בשיתוף מפעל הפיס


יוסי שרעבי ז"ל, בן 53, היה נשוי לנירה ואב לשלוש בנות, יובל, אופיר ואורן. בבוקר ה-7 באוקטובר פרצו מחבלים לממ"ד בו שהתה המשפחה בקיבוץ בארי. יוסי ביקש שייקחו אותו ואת ילדיו ישאירו בחיים. הוא נחטף לעזה יחד עם בן זוגה של בתו יובל, אופיר אנגל בן ה-18, ועם הנער עמית שני - שניהם שוחררו לאחר 54 ימים בשבי.
אחיו אלי, בן ה-51, שהתגורר בשכנות אליו - נחטף גם הוא. אשתו של אלי, ליאן, ובנותיו נויה ויהל, נרצחו במסע הטבח. כעבור 102 ימים בשבי קיבלה המשפחה בשורה מרה נוספת: גם יוסי אינו בן החיים, בעודו בשבי חמאס.
"ההודעה האחרונה מהמשפחה הגיעה ב-11:00 בבוקר: 'אנחנו בממ"ד, הכול בסדר'" מספרת רותם שרעבי, אחייניתם של יוסי ואלי על אותו יום נורא. "כשיצאה השבת הבנו מנירה, אשתו של יוסי שניצלה עם בנותיה – שאשתו של אלי, ליאן, כתבה לה כשהמחבלים היו אצלם בחוץ: 'הם אצלנו, נירה, תזעיקי עזרה".
בינתיים המחבלים הגיעו גם אל הבית של יוסי באותה שכונה בקיבוץ. "הם הצליחו לפרוץ את דלת הממ"ד, הורידו את כולם למטה לדשא, ביחד עם עוד כמה משפחות, אזקו את יוסי ואת אופיר אנגל, החבר של הבת הגדולה יובל, ופשוט תכננו לחטוף גם את כל שאר המשפחה. אבל לא היה מקום בטנדר. יובל עוד הספיקה להגיד לאופיר שהיא אוהבת אותו, ואורן עשתה שלום לאבא יוסי וזו היתה הפעם האחרונה שהם ראו אותו".
6 צפייה בגלריה
יוסי שרעבי שמת בשבי חמאס ומשפחתו
יוסי שרעבי שמת בשבי חמאס ומשפחתו
יוסי שרעבי ז"ל, אשתו נירה ובנותיו. "זו היתה הפעם האחרונה שהם ראו אותו"
(באדיבות המשפחה)
אחרי ששני האחים נלקחו הבינה נירה, אשתו של יוסי, שעליה לעשות מעשה. "היא נכנסה לבית ש'כבר טיפלו בו' והיה חצי שרוף, שברה את החלון והכניסה את כל המשפחות", מתארת האחיינית. "לא היה בבית הזה ממ"ד, לא היה בו כלום. ככה הם ישבו 12 שעות - עד שצה"ל הגיע".
במשך כמה שבועות לא ידעה המשפחה מה עלה בגורלו של האח אלי, שמשפחתו נרצחה. "רק אחרי ההלוויה הבנו שהוא בעצם חטוף", משחזרת רותם, "אבל גם על נויה ויהל, הבנות, ואשתו ליאן לא ידענו. אלו היו ממש כמה שבועות של שמועות מהקיבוץ. סיפרו שראו אותן על המדרכה ירויות". עד היום לא יודעים בוודאות בני המשפחה מה קרה בדיוק בתוך ביתו של אלי, כשבמשפחתו לא נותר מי שיעיד על אירועי אותו יום והוא עצמו עודנו בשבי חמאס.
6 צפייה בגלריה
יוסי שרעבי ובתו
יוסי שרעבי ובתו
יוסי שרעבי ובתו. "היה מהות הטוב"
(באדיבות המשפחה)

"ברור לי שאלי יחזור מהשבי"

