על הנייר זה נשמע כמו שילוב בין סדרה של ראיין מרפי ודוקו על מלחמת העולם השנייה. היריבות בין שני מעצבי האופנה הוותיקים, כריסטיאן דיור וקוקו שאנל, כשברקע הנאצים שולטים בצרפת. אבל "הלוק החדש", שעלתה באפל TV פלוס השבוע, מצליחה איכשהו לשלב בין שני הנרטיבים האלה, שמבוססים על אירועים שקרו באמת, ולהתיך אותם אל סדרה מעט מיושנת ומעט ארוכה מידי, אבל מרשימה מאוד ויזואלית וגם נוגעת ללב.
למרות שהגיבור שלה, תרתי משמע, הוא כריסטיאן דיור (בגילומו הנהדר של בן מנדלסון), "הלוק החדש" נפתחת דווקא בסצנה שבה שאנל (ז'ולייט בינוש) מתראיינת למספר עיתונאים לאחר סיום המלחמה. היא מנצלת את ההזדמנות כדי להשחיר את דיור ולהצהיר שהיא הגיעה במטרה לכבוש מחדש את מקומה כמובילת סצנת ההוט קוטור הפריזאית. לאחר מכן אנחנו פוגשים את דיור, במצב נפשי מעט מעורער, מתארח בסורבון ברוב כבוד ועונה על שאלות של סטודנטים לאופנה מכל העולם. חלק מהשאלות נגעו להסכמה שלו לעצב שמלות ערב עבור נשות הנאצים בתקופה שבה הם ישבו בפריז, לעומת שאנל, שהעדיפה לסגור את בית האופנה שלה ולהימנע מכך. דיור עונה שכל אחד עשה מה שהיה יכול כדי לשרוד באותה התקופה, ושכל מה שהוא רצה אי פעם היה לעצב את בגדי הנשים היפים ביותר הקיימים.
בפועל (וגם בסדרה) המציאות הייתה הרבה יותר חדה. דיור עיצב בתקופה ההיא שמלות עבור בית האופנה של לוסיין ללונג (שמגלם ג'ון מלקוביץ'), כשההחלטה לעבוד עבור הנאצים כדי לאפשר לעסק שלו לשרוד, הייתה של ללונג. שאנל, לעומתו, שנחשבה לחלוצה בתפיסת בגדי הנשים המודרניים והפרקטיים, ולמי ששחררה את הנשים ממחוכים ואופנה מגבילה, אימצה את הגישה הפרקטית גם במלחמה: היא שימשה כמודיעה של הנאצים בפריז, הסתייעה בהם כדי לנשל את שותפיה היהודים לעסק ואפילו לקחה לעצמה מאהב נאצי, פון "ספאץ" דינקלאגה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "הלוק החדש"
מתוך "הלוק החדש"
מדגישה את הניגודים החדים באישיותם. מתוך "הלוק החדש"
(צילום: באדיבות אפל TV פלוס)
"הלוק החדש" (ששלושה פרקים שלה כבר זמינים לצפייה וכל העשרה נשלחו לביקורת), נעה בין שניהם ומדגישה את הניגודים החדים באישיותם ובמסלול הקריירה שלהם. דיור מצטייר כאדם רך, אוהב ולא כוחני. עיקר דאגתו היא לאחותו, קתרין (מייזי ויליאמס, אריה מ"משחקי הכס") שפעלה במחתרת הצרפתית עד שנעצרה ונשלחה למחנה ריכוז. היא שוחררה ב-1945 ודיור קרא על שמה את הבושם המפורסם שלו, "מיס דיור". שאנל לעומת זאת רמסה בדרכה לא מעט, כולל אנשים שהיטיבו איתה, והתנערה מהאחריות על מעשיה וזלזלה בפומבי בדיור שוב ושוב. "רק גבר שמעולם לא היה במצב אינטימי עם אישה יכול לעצב משהו כל כך לא נוח", היא אמרה לעיתונאים, כשהיא מתייחסת בו זמנית לנטייה המינית של דיור ולעיצובים שופעי הבד וצרי המותן שלו. "דיור לא מלביש נשים, הוא מרפד אותן", היא טענה, "אישה שלובשת דיור נראית כמו כורסה ישנה".
העובדה שהסיפור של דיור ושאנל (כשברקע מעצבי אופנה מפורסמים נוספים) מתרחש בתקופת מלחמת העולם השנייה והשנים שהגיעו אחריה, מעניק ליריבות שלהם עומק ועניין מוסרי שאחרת היה נבלע בעוד נרטיב של רכילות אופנתית. מה גם שטוד א. קסלר (תסריטאי ומפיק ב"סופרנוס") שיצר את הסדרה, הצליח להפוך את כריסטיאן דיור לדמות שקל מאוד לצופה הממוצע לאהוב. לפני שנתיים עלתה בנטפליקס "הלסטון" של ראיין מרפי, על מעצב האופנה האמריקני שעלה לגדולה אבל היה אדם פרובוקטיבי ואלים, בלתי נסבל בעליל ללא מורכבות נפשית.
דיור של מנדלסון, לא מעט בזכות השחקן, מצדיק את הדימוי שלו כתקווה החדשה של צרפת לעתיד טוב ויפה יותר בתקופה שבה המדינה התקשתה להשתקם מהריסות מלחמת העולם. קסלר נותן גם לשאנל את הסיכוי להתחבב על הצופה כשהוא משבץ פלאשבקים שלה כילדה ענייה או שותל בפיה טקסטים מתבקשים על כמה קשה להיות אישה בעולם האופנה הגברי. אבל כשהעלילה מבצעת פנייה לשאלה האם דיור יצליח להעלות את תצוגת קולקציית הבכורה שלו בפרקים האחרונים של הסדרה, הצופה מעוניין לראות בהצלחתו. דיור עצמו, אגב, היה כנראה רגיש מדי עבור העולם שבו התנהל - הוא נפטר כעשר שנים לאחר שהקים את בית האופנה שלו מהתקף לב, כשהוא בן 52 בלבד. שאנל, לעומתו, שרדה את הקרירות שבה התקבלה באירופה והמציאה את עצמה מחדש בארצות הברית.
2 צפייה בגלריה
מתוך "הלוק החדש"
מתוך "הלוק החדש"
הבינג' הסולידי הבא שלכם. מתוך "הלוק החדש"
(צילום: באדיבות אפל TV פלוס)
"הלוק החדש" (The New Look, שמה של קולקציית הבכורה של דיור, שהוענק לה על ידי כרמל סנואו, עורכת המגזין "הרפרס ביזאר", שאותה מגלמת בסדרה גלן קלוז) נעשתה בשיתוף פעולה עם בית דיור, שפתח את הארכיונים שלו עבור היוצרים וסייע בשחזור כמה מהעיצובים המוקדמים של דיור. בית שאנל, באופן טבעי, לא היה מעורב בסדרה. האלמנטים האלה לא בהכרח הופכים את "הלוק החדש" לאותנטיים יותר - למרות העובדה שהעלילה מתרחשת במהלך המלחמה, פריז נראית מצוחצחת ונקייה, אורח החיים של האליטה הצרפתית לא נראה מאתגר במיוחד. היין נמזג כמים, דיור עומד בתור לחלוקת מזון לבוש כאילו הוא ממשיך משם למסיבת קוקטייל, ומעל הכול השחקנים נאלצים לדבר באנגלית במבטא צרפתי, אותו יצור כלאיים לא טבעי, פשרה מעוותת שאפשר לפגוש בלא מעט סדרות המתרחשות במדינה דוברת שפה שאינה אנגלית. אבל אם אתם מחבבים אופנה, אסתטיקה והיסטוריה, ויש לכם סבלנות לעשרה פרקים בני 50 דקות עד שעה, "הלוק החדש" עשויה להיות הבינג' הסולידי הבא שלכם.