אחרי שעורר סערה בספיישל הסטנד-אפ החדש שלו בנטפליקס - מנכ"ל ענקית הסטרימינג טד סרנדוס יוצא להגנת הקומיקאי דייב שאפל שהתבדח על קהילת הטרנסג'נדרים: "כמו עם טאלנטים אחרים שלנו, אנחנו עובדים קשה כדי לתמוך בחופש היצירתי שלהם - גם אם זה אומר שתמיד יימצא תוכן בנטפליקס שמספר אנשים יראו כפוגעני", כתב סרנדוס במכתב שנשלח לעובדי החברה.
הטענות נגד שאפל מגיעות בעקבות ספיישל שעלה לפני כשבוע ונקרא "דייב שאפל: האחרון" (The Closer), שבו בין היתר סיפר בדיחות על יהודים, חברי הקהילה הטרנסית ועל תרבות הביטול - למשל כאשר "ביטלו" את הסופרת ג'יי. קיי. רולינג שטענה כי "מגדר זה עובדה". "קייטלין ג'נר נבחרה לאשת השנה, בשנה הראשונה שלה כאישה. מה תגידו על זה?", אמר שאפל במופע. "היא ניצחה את כל הנשים בדטרויט, היא טובה יותר מכולכן! היא מעולם לא קיבלה מחזור אפילו! אני הייתי כועס בטירוף אם הייתי אישה. מגדר זה עובדה".
1 צפייה בגלריה
דייב שאפל
דייב שאפל
דייב שאפל
(צילום: AP)
במכתב שכתב לעובדים סרנדוס כתב: "שאפל הוא אחד הקומיקאים הפופולריים ביותר כיום, ויש לנו חוזה ארוך-טווח איתו (זהו הספיישל השישי שצילם עבורם, נ"ב). הספיישל האחרון שלו 'דייב שאפל: צוחק אתכם' (Sticks & Stones), גם הוא שנוי במחלוקת, הוא הספיישל סטנד-אפ הכי נצפה וזוכה פרסים שלנו אי פעם, נכון להיום".
סרנדוס נתן דוגמאות לתוכן נוסף של נטפליקס שעלול להיתפס כפוגעני כמו הסרט "חמודות" (Cuties), שהוקרן גם בפסטיבל סאנדנס ונטען כי הוא "מחצין את מיניותן של ילדות"; הסדרה "13 סיבות" שלטענת אנשים עשה "רומנטיזציה להתאבדות"; וסדרת הריאליטי מהשנה האחרונה "חיי: מהלכה למעשה", שבו עוקבים אחר בכירה בסוכנות דוגמנות שעזבה את הקהילה היהודית האורתודוקסית, והואשמה בכך שהיא מציגה את הקהילה באור קיצוני ופוגעני.
דבריו של סרנדוס מגיעים בעקבות אירוע חריג שקרה במפגש סגור שערך מול מאות עובדים בכירים במשרדי החברה. למפגש, שבו הדריך אותם בין היתר כיצד לנהוג עם עובדים וטאלנטים שיצאו נגד שאפל, התפרצו שלושה עובדים זוטרים - בהם עובדת טרנסג'נדרית שהתבטאה נחרצות נגד שאפל בטוויטר בשבוע שקדם לכן, בציוץ שהפך לוויראלי. על פי אתר "וראייטי", כל השלושה הושעו וחקירה מתנהלת בנושא, אולם בתגובה ל"הוליווד ריפורטר", דובר נטפליקס הכחיש לחלוטין את הדברים: "זה לחלוטין לא נכון שהשענו מישהו מעובדינו בשל ציוץ על התוכנית הזאת. אנו מעודדים את העובדים שלנו להביע את מורת רוחם בפומבי ותומכים בזכותם לעשות כך".
בתגובה לדבריו של סרנדוס, נציגי ארגון GLAAD טענו כי תוכן אנטי-להטב"קי נוגד באופן טכני את המדיניות של נטפליקס, "שלפיה תוכן 'שנועד להסית לשנאה או אלימות' אינו מורשה להופיע בפלטפורמה. אבל כולנו יודעים שתוכן אנטי-להטב"קי עושה בדיוק את זה. בעוד נטפליקס מהווה בית לסיפורים להטב"קים פורצי דרך, עכשיו זה הזמן של בכיריה להקשיב לעובדים מהקהילה, לבכירים מהתעשייה ולקהל, ולעמוד בסטנדרטים שהציבו לעצמם".
סרנדוס המודע לביקורת התייחס במכתבו גם למדיניות נטפליקס ואמר כי "כמה מכם [העובדים] שאלתם איפה אנחנו מותחים את הגבול בנוגע לשנאה. אנחנו בנטפליקס לא מאשרים תכנים שנועדו להסית לשנאה או לאלימות, ואנחנו לא מאמינים ש'דייב שאפל: האחרון' חצה את הקו הזה… ישנו סטנדרט שונה לחלוטין בכל הנוגע לחופש יצירתי במופעי סטנד-אפ מאשר זה שאנחנו מאפשרים בארגון שלנו, שכן המטרות הן שונות: לבדר אנשים לעומת שמירה על מקום עבודה יעיל ומכבד".