתוך "דור ה-V"
מתוך "דור ה-V"
מארי חולמת להפוך להיות האישה האפרו-אמריקאית הראשונה שתצליח להיות אחת מהם. מתוך "דור ה-V"
(צילום: באדיבות אמזון פריים)
האחות הקטנה של מארי עדה למתרחש. בכך נקבע הרקע הפסיכולוגי לדמות שתנסה לתקן ולהפוך לגיבורת על שעשויה יום אחד לגרום לאחותה לסלוח על מה שעשתה. בעולם של "הבנים" ו"דור ה-V" גיבורי העל המוכרים והנערצים ביותר הם "השבעה", ומארי חולמת להפוך להיות האישה האפרו-אמריקאית הראשונה שתצליח להיות אחת מהם. מי שמכיר את עלילות "הבנים" יודע מה רב המרחק בין השאפתנות של הצעירה האידיאליסטית, והציניות המרושעת שמתקיימת מאחורי הקלעים של הניהול של תאגיד ווט את גיבורי העל שלו. כעת גיבורי "דור ה-V" צריכים לגלות את מה שהצופים כבר יודעים, והאתגר הוא איך לעשות זאת בדרך שלא תשעמם את הצופים.
מהפנימייה לעבריינים צעירים בעלי כוחות על מארי (ג'אז סינקלייר) עוברת ל"אוניברסיטת גודולקין ללוחמה בפשע", מוסד יוקרתי שמיועד לבעלי כוחות על, ומחלק אותם למסלולי לימוד שונים. המסלול היוקרתי הם אלו שיהפכו להיות לוחמים בפשע, ומתוך דירוג המצטיינים ביותר במסלול זה אולי יהיה מי שיהפוך להיות חבר נוסף ב"השבעה". מסלולים פחות מלהיבים, בוודאי עבור מארי, הוא מסלול ההכשרה לבעלי כוחות על בתעשיית הבידור (המאפשר ללעוג להוראת דרמה בקולג').
השילוב בין מוסד לימודי הכולל מגורים לצעירים עם כוחות ייחודיים, הוא בוודאי לא מקורי. למשל סדרת סרטי הארי פוטר, או "וונסדיי", הספין-אוף של "משפחת אדאמס" בנטפליקס, ועוד. המרכיבים ידועים - מורים טובים ורעים, סודות אפלים הנחשפים בהדרגה על ידי הגיבורים הצעירים, קליקות של מקובלים יותר ופחות בקרב הצעירים. אלו החומרים הדרמטיים שבהם יעשה שימוש גם ב"דור ה-V", ובינתיים נראה שהעלילה עושה זאת היטב, באופן קולח ומהודק.
3 צפייה בגלריה
מתוך "דור ה-V"
מתוך "דור ה-V"
עבור חובבי הסדרה המקורית "דור ה-V" נראה כבשורה משמחת. מתוך "דור ה-V"
(צילום מסך, באדיבות אמזון פריים)
השותפה של מארי לחדר אמה מאייר (ליזי ברודוויי) המכונה "קריקט הקטנה". אם מארי היא הבחורה טובה והיפה, אך גם חדורת האמביציה, אמה היא חסרת ביטחון עצמי, ומי שכוח העל מגדיר את מעמדה החברתי הלא מזהיר. אמה יכולה להתכווץ לממדים הולכים וקטנים, והיא עושה זאת בפעולה בולימית של הקאה. לחזור לגודלה הרגיל היא צריכה לאכול. גם כאן כוח העל הוא בסיס מטאפורי לאפיון של הדמות, גם ברגעיה העצובים כשהיא מושפלת ומנוצלת וגם ברגעיה הפרועים (סצנה מינית ששייכת לתחום ה"אני לא מאמין שמישהו העז לצלם את זה").
מארי מקבלת הזדמנות לשהות בחברתם של הנערצים ביותר – המובילים החברתיים שנראה כי עתידם מובטח. בראשם לוק ריורדן "גולדן בוי" (פטריק שוורצנגר) הנאה, החזק ביותר, מי שמוביל את טבלת בית הספר (המשקללת יכולות ופופולאריות במדיות חברתיות). הצפייה האוטומטית שהוא יתגלה כגרסה של הסדרה ל"הומלנדר" הפסיכופת מ"הבנים" מתגלה כמוטעית, אבל יש לו עבר משפחתי טראומטי הקשור לאחיו, שגם קיבל כוחות על, והוא עצמו יהיה כוח מניע בניסיון להתחקות אחר הקונספירציות מאחורי הקולג'.
דמויות נוספות הן קייט דאנלפ (מאדי פיליפס), חברתו הבלונדינית של לוק, שניחנה ביכולת לפקוד על אנשים לחשוב ולפעול כפי שהיא רוצה. דמות שניתן לחשוד שהיא תהייה "מלכת הכוורת" המרושעת, אבל מעוצבת בדרך פחות צפויה. אנדרה אנדרסון (צ'אז פרדומו) האפרו-אמריקאי בעל יכולת המניפולציה על מתכות. אביו הוא גיבור העל הידוע "פולאריטי" (שון פטריק תומס), ושאיפותיו של הבן נמדדות ביחס להישגים של אביו. באחת הסצנות בסרט מידע חשוב מוסתר בתוך הפסל של האב בנמצא בקולג', והבן צריך לעקם ולשבור את המתכת באזור החלציים של פסל האב כדי להוציא את המידע. לא רק שלא ניתן לחשוד ביוצרים שהם לא מודעים למשמעויות הסמליות של הדימוי, הם גם ניתנים לאחת הדמויות להעיר על המשמעות הסמלית-פרויידיאנית של הרגע. אחרונ.ה חביב.ה בקבוצה זו הוא/היא ג'ורדן לי – שמלבד כוח פיזי, עמידות ומהירות מאופיינ.ת בשינוי טרנסג'נדרי מהיר והפיך בגופו.ה (לונדון ת'ור ו-דרק שלו מגלמים את הדמות). מיותר לציין את הקשר בין נזילות ג'נדריאלית ותרבות דור Z המתקיימת בהווה בקולג'ים של ארה"ב.
מכיוון ש"דור ה-V" מתקיים בעולם ציני, שברובו אינו ידוע עדיין לגיבורים הצעירים, דמויות המורים ומנהלי המקום הם, במקרה הטוב, מראית עין של מחנכים מסורים וטובי לב. בראשם הדיקנית שלי קון (אינדירה שטי) המיישרת קו עם ההנהלה המעוותת של תאגיד ווט, וכמו בתאגיד עצמו גם עבורה כוחות העל של הצעירים הם דבר שצריך לנצל לשיווק מוצרים ופרסום, וגם בדרכים אפלות הרבה יותר.
יש התייחסויות לדמויות ואירועים ב"הבנים", יש גם הופעות אורח קצרות של כמה מהשחקנים מסדרת האם. בכל זאת, אין כאן מידע מהותי המחייב היכרות עם הסדרה הקודמת כדי להתחיל לצפות ב"דור ה-V". עבור חובבי הסדרה המקורית "דור ה-V" נראה כבשורה משמחת, השומרת על מה שעבד היטב במקור, ומעצבת אפשרויות חדשות לדמויות וקווים עלילתיים שיש להן ערך העומד בפני עצמו.