האמן היהודי-אמריקאי ריצ'רד סרה, שהיה ידוע בזכות פסלי הפלדה העצומים שיצר, הלך לעולמו אמש (ג') בביתו בעקבות סיבוך של דלקת ריאות בגיל 85, כך דיווח "הניו יורק טיימס".
4 צפייה בגלריה
ריצ'רד סרה
ריצ'רד סרה
ריצ'רד סרה
(צילום: AP)
סרה נולד בסן פרנסיסקו ב-1938 לאב ממוצא ספרדי ולאם ממוצא יהודי-אוקראיני, ולפי הביוגרפיות אודותיו שנמצאות במוזיאון לאמנות מודרנית בסן פרנסיסקו ובמוזיאון גוגנהיים, הוא נהג לבקר במספנות שבהן עבד אביו, ובצעירותו עבד במפעלי פלדה.
לאחר שהשלים לימודיו באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי ובאוניברסיטת ייל, הוא עבר לניו יורק בשנת 1966, ושם החל ליצור אמנות באמצעות שימוש בחומרים תעשייתיים כמו מתכת, פיברגלס וגומי.
4 צפייה בגלריה
ריצ'רד סרה
ריצ'רד סרה
Tilted Arc, יצירתו מעוררת הסערה משנת 1981. (צולם ב-1989) ריצ'רד סרה
(צילום: AP)
למרות שזכה לפופולריות רבה בהמשך הקריירה שלו, אחת מיצירותיו משנת 1981 - Tilted Arc (בתרגום לעברית: "קשת מוטה") לא התקבלה על ידי הקהל וזכתה לביקורות כה גרועות עד שהיא הוסרה ממקום תלייתה במנהטן. עבודת הפלדה בגובה 36 מטר, "זכורה היום כאחת מיצירות האמנות הציבורית המושמצות ביותר בהיסטוריה של העיר. בסופו של דבר היא הוסרה בגלל שאנשים כל כך שנאו אותה", נכתב אודותיה במגזין ARTnews.
פריצת הדרך המשמעותית הרצינית של סרה התרחשה בשנת 1969, כשנכלל ברשימת "תשעה אמנים צעירים", של פרסי Theodoron מטעם מוזיאון גוגנהיים בניו יורק.
4 צפייה בגלריה
ריצ'רד סרה
ריצ'רד סרה
ריצ'רד סרה
(צילום: AP)
בתחילת שנות ה-80 נסע למולדתו של אביו - ספרד - כדי להעמיק בלימודי אדריכלות, ובהמשך עבודותיו זכו לתהילה גם באירופה, כשהציג בתערוכות יחיד במוזיאונים מרכזיים בגרמניה ובצרפת. גוף עבודתו של סרה זכתה להערכה מיוחדת בספרד, שם הוצעה לו רטרוספקטיבה במוזיאון ריינה סופיה בשנת 1992, ותערוכה שהוקדשה בלעדית לעבודתו הוצגה במוזיאון גוגנהיים בבילבאו. בשנת 2002 "הניו יורקר" פרסם כתבת מגזין מקיפה אודותיו בשם "איש הפלדה".
למרות גודלן האדיר של יצירותיו, מבחינת השתייכות לזרם אמנותי סרה נחשב למינימליסט, שעבודותיו נשענות על הפער שיצר קנה המידה בין היצירות והצופים. בין המפורסמות שביצירותיו נמצאות Sea Level ("מפלס הים") בהולנד, "עיקולים" (1986), אנדרטה לזכר קורבנות הנאצים שממוקמת בברלין ו-Fulcrum שנמצאת ברחוב ליברפול בלונדון, כמו גם העבודה "מעגל חיצוני" שמוצגת בגן האמנות במוזיאון ישראל, ומהווה גרסה מאוחרת של "מעגל", יצירתו מ-1972.
4 צפייה בגלריה
Outdoor Circuit, 1986 ריצ'רד סרה
Outdoor Circuit, 1986 ריצ'רד סרה
Outdoor Circuit, 1986 ריצ'רד סרה
(צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים, עודד לובל)
עבודותיו כאמור, מוצגות במוזיאונים ובמרחבים ציבוריים בכל רחבי העולם, החל מאיסלנד, דרך ניו זילנד ועד לקטאר. סרה הותיר אחריו את אשתו, חוקרת האמנות קלרה ווירגראף.