הסופר והמבקר, פרופ' גבריאל מוקד, פרסם עצומה אמש (שבת) ובה הוא מבקש מהציבור הרחב לתמוך בו ולמנוע את פינויו מהדירה בתל אביב שבה הוא חי מאז היה בן 12. הדירה ברחוב שדרות בן גוריון הייתה שייכת בעבר לדודים של מוקד והוא חי בה מאז שעלה לארץ בתום מלחמת העולם השנייה עם אימו (אביו נספה בשואה). בשיחה עם ynet הסביר מוקד בן ה-88, שמתנייד כבר שנה על כיסא גלגלים, כיצד הגיע למצב שבעלי הדירה שלו מבקשים לפנותו עד סוף החודש: "שמתי המון כסף על הוצאות הספרים שלי בעברית ובאנגלית. הוצאתי 200 ספרים, לכן נאלצתי ברגע מסוים להעביר את הדירה שירשתי מהדודה והדוד שלי למשקיעים מירושלים, זה קרה בשנת 2007. מאז ועד היום אני לא חייב להם פרוטה".
2 צפייה בגלריה
גבריאל מוקד
גבריאל מוקד
גבריאל מוקד
(צילום: יובל חן)
בשנה האחרונה יצא עיקול של מס שבח נגד מוקד ולכן לא הצליח לשלם את השכירות במשך מספר חודשים. העיקול כבר בוטל, אך הכסף טרם הגיע ובעלי הדירה עדיין מבקשים ממוקד לפנותה. "זה זדוני לגמרי, זה 13 שנה שאני לא חייב להם פרוטה", אומר מוקד, "הם רוצים שאני אצא, לזרוק אותי לרחוב. הם טוענים שלא שילמתי כמה חודשים בשנת 2021, אבל הסברתי להם שעוד מעט יגיע כסף ממס שבח".
את הבניין שבו ממוקמת הדירה הקימו דודיו של מוקד, והוא מכר אותו לפני שנים. במסגרת ההסכם, הוחלט כי מוקד יקבל שתי דירות בבניין (באחת הוא גר ובשנייה תחזק את ארכיון כתב העת "עכשיו" שיוצא לאור משנות ה-50), אולם מאוחר יותר, לאחר שיצא מפשיטת הרגל שלו ב-2015, עבר להתגורר בדירה אחת שבה הוא מתחזק את ארכיון כתב העת לשירה בכ-300 תיבות גדולות.
בינתיים, כאמור, מוקד פרסם עצומה שבה הוא מספר על מצבו ומבקש עזרה מהציבור הרחב בתמיכה ציבורית, שתקנה לו זמן להגיש ערעור נגד הבקשה לפנותו. בנוסף הוא מבקש ממי שמזדהה עימו לתרום לו 200 שקלים ובתמורה יקבל את הגיליון הבא של כתב העת "עכשיו".
2 צפייה בגלריה
גבריאל מוקד
גבריאל מוקד
גבריאל מוקד
(צילום: יובל חן)
בפוסט ובעצומה שפרסם כתב מוקד: "המשכירים בכלל לא תובעים ממני החזר חוב, אלא מנצלים את הבעיה הטכנית שנוצרה לזמן מה כדי לזרוק אותי לרחוב - ניצול שואה חולה שגילו קרוב ל-90, ובכל זאת גם אדם שתרם דבר או שניים לתרבות בישראל ולספרות העברית. החל מ-1954 ועד ליום הזה לא חדלתי לרגע מפעילות (תוך הקצבת כספי הפרטי), הוצאתי לאור למעלה מ-120 ספרים בהוצאת 'עכשיו', 50 כרכים עבים של כתב העת 'עכשיו' שבמידה רבה עיצבו את הספרות העברית של דור המדינה, כרכים של כתבי העת באנגלית 'ג'רוזלם ריוויו' ו'תל אביב ריוויו', לצד אלו הקמתי שלל ביטאונים פוליטיים וחברתיים שתרמו לעיצוב יסודות אפשריים של שמאל ישראלי. אציין גם, כמובן בלי כל רצון לפאר את עצמי, כי נוסף למפעל הגדול של 'עכשיו' ו'הריוויו' שהשקעתי בו כמעט את כל כספי הפרטי, הוצאתי לאור ספרי מחקר על קפקא ועגנון, על השיפוט האסתטי, מסות על ספרות דור המדינה וכן שני ספרים הנראים לי כחשובים: 'על ארבעה משוררים' (עמיחי, זך, אבידן, וולך), וכן ספר יסוד על תפיסות היהדות של ביאליק, עגנון ואצ"ג".
לטענת עורך דינו של מוקד, גיא דנה, שעבד עימו בהתנדבות, בית המשפט דרש הליך מהיר שלא אפשר מענה סביר לדרישות. "ההליך הזה לא אמור להיות בסדר דין מהיר, הוא אמור להיות בסדר דין רגיל. לנסות להגיע להבנות, לנסות להגיע לפשרה... פסק הדין שניתן הוא מאוד מאוד חריף", אומר דנה. "זה לא מעכשיו לעכשיו, יש לו כרגע עיקול, זה יכול לקחת שבוע-שבועיים-חודש, צריך פה רגישות. אבל מאז ומעולם הם לא הפסידו אגורה, הוא תמיד שילם את שכר הדירה".
עו"ד גיא דנהעו"ד גיא דנהצילום: מוניקה פיץ
מוקד, ניצול שואה בן 88, הוא אחד מהדמויות החשובות בתרבות הישראלית, והשירה בארץ חבה לו על תרומתו רבת השנים. במקביל, לעשייתו התרבותית הוא למד באוקספורד ולימד באוניברסיטאות, כיום הוא פרופ' אמריטוס מאוניברסיטת בן גוריון בנגב.
מעו"ד דניאל פרדילוב המייצג את בעלי הדירה נמסר בתגובה: "מרשיי מברכים על ההחלטה של ביהמ"ש אשר הייתה שקולה ומאוזנת נוכח הנסיבות. שבתוך כך ביהמ"ש בחן את טענות הצדדים במלואם והחליט כפי שהחליט. מדובר באדם שבמשך שנים, מתעמר בבעלי הנכסים, לא משלם את שכר הדירה שלו בזמן במקרה הטוב. בכל זאת במשך שנים הם הלכו לקראתו בשל היותו ניצול שואה ובן 88. עד שהגיע למצב שהחובות שלו יצטברו למעל 100 אלף שקלים עד שהגיעו למצב של חוסר ברירה מוחלט הם פנו לביהמ"ש לקבל צו שלשמחתנו התקבל".