יושבים בבית עם הילדים ומחפשים תעסוקה? בין סרט לפודקאסט ושיעור יצירה, הספרייה הלאומית מזמינה אתכם ללמוד קצת היסטוריה ישראלית. עד כמה אתם מכירים את ישראל קסטנר? מה מייצגים שבעת הכוכבים בדגל של הרצל? ומה היו הטענות בעד ונגד הסכם הפיצויים מגרמניה? פרויקט היסטוריום יזכיר למי ששכח וילמד את מי שלא יודע.
3 צפייה בגלריה
הצעות לסמל המדינה
הצעות לסמל המדינה
הצעות לסמל המדינה
(באדיבות הספרייה הלאומית)

סמל המדינה

לאחר הקמת המדינה ובחירת שמה התפנו חברי מנהלת העם של ישראל לבחור סמל למדינה הצעירה. הציבור הרחב התבקש להגיש הצעות לפי הנחיות ברורות שכללו שימוש בצבעי תכלת ולבן ובצבעים נוספים לפי טעמו של מגיש ההצעה, ובגוף הסמל, בהתאם להצעתו של הרצל לדגל המדינה, שבעה כוכבים ומנורה בעלת שבעה קנים. 164 משתתפים שלחו תוך חודש 450 הצעות, שכולן נדחו. ההצעה הזוכה, של האחים גבריאל ומקסים שמיר, הגיעה רק לאחר שפורסמה מודעה נוספת. האחים עיצבו את הסמל ממש לפי ההנחיות, אך התבקשו לבצע מספר שינויים - להוסיף את השם "ישראל" לסמל ולהחליף את המנורה המודרנית שציירו במנורה החקוקה על שער טיטוס ברומא. הכוכבים של הרצל נותרו בחוץ. מה אתם יודעים על סמל המדינה?

כיצד מודעת רחוב שינתה את חייו של ישראל קסטנר?

ישראל קסטנר, שהיה חבר בוועד להצלת יהודי הונגריה בזמן השואה, עבד לאחר עלייתו ארצה כיועץ בלשכה של דב יוסף, שר המסחר והתעשייה דאז. בשנת 1952 הגיע פשקוויל למשרד ובו נכתב שקסטנר אשם בהפקרת מרבית יהודי הונגריה לידי הנאצים ובהפקת רווח מרכושם העזוב, ולכן "את ד"ר קסטנר צריך לחסל!".
3 צפייה בגלריה
ישראל קסטנר
ישראל קסטנר
ישראל קסטנר
(באדיבות הספרייה הלאומית)
דב יוסף יחד עם היועץ המשפטי לממשלה, המליצו לקסטנר להגיש כתב תביעה נגד מפיץ המודעה. אלא שכתב התביעה הפך לכתב אישום חמור נגד קסטנר והשופט פסק שקסטנר "מכר את נשמתו לשטן". לאחר שקסטנר הגיש ערעור על החלטת בית המשפט, הוא נרצח בפתח ביתו. עשרה חודשים לאחר הרצח בית המשפט העליון טיהר את שמו וזיכה אותו מאשמת שיתוף פעולה עם הנאצים.
סדרו את האירועים בחיי קסטנר לפי סדר התרחשותם. לחצו בתחילה על האירוע הראשון ולאחר מכן על האירוע שהתרחש אחריו וכן הלאה.

רוצים פיצוי? לא בטוח

הסכם תשלומי הפיצויים שהעבירה גרמניה לישראל הסעיר את המדינה בשנותיה הראשונות. בעיתון "חרות" קראו למשאל עם על המגע עם יורשי הנאצים, ובאגודת הסופרים נערכה אסיפה בה נאמר "אל נבוא במו"מ עם גרמניה העקובה מדם מיליוני אחינו".
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד הסכם הפיצויים
מחאה נגד הסכם הפיצויים
מחאה נגד הסכם הפיצויים
(באדיבות הספרייה הלאומית)
לעומת זאת, בן גוריון צידד בהתקרבות בין ישראל לגרמניה המערבית וקידם את המשא ומתן על הסכם הפיצויים. ביומנו הוא הצדיק את ההסכם וכתב "אנו דרוכים לא לקראת הדברים שקרו לנו, אלא לקראת הדברים שאנחנו נתבעים לעשות". בדקו מה היו הטענות בעד ונגד ההסכם.

סאדאת - אויב או אוהב?

אנואר סאדאת, נשיא מצרים, התחיל את דרכו בתור אויב מושבע של מדינת ישראל. כשנבחר לנשיא מצרים הוא הצהיר כי "מצרים מוכנה לשיחות שלום. אם ייכשלו – תהיה מלחמה". בישראל ראו בו מנהיג חלש ולא האמינו שיפתח במלחמה, אבל ב-6.10.73 מצרים וסוריה פתחו במתקפת פתע - מלחמת יום הכיפורים. לאחר הכרעת המלחמה וביקור בישראל, בספטמבר 1978 סאדאת חתם על הסכמי קמפ דיוויד יחד עם מנחם בגין, ראש ממשלת ישראל, ושניהם זכו בפרס נובל לשלום. שלוש שנים לאחר הזכייה בפרס הנובל, נרצח סאדאת בעת מפגן צבאי שציין את ה"ניצחון" המצרי על ישראל במלחמת יום הכיפורים. עד כמה אתם מכירים את סאדאת?

רוצים לדעת עוד? מוזמנים להצטרף להיסטוריום, רגע היסטורי למורים ולתלמידים באתר הספרייה הלאומית.