האחים שרעבי גדלו בתל אביב ולפני כ-30 שנה עברו לקיבוץ בארי כדי לחוות את החיים השיתופיים. הם גרו זה לצד זה באותה שכונה. יוסי עבד כמנהל השיווק של דפוס בארי. המשפחה מספרת על אדם מופנם עם לב רחב. אופיר ועמית, שהיו איתו בשבי, תיארו שהיה עבורם כמו אבא ואת מעט האוכל שהיה לו חלק איתם.
"יוסי הוא מהות הטוב בעיניי", אומרת רותם. "אדם ציוני, פטריוט. הוא אהב גם לגלוש בים, אהב אקסטרים ונסע בכל העולם לעשות את הדברים הכי מסוכנים". בין האחים והמשפחות התנהל קשר קרוב, למרות שהיו שונות במובנים רבים. "אנחנו משפחות של קצוות: דתיים, חילונים שמאלנים, ימנים, הכול מהכול ואף פעם זה לא פגע ביחד שלנו, להיפך. אני חושבת שהדבר הכי חזק שהיה פה – זה אהבת האדם".
6 צפייה בגלריה
יוסי שרעבי ז"ל אהב לגלוש
יוסי שרעבי ז"ל אהב לגלוש
"יוסי אהב לגלוש בים"
(באדיבות המשפחה)
למרות בשורות האיוב הרבות שקיבלה המשפחה, רותם עדיין אוחזת בתקווה ומשוכנעת שהדוד אלי ישוב: "אני לא יודעת אם אני נאיבית, או חיה בסרט אבל זה ממש ברור לי. אני יודעת שאדם לא מקבל משהו שהוא לא יכול לעמוד בו. הם אולי יכולים לשבור אותו בגוף, לקחת את המשפחה שלו אבל הרוח שלו תנצח. אנחנו נראה אותו והוא יקום וישתקם".
6 צפייה בגלריה
מימין: אלי, שרון ויוסי ז"ל שרעבי
מימין: אלי, שרון ויוסי ז"ל שרעבי
מימין: האחים אלי, שרון ויוסי ז"ל שרעבי. "משפחות של קצוות"
(מתוך אלבום ביתי)
אל התקווה של רותם התחבר הזמר והיוצר, דודי לוי. את שרעבי, שהיא סטודנטית ב"רימון" וזמרת, פגש לוי בסוף הופעה שלה עם דודו טסה וביקש לחבר אותה אל פרויקט מיוחד שיצר באותם ימים – קליפ לשיר של תפילה ישראלית בשם "ריבונו של עולם".
"זה טקסט שכתב חבר אהוב בתקופה שלפני ה-7 באוקטובר", חוזר הזמר אל הולדתה של היצירה שאת מילותיה כתב אבי רוזנבלום. "זו היתה תקופה של שיא הפילוג בעם וכשראיתי את הטקסט הזה שמעתי אותו כתפילה. היה לי ברור שזו צריכה להיות שירת רבים, שהרבה אנשים צריכים לשיר אותו והם צריכים להיות מכל הקולות והגוונים של המוזיקה".
6 צפייה בגלריה
רז שכניק, רותם שרעבי ודודי לוי בפרויקט "לבכות לכם"
רז שכניק, רותם שרעבי ודודי לוי בפרויקט "לבכות לכם"
רז שכניק, רותם שרעבי ודודי לוי בפרויקט "לבכות לכם"
(יובל חן)
לוי הגשים את החלום והצליח לצוות ביחד 18 אמנים מכל גווני הקשת של המוזיקה הישראלית. היה לו חשוב שבין האמנים יהיו גם זמרים פחות מוכרים ואחרי ששמע את רותם היה לו ברור שהיא צריכה להיות חלק מהפרויקט, אבל גם היה בו חשש.
"בהתחלה לא ידעתי אם זה בסדר", מסביר היוצר. "כשאני מסתכל על משפחות החטופים אני מרגיש שזה קדוש. אני מרגיש שהסיטואציה שבה הם נמצאים היא כל כך בלתי אפשרית, שאני לא יודע איך הם נושמים, איך הם אוכלים, איך הם מתלבשים... אני גם לא יודע מה מילים כאלה, שחלקן מדברות על שכול ממש ולא ברור - הם חיים, הם מתים? מה קורה שם, מה זה יעשה?".
אבל החשש של לוי נמוג, רותם הסכימה. "זה טקסט ולחן חזקים", היא מסבירה. "כשהתאמנתי זמזמתי אותו בבית וזה תפס את האוזן". לוי החליט להציג את היצירה לראשונה במסגרת פרויקט "לבכות לכם", של קבוצת ידיעות אחרונות בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס וידיעות אחרונות המפגיש משפחות שכולות עם אמנים שיקיריהם אהבו.
6 צפייה בגלריה
אמנים בקליפ של דודי לוי בפרויקט "לבכות לכם"
אמנים בקליפ של דודי לוי בפרויקט "לבכות לכם"
18 אמנים מכל גווני הקשת של המוזיקה הישראלית
(צילום מסך מתוך פרויקט "לבכות לכם" בשיתוף מפעל הפיס)
היצירה משודרת רגע לפני יום הזיכרון ואחייניתם של יוסי ואלי שרעבי, מרגישה שאין עיתוי מתאים מזה. "אני חושבת שהכוח שלנו הוא באחדותנו והמסר שהשיר הזה מעביר הוא כל כך חזק", היא אומרת, "וזה מעבר לאמנים הרבים שהתגייסו באמת מתוך לב פתוח ומתוך אמונה".
לזכרו של יוסי ז"ל, ובני משפחת שרעבי שנרצחו בטבח, ובתקווה לשובו של אלי שרעבי במהרה משבי חמאס הקדיש דודי לוי את יצירתו הקליפ לשיר "ריבונו של עולם" באולפן ynet.
משתתפים בקליפ, לצד דודי לוי: רמי קלינשטיין, דוד ד'אור, ארז לב ארי, ערן צור, עמוס תמם, רונית שחר, סי היימן, טל גורדון, עומר מושקוביץ, שירה גבריאלוב, קורל ביסמוט, רותם שרעבי, יהודה סעדו, אילן דמרי, אלעד שודלר, אבי ווקנין. להפקת היצירה שותפים: מפעל הפיס, עמותת "אחים לחיים" והפדרציה היהודית של ניו יורק